Nad televizním fantasy seriálem Willow

Potíže (ne)nasycených vyprávění

Nad televizním fantasy seriálem Willow
Potíže (ne)nasycených vyprávění

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Současná filmová a televizní produkce je zahlcena fantasy, neboť s rozvojem digitálních triků lze jednoduše pořídit prostředí úchvatných přírodních scenerií, bájné fauny i realisticky vizualizovat podobu smyšlených bytostí a kouzel mágů různé úrovně a pověsti. A tak není problém pravidelně hovět touze diváků po příbězích s čarovnými zápletkami, tedy po žánru, jenž v naší éře bývá jako pohrobek či následník mýtu vzýván coby nejoblíbenější. Snadnost dosažitelnosti však znamená, že kdysi pracně pořizované příběhy aktuálně trpí nadprodukcí a zaměnitelným vizuálem – digitální technologie totiž nabízí příliš čistý obraz a ostré barvy, a tak se celé dílo stává paradoxně umělým a při dlouhodobějším sledování (logicky u seriálů) nesnesitelným.

Rozpor mezi obrazem starého filmového pásu a nového digitálu je dobře vidět v úvodních dvou epizodách celkem osmidílného seriálu Willow, který na přelomu loňského a letošního roku odvysílala televize Disney+. Série navazuje na stejnojmenný film z roku 1988, a jelikož produkce novinky počítá s diváky, kteří snímek neznají, připomíná na začátku několika flashbacky úryvky z dávného příběhu. Třebaže jde vskutku o okamžiky, je to vždy silné vyrušení a přestoupení do úplně jiné poetiky, současně ovšem potvrzení, že na nedokonalosti obrazu bylo cosi přitažlivého, vpravdě magického a především živoucího.

Nezastírejme, že ty krátké návraty do filmu starého pětatřicet roků jsou na novince nejlepší. Willow z osmdesátých let skutečně patří mezi několik málo vynikajících fantasy, které tehdy vznikly (namátkou ještě Labyrint, Legenda, Barbar Conan či Nekonečný příběh). Šlo o klasický, způsobem vyprávění nikterak převratný quest, tedy výpravu nesourodých hrdinů ke zdroji zla s překonáváním dílčích překážek za účelem radikální nápravy světa, jemuž hrozí zkáza. Inovativnost snímku stála na jeho inkluzi – titulního hrdinu hrál skutečný lilipután Warwick Davis, jenž do té doby účinkoval jen v maskách, například jako chundelatý Ewok v Návratu Jediů, šesté epizodě Hvězdných válek. Sedlák a později čaroděj Willow byl v osmnácti letech Davisovou první hlavní figurou, a protože šlo o produkci firmy Lucasfilm, počítalo se, že snímek uspěje a vytvoří její další slibnou sérii k těm o archeologovi Indianovi Jonesovi či ke zmíněným Hvězdným válkám. K tomu však nedošlo, byl to propadák a pověst získával až v průběhu let od svého uvedení. O Willowovi vznikly tři romány (u nás nepřeložené) a dlouho se jevilo, že s nimi je s hrdinou konec. Dokud nepřišel scenárista Jonathan Kasdan – syn slavného otce Lawrence, čtyřicátník odrostlý právě se silnou vzpomínkou na filmového Willowa – s nápadem pořídit snímku seriálové pokračování.

To přiznává časový přeryv, hrdinové tedy zestárli o adekvátní věk, tudíž z někdejších mladíků jsou lidé na vrcholu středního věku a z někdejších dětí je rozkvetlá mládež hlásící se o své nároky na vedení světa. Zůstala i inkluze, jistěže podle pravidel současnosti – takže bílého herce mezi novými figurami hledat takřka netřeba, ženy mají vrch nad muži, nadto dvě si uvědomují, že jsou lesby, a odbývají si své milostné vzplanutí. Vše dohromady standardní dobové propriety. Pokud jde o příběh: ukáže se, že dávno poražené zlo tak úplně poraženo nebylo, protože se za ním skrývalo zlo ještě větší a nebezpečnější, které se rozhodlo pomstít za dřívější porážku. Potud vše v pořádku, vrávorá až provedení: je upovídané, rytmicky se střídají rozpravy vážné s humornými, každá epizoda je vystavěna jako nucená zastávka na cestě dál – někdy zamýšlená, jindy nezáměrná, pravidelně jsou hrdinové vystaveni psychickému šálení, ať proto, že pozřou drogy, nebo proto, že jsou dlouho na cestě v jednotvárném prostředí a podléhají bludům. Jenže kdepak nápadité obrazy, je to hlavně žvanění bez osudového tahu. Přitom je otevřeným koncem preventivně zaděláno na pokračování, ale snad raději přeložit ty romány.

Willow. Výroba a scénář Jonathan Kasdan (a další), hrají Warwick Davis, Erin Kellyman, Rosabell Laurenti Sellers, Tony Revolori a další. Uvádí Disney+ od prosince 2022.

3. února 2023