DOPRAVA V PRAZE

Výhoda pro elektroauta má zmizet. Praha váhá, jak naloží s parkováním „na modré“

DOPRAVA V PRAZE
Výhoda pro elektroauta má zmizet. Praha váhá, jak naloží s parkováním „na modré“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V Praze se schyluje ke konci jedné velké výsady – parkování zdarma pro elektromobily v zónách placeného stání má skončit 30. června. Město se ale zatím současně definitivně nedohodlo, jak s parkováním „na modré“ naloží. Téma stále projednává vedení města, proti zrušení zvýhodnění ostře vystupují zástupci vlastníků elektromobilů. Podle nich by šlo o krok, který odporuje klimatickému závazku hlavního města. Na druhé straně jsou ale jednotlivé městské části, které řidiče zpoplatňují čím dál tím více.

„V tuto chvíli stále platí, že zvýhodněné parkování pro elektromobily v zónách placeného stání skončí k datu 30. června 2025,“ potvrzuje pro Echo24 mluvčí náměstka pro dopravu Martina Kameník Vacková. „Zároveň však připomínám, že otázka případného prodloužení zvýhodnění je nadále předmětem jednání. Není tedy vyloučeno, že dojde ke změně,“ dodala.

O pokračování výhody jedná Rada hlavního města, která oslovila jednotlivé městské části. Ty měly dát do konce března zpětnou vazbu. Podle šéfa dopravního odboru Libora Šímy je ale situace zatím jednoznačná jen částečně: většina městských částí podle něj buď neodpověděla, nebo se staví k dalším výhodám pro elektromobily odmítavě. Některé radnice, jako například Praha 4, naopak samy navrhují zpřísnění pravidel parkování, včetně nočních poplatků a převodu návštěvnických zón na rezidentské.

Na březnovém výboru pro dopravu vystoupil i šéf pražské buňky ANO Ondřej Prokop s návrhem prodloužit zvýhodnění až o rok a půl. O návrhu se ale nehlasovalo a bod byl odložen. „Bez politické dohody rozhodnutí zatím není. Čekáme na stanoviska městských částí,“ řekl tehdy náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).

Elektromobilní platforma: Zrušení výhody je krok zpět

Zástupci takzvané Elektromobilní platformy nyní varují, že pokud Praha opravdu zvýhodnění zruší a nenabídne jiný smysluplný model, podkope tím nejen vlastní klimatický plán, ale může také odradit firmy i jednotlivce od pořízení ekologičtějšího vozu. „Pokud Rada hlavního města v brzké době řešení parkování elektromobilů neschválí, bude zvýhodnění od 1. 7. 2025 v Praze nulové,“ upozorňuje platforma ve vyjádření, které poskytla médiím.

Praha se podle zástupců sama zavázala snížit do roku 2030 emise CO₂ o 45 procent a podporovat rozvoj nízkoemisní dopravy. „Praha má být příkladem pro další města. Pokud ustoupí, spustí tím lavinový efekt, kdy i jiná města v Česku mohou rezignovat na podporu elektromobility,“ stojí v jejich návrhu.

Platforma proto vyzývá magistrát, aby zvýhodnění alespoň dočasně prodloužil – ideálně do konce roku 2025. Navrhuje také rozlišení podle typu elektromobilu: plně elektrické vozy (BEV) a vodíkové (FCEV) by měly dál parkovat zdarma, zatímco plug-in hybridy (PHEV) by měly získat slevu 50 procent.

„Elektromobily tvoří jen 2 procenta vozidel registrovaných v Praze. Není pravda, že by způsobovaly problémy s parkováním,“ odmítá argumenty některých radnic platforma. Kritizuje i postoj radní Jany Komrskové (Piráti), která podle nich na jejich výzvy nereaguje, přestože nese odpovědnost za naplňování klimatických závazků města.

Hřib: Praha potřebuje moderní a čistou dopravu

Pirátský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib vysvětluje, že elektromobilitu město podporuje, ale je třeba hledat rovnováhu mezi výhodami a spravedlností. „Podpora elektromobility je pro nás v Praze důležitá a nadále zůstává prioritou,“ uvedl pro Echo. „Klíčová je pro nás především podpora dobíjecí infrastruktury, bez které se rozvoj elektromobility neobejde,“ dodává.

Podle něj zároveň probíhají jednání o širší reformě systému zón placeného stání, která by měla přinést například nové druhy parkovacích oprávnění nebo návštěvnické karty. Právě tento proces však naráží na dlouhodobé spory v rámci široké magistrátní koalice. Ta se v minulosti přela například i o to, zda zdražit MHD, parkování nebo obojí.

Doprava v Praze je věčný spor

Rozepře kolem dopravy nejsou v pražském zastupitelstvu nové. Už vloni na jaře koalici rozkmotřily návrhy na skokové zdražení jízdného i parkování. Praha se v zásadě rozpadla na tom, jestli zdražit MHD, parkování, nebo rovnou oboje. Opoziční zastupitel Patrik Nacher (ANO) varoval, že zdražování jedné oblasti dopravy povede k dominovému efektu. „Zdražení MHD bude s sebou magnetizovat zdražení i dalších věcí v Praze (parkování apod.), a je to tu,“ uvedl.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

19. května 2025