Devadesátky už znova nebudou
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Jako protiklad v mnohém upjatého a opatrného dneška se v současné veřejné debatě často používají devadesátá léta. Léta oslabení kontroly a dohledu, neomezované svobody projevu, spontánnosti a aktivity – alespoň tak vypadají v líčeních nostalgických pamětníků, tehdejších mladíků a mladic, z nichž se po desetiletích stali rozhněvaní staří muži a ženy. Vlastně by se dalo říct, že za protestními náladami a voláními po radikální změně zdejší a třeba i evropské politiky jsou dvě v mnoha ohledech protichůdné nostalgie. Osmdesátková a devadesátková. Někdo by rád oživil pozdně normalizační časy s jejich klídkem a značně zamřelými jistotami, absencí všeho, co by mohlo určitý typ spořádaného občana obtěžovat a rozčilovat, časy velmi předvídatelné, opevněné, zamrzlé. Jiní by se rádi vrátili do doby, která přišla po konci normalizace, kdy nebylo tolik regulace jako dnes, pravidla a jejich výklady mohly být volnější než dnes (nebo to tak dnes v pamětníkově mysli může působit). Pro tu první nostalgii nemám pražádné pochopení a z hloubi duše ji odmítám. Tu druhou v nějaké míře sdílím. Nechápu ale, jak je možné, že někteří vyvolávači étosu té doby jsou schopni bratřit se s lidmi, kteří programově popírají všechno, co přinesla.
Tvář devadesátkového nostalgika dneška ale není ani zasněná, ani dychtivá a už jen málokdy optimistická (a pokud ano, tak ne nutně z dobrých důvodů). Jistě, je to věkem, k údělu starého muže patří křičet na mraky (a k údělu mladých zas víra, že je zákonitě dáno, aby mraky šly už navždycky jejich směrem). Nemůžu si ale pomoct – ta ukřivděná a frflající figura v něčem představuje popření étosu doby, k níž se plus minus moje generace nostalgicky vztahuje. Má svoje nevýhody zestárnout do časů, které jsou duchem staré, kdy se důvody k optimismu hledají obtížněji a v nichž člověk mezi mladými může postrádat tu bezhlavou dychtivost a chuť něco zkoušet, byť by to bylo třeba riskantní a neuvážené. Taky třeba mají svoje důvody, jež nemusejí tolik souviset s nějakými jejich získanými charakteristikami a ideologickými „nákazami“, ale taky… s námi, s tím, co jsme jim předali za dědictví v různých smyslech toho slova. Je to vlastně smutné, když někdo svou nostalgii po době, jež byla spontánní, zvědavá a často rozesmátá, projevuje zakaboněnou přísností a hraním si na vševěda nekladoucího si otázku, proč by ho ti druzí měli poslouchat.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.