KOMENTÁŘ Ondřeje Štindla

Devadesátky už znova nebudou

KOMENTÁŘ Ondřeje Štindla
Devadesátky už znova nebudou

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Jako protiklad v mnohém upjatého a opatrného dneška se v současné veřejné debatě často používají devadesátá léta. Léta oslabení kontroly a dohledu, neomezované svobody projevu, spontánnosti a aktivity – alespoň tak vypadají v líčeních nostalgických pamětníků, tehdejších mladíků a mladic, z nichž se po desetiletích stali rozhněvaní staří muži a ženy. Vlastně by se dalo říct, že za protestními náladami a voláními po radikální změně zdejší a třeba i evropské politiky jsou dvě v mnoha ohledech protichůdné nostalgie. Osmdesátková a devadesátková. Někdo by rád oživil pozdně normalizační časy s jejich klídkem a značně zamřelými jistotami, absencí všeho, co by mohlo určitý typ spořádaného občana obtěžovat a rozčilovat, časy velmi předvídatelné, opevněné, zamrzlé. Jiní by se rádi vrátili do doby, která přišla po konci normalizace, kdy nebylo tolik regulace jako dnes, pravidla a jejich výklady mohly být volnější než dnes (nebo to tak dnes v pamětníkově mysli může působit). Pro tu první nostalgii nemám pražádné pochopení a z hloubi duše ji odmítám. Tu druhou v nějaké míře sdílím. Nechápu ale, jak je možné, že někteří vyvolávači étosu té doby jsou schopni bratřit se s lidmi, kteří programově popírají všechno, co přinesla.

Že veřejná debata a společenský život jsou ovlivněny nostalgií, je docela pochopitelné. Jsme stárnoucí společnost a nostalgie ke starším lidem patří, mají na co vzpomínat. A vzhledem k demografickému vývoji se dá čekat, že se ta nostalgičnost v budoucnu ještě prohloubí. Jenomže devadesátky se nevrátí (a osmdesátky snad taky ne, jakkoli po tom kdekdo touží). To, co dělalo tu dobu ojedinělou a nezapomenutelnou, totiž tolik nesouviselo s politickými řešeními a vůbec společenskou praxí, s tím, že bychom tenkrát něco věděli líp, byli ve světě zorientovanější a podobně. Byl to výsledek šťastného a neopakovatelného historického okamžiku, o který jsme se zas až tolik nezasloužili, měli jsme ale to štěstí se k němu nějak nachomýtnout. Devadesátky byly definované tím, co jim po čtyřicet let předcházelo – a že to skončilo. Abychom si je mohli zopakovat, potřebovali bychom nejdřív několik desetiletí něčeho jako komunismus. A prožitek toho, jak zdánlivě neměnný režim padá. To se, aspoň doufám, nestane. Byla to doba definovaná pocitem, po níž toho nezůstalo o moc víc než vzpomínka na ten pocit a všechny ty způsoby, jimiž se tenkrát projevoval. Pro část mladší generace je první porevoluční desetiletí etalon hrůzy neregulovaného kapitalismu a vlády zákona džungle. Jistě, dělo se tehdy ledacos a hodně z toho mělo k ideálu daleko. Ale vnímat jenom přes tohle znamená míjet se s jejich podstatou. Byly to, myslím, rozdychtěné, snivé a v mnohém jistě naivní časy. A lidi snili o ledasčem. Byla to v něčem optimistická doba, málokdo zažije, že mu dějiny nastaví přívětivou tvář, my jsme to štěstí měli a ve své naivitě tu ojedinělou přívětivost osudu pokládali za normu.

Tvář devadesátkového nostalgika dneška ale není ani zasněná, ani dychtivá a už jen málokdy optimistická (a pokud ano, tak ne nutně z dobrých důvodů). Jistě, je to věkem, k údělu starého muže patří křičet na mraky (a k údělu mladých zas víra, že je zákonitě dáno, aby mraky šly už navždycky jejich směrem). Nemůžu si ale pomoct – ta ukřivděná a frflající figura v něčem představuje popření étosu doby, k níž se plus minus moje generace nostalgicky vztahuje. Má svoje nevýhody zestárnout do časů, které jsou duchem staré, kdy se důvody k optimismu hledají obtížněji a v nichž člověk mezi mladými může postrádat tu bezhlavou dychtivost a chuť něco zkoušet, byť by to bylo třeba riskantní a neuvážené. Taky třeba mají svoje důvody, jež nemusejí tolik souviset s nějakými jejich získanými charakteristikami a ideologickými „nákazami“, ale taky… s námi, s tím, co jsme jim předali za dědictví v různých smyslech toho slova. Je to vlastně smutné, když někdo svou nostalgii po době, jež byla spontánní, zvědavá a často rozesmátá, projevuje zakaboněnou přísností a hraním si na vševěda nekladoucího si otázku, proč by ho ti druzí měli poslouchat.

 

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.