Německý průmysl se propadl o 20 let, píše FT. „Mohou za to i ceny emisních povolenek“
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Německý průmysl zažívá hluboký propad především kvůli rostoucí ceně emisních povolenek EU. Podle čerstvých údajů z tamního statistického úřadu klesla průmyslová výroba v srpnu o 4,3 procenta oproti předchozímu měsíci – téměř pětkrát více, než čekali ekonomové. Zvlášť citelný je pád v automobilovém sektoru, kde se produkce propadla o 18,5 procenta. Výsledkem je, že průmyslová výroba největší ekonomiky eurozóny se vrátila na úroveň roku 2005, píše deník The Financial Times.
Tento pokles je znatelně cítit i v Česku, upozorňuje ekonom Lukáš Kovanda z Trinity Bank. Ten se domnívá, že pokles německého průmyslu, rostoucí ceny emisních povolenek a zelená ideologie povede k úpadku i tuzemského průmyslu.
Analytici upozorňují, že mimo globální finanční krizi v roce 2008 a pandemii covidu-19 se německý průmysl ještě nikdy nepropadl tak hluboko. Podle ekonomů z ING produkce „padá jako kámen“ a riziko, že země opět sklouzne do "technické recese", výrazně vzrostlo. „Tato čísla jsou ošklivá,“ uvedl Claus Vistesen, hlavní ekonom pro eurozónu z Pantheon Macroeconomics. Dodal však, že část propadu mohla způsobit pozdější načasování pravidelných letních odstávek v automobilkách a přechod na nové modelové řady.
Propad automobilového průmyslu, klíčového pilíře německé ekonomiky, přichází v době, kdy se sektor potýká se strukturálními problémy. Přechod na elektromobilitu se ukazuje být nákladnější a pomalejší, než automobilky čekaly, zatímco prodeje v Číně – dosud nejdůležitějším trhu – klesají. K tomu se přidávají nová dovozní cla v USA, upozorňuje agentura Bloomberg.
V úterý večer na situaci reagoval i koncern BMW, který vydal varování před poklesem zisku. Šéfové automobilek se ve čtvrtek setkají s kancléřem Friedrichem Merzem, aby projednali budoucnost celého odvětví. Podle dostupných informací německá vláda obrací a chce se vymezit proti Green Dealu a plánované stopce spalovacích motorů v EU. Mluví se o větší flexibilitě a návratu k fosilním palivům oproti elektromobilům, píše Bloomberg.
S tím by měl souviset i plánovaný "ocelový summit" v Německu. Tam se bude jednat o hutnickém, ocelářském a automobilovém průmyslu. Politici tím chtějí vyslat jasný signál do Bruselu, že obavy průmyslu z Green Dealu berou vážně a že kabinet má plán, jak udržet pracovní místa v době recese a rostoucí nezaměstnanosti, píše německý deník Bild.
Podle předsedy SPD Larse Klingbeila je tento summit důležitým signálem pro Brusel. „Evropský plán transformace automobilového průmyslu musí přestat být idealistický a uznat současné průmyslové a geopolitické problémy,“ prohlásil prezident Evropského sdružení výrobců automobilů Ola Källenius a šéf Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu Matthias Zink podle agentury Bloomberg.
„Splnit cíle v oblasti emisí oxidu uhličitého do roku 2035 je prostě už nereálné,“ pokračují oba v otevřeném dopise z konce srpna. Prohlášení poukazuje na rostoucí napětí mezi ekonomickými tlaky a klimatickými ambicemi. Na trhu už jsou sice desítky modelů elektromobilů, ale ty stále tvoří pouze 15 % prodejů. Většinu zisků stále generují vozy se spalovacími motory (hlavně drahá SUV a prémiové modely).
Kancléř Merz nastoupil do úřadu s ambicí „nastartovat“ ekonomiku po letech stagnace, zatím však bez viditelných výsledků. Hrubý domácí produkt Německa se ve druhém čtvrtletí meziročně snížil o 0,3 procenta a exportně orientovaný průmysl zůstává pod tlakem ochabujícího světového obchodu.
Vláda proto spustila rozsáhlý program veřejných investic financovaný dluhem. Podle ministryně hospodářství Katheriny Reiche má právě tato vládní stimulace tvořit podstatnou část růstu v příštích letech. „Pozitivní výhled by však neměl zakrývat fakt, že efekt se dostaví jen tehdy, pokud se investice opravdu rychle uskuteční,“ varovala.
Kabinet očekává, že se ekonomika začne zvedat až příští rok. Odhady nyní počítají s růstem HDP o 0,2 procenta v roce 2025, 1,3 procenta v roce 2026 a 1,4 procenta v roce 2027. Do té doby však zůstává průmysl v nejhorší kondici za posledních dvacet let. A s ním i Německo – motor evropské ekonomiky – jede jen na volnoběh.
Německá krize se podepisuje i na Česku. Může za to i Green Deal, tvrdí ekonom
Propad německého průmyslu se podepisuje i v tuzemském průmyslu. Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda tvrdí, že klíčovou roli v propadu hrají i emisní povolenky a zelená ideologie. "Německá průmyslová výroba dále ochabuje. Letos se pohybuje na úrovni 91 až 93 procent úrovně roku 2021. Reálně tak odpovídá hodnotám roku 2006. Vskutku, s výjimkou let globální finanční krize a později krátce doby pandemie covidu je letos německá průmyslová výroba nejslabší za posledních takřka dvacet let," uvedl ekonom Kovanda.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.