Písničkář Cory Hanson a jeho hledání štěstí

Chlape, trápí tě vůbec současný stav světa?

Písničkář Cory Hanson a jeho hledání štěstí
Chlape, trápí tě vůbec současný stav světa?

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na Instagramu najdete ledacos – většinou to jsou hlouposti, cosi jako prodloužená ruka pořadu Neváhej a toč. Občas vám ale algoritmus podstrčí něco, co ve vás zůstane o trochu déle. Nedokážu přestat myslet na příběh dívky, která do kamery odvážně pronáší: „Potkala jsem na hudebním festivalu pěkného kluka. Podíval se na mě ve frontě a zeptal se: Nešla bys na drink? Odpověděla jsem: Jsi feminista? Uznáváš, že mezi ženami a muži stále nepanuje rovnoprávnost? Drtí tě tíha neoliberalismu? Jsi na straně Palestiny? Trápí tě současný stav světa? A pokud ano, co děláš pro to, aby ses ho snažil změnit?“ Kluk prý odpověděl, že je to na něj trochu „intenzivní“, a odešel. Slečna pak vítězoslavně dodala, že o takové rande by stejně nestála. Možná právě z takových kluků se pak stávají posmutnělí písničkáři – představitelé žánru, který se v posledních letech překvapivě vrací do hry.

Lidé se do sebe nezamilovávají proto, že si o všem myslí totéž. Tento přístup vám ale může pomoct s výběrem toho, co budete poslouchat. Pokud máte rádi barda amerického písničkářství Neila Younga nebo neodolatelný patos Arta Garfunkela, je tu určitá pravděpodobnost, že by se vám mohl líbit i Cory Hanson. Už obal jeho nové desky působí dojmem, jako by vyšla kdysi dávno – a s jeho hudbou to není o moc „lepší“. Jeden z vrcholů desky, píseň On The Rocks, zní, jako by z hrobu povstal sám legendární Gram Parsons. Když napnete sluch, uslyšíte úsporný songwriting Boba Dylana z období Pat Garrett & Billy the Kid, a dokonce i Eltona Johna z jeho country desky Tumbleweed Connection. Cory Hanson si navíc velmi dobře uvědomuje, že určité prvky americké hudební historie jsou neoddělitelně spjaty s konkrétní krajinou a náladou – a jeho písně se do nich napojují s přesností až znepokojivou. O jeho nové sólové desce (jinak zpívá v psychedelické kapele Wand) se totiž bez nadsázky dá říct, že je to deska „z Los Angeles“. Nahrát vlastní poctu „městu andělů“ – to je moment, ke kterému se dřív nebo později dopracují všichni dobří písničkáři. Z posledních let stačí vzpomenout na Kevina Morbyho a jeho překrásnou City Music (2017). „LA je továrna na slunnou hudbu, která může na povrchu působit neškodně, ale pod tím vším se skrývá temná a znepokojivá spodní vrstva,“ vysvětluje Cory Hanson. Něco na tom místě zjevně je – možná především možnost z něj zmizet. Utéct před věčnými otázkami lidí, vystoupat do kopců nad městem a odtamtud, mezi stromy, shlížet na to moře světel a příběhů. Až v jednu chvíli (říká se tomu stárnutí?) začne být lákavější představovat si ty příběhy, které se dole odehrávají, než se jich sám účastnit.

V písni lakonicky nazvané Lou Reed se střetává vše, co řadí Coryho Hansona do svaté trojice současných mladých písničkářů – po bok M. J. Lendermana a Camerona Wintera. Je tu patrná jeho poučenost hudební historií i jemná, téměř nepostřehnutelná ironie, s níž přistupuje k touze stát se aktérem příběhů ze starých časů. Óda na Loua Reeda s lehkostí a jistotou balancuje na hraně absurdity a dojetí. „Byl jsi princ a bojovník a taky mistr taiči,“ skřehotá Hanson ve své poněkud netradiční poctě svému hrdinovi. Tam, kde by jiní nejspíš psali o jeho drogových eskapádách a životě v barech po zavíračce, volí Hanson jiný přístup: představuje si, jak Lou Reed na stará kolena medituje ve svém obýváku a na svou minulost už jen matně vzpomíná. Hanson se spolu s ním tou nostalgií nechává pozvolna unášet a melancholicky odříkává: „V ulicích zněly saxofony / v kanálu byla krev / bubny vydupávaly rytmus / dalšího mrtvého léta.“

Je to pouhý eskapismus – obracet se tak intenzivně do minulosti, a ještě navrch do té, která ani není „naše“? Nemusí to tak nutně být. Někteří lidé se možná narodili do špatné doby a snaží se v ní spíš nějak přežít podle vlastních pravidel. Vědí, že toho svou hudbou moc nezmění, ale nepřestávají se ptát: Celý život hledám štěstí – tak mi řekni, co je štěstí. Něco mi říká, že by na tu odpověď mohli přijít dřív než ta holka s mnoha správnými názory.

Cory Hanson: I Love People, Drag City, 37 min., vyšlo 25. 7. 2025.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

1. srpna 2025