AUTOPRŮMYSL

Premiant chce být ještě lepší. Škodovka bere zákazníky ostatním, po Volkswagenu chce víc peněz

AUTOPRŮMYSL
Premiant chce být ještě lepší. Škodovka bere zákazníky ostatním, po Volkswagenu chce víc peněz

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Škoda Auto se pomalu stává výkladní skříní koncernu Volkswagen. Obzvláště v době, kdy centrála v Německu prochází jako mnohé jiné automobilky krizí. Česká firma doufá, že od svého mateřského koncernu získá vyšší investice na další rozvoj. Vedení značky argumentuje výbornými ekonomickými výsledky i tím, že si Škoda úspěšně udržuje pozici jedné z nejziskovějších značek skupiny.

„Investice. To je dnes náš vůbec největší problém,“ uvedl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn v rozhovoru pro ekonomický deník E15. „Budeme muset investovat do dvou typů technologií – do spalovacích a elektrických vozů – v době, kdy profitabilita klesá,“ říká.

Efektivita místo ztrát

Zatímco zbytek koncernu hledá cesty, jak snižovat náklady, propouštět a rušit továrny, česká značka vykazuje provozní ziskovou marži. „Škoda ukazuje, co je možné,“ ocenil před pár měsíci finanční ředitel Volkswagenu Arno Antlitz s tím, že značka „vykazuje vysoké marže díky štíhlé nákladové základně, zatímco VW zaostává“.

Podle posledních výsledků koncernu Volkswagen se provozní zisk Škody Auto meziročně zvýšil o více než třetinu na 1,699 miliardy eur (zhruba 43 miliard korun). Tržby stouply na 20,4 miliardy eur a počet dodaných vozů vzrostl o 4,5 procenta.

Elektromobily na hraně ziskovosti

Přesto česká automobilka upozorňuje, že u elektromobilů zůstává na hraně rentability. „Zaplať pánbůh ano, naštěstí neklesá do minusu,“ řekl Jahn k ziskovosti modelu Elroq. U prémiovějšího Enyaqu podle něj byl zisk mírně vyšší, ale obecně platí, že „zákazník není ochoten za elektrovůz platit více než za srovnatelný spalovák.“

Škoda zároveň letos zaznamenala významný růst v oblasti elektromobility. Podíl elektrických a plug-in hybridních vozů na celkových dodávkách dosáhl v prvním čtvrtletí rekordních 15 procent. Podle předsedy představenstva Klause Zellmera „počet objednávek na nový Elroq překonal 45 tisíc, což je více, než jsme očekávali“.

„Přebíráme zákazníky prémiovým značkám“

Škoda není pouze efektivní – daří se jí také přetahovat zákazníky konkurenci. „Vnímání Škody šlo nahoru, takže jsme patrně přebrali i část zákazníků prémiovým značkám,“ tvrdí Jahn. Podle něj nepřebírá zákazníky jiným značkám z koncernu VW, ale spíše jiným evropským automobilkám, které nejsou tak úspěšné.

Automobilka tak svůj požadavek na vyšší investice staví na dvou pilířích – stabilní ziskovosti i rostoucím tržním podílu. „Snažíme se ve VW argumentovat tím, že je Škoda stále ještě velmi profitabilní a má dobrou návratnost investic,“ dodává Jahn.

VW šetří

Zatímco Volkswagen plánuje kvůli propadu zisků uzavírat závody a snižovat stavy, Škoda si udržuje růst. V prvním čtvrtletí letošního roku zvýšila dodávky zákazníkům o 8,2 procenta na 238 600 vozů. V Evropě jí vzrostl prodej o 5,2 procenta – v době, kdy celý trh poklesl. Nejprodávanější zůstává Octavia, následují SUV Kodiaq, Kamiq a elektromobil Enyaq.

Analytik XTB Tomáš Cverna připomíná, že v rámci rozhodování o budoucích investicích v koncernu bude hrát roli především ziskovost jednotlivých závodů. „V prospěch Škody hraje to, že díky její nabídce se jí daří udržovat silnou pozici na evropském trhu,“ uvedl.

jhr

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.