Okouzlující Cassandra Jenkins, Tarantino a Altman, mlč aspoň chvíli
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Čím tišší, tím lepší
Newyorská hudebnice Cassandra Jenkins se proslavila kritikou oceňovanými alby An Overview on Phenomenal Nature (2021) a My Light, My Destroyer (2024). Ve své tvorbě vytváří vrstevnaté zvukové krajiny, nejde však o pouhý experiment pro experiment – naopak, její poslední dvě desky patří k tomu nejlepšímu, co v posledních letech vzniklo na současné scéně. Album My Light, My Massage Parlor volně navazuje na desku My Light, My Destroyer. Tam jsme loni mohli objevovat snové odstíny Kim Deal a kapely The Breeders, kosmické vize Grama Parsonse a Cocteau Twins i křehkost Aimee Mann a Aldous Harding, ale jsou to spíš jen skryté odkazy. Jenkins se nepředvádí, že „něco“ zná, ani se nesnaží znít jako někdo jiný. V textech čerpá z vlivu feministických prozaiček, jako jsou Rebecca Solnit a Maggie Nelson, jejichž díla spojují různorodé nitky – osobní, politické i pozorovací –, a vytvářejí tak něco hluboce osobního. Posloucháte tiché útržky rozhovorů i jemné výbuchy kytar a celou desku provází prazvláštní, ale funkční kombinace napětí a odstupu. Nahrávka začíná a končí za vlahých svítání a zpěvačka na různých místech vzhlíží k nebi – k letadlům, raketám a meteoritům. Pozoruje obyčejné věci kolem sebe: obdivuje delfinium a narcisy v květinářství, modř naší planety při pohledu z vesmíru, oblohu z okna autobusu i králíčky ve zverimexu. Její hudba nás donutí dívat se na svět zblízka, vtáhne nás a zpomalí. Nové skladby na desce My Light, My Massage Parlor nesou podobné názvy, sdílejí společné motivy, avšak zpěv na nich neuslyšíte. Nejde přitom o pouhé instrumentální verze známých písní – Jenkins své původní nápady dál rozvíjí. Ve skutečnosti jde o pravý opak bonusových remixů, které umělci často přidávají k reedici svých alb. Pod jejím vedením skladby získávají tišší, kontemplativnější polohu a svou náladou připomínají tvorbu japonské legendy ambientní hudby Hiroshiho Yoshimury (jehož desky Surround a Green tento žánr v podstatě definovaly). Písně se pohupují na hranici vědomí a nevědomí, jsou hypnotické a uklidňující. Sama Jenkins si z celého konceptu dělá legraci, když říká, že konečně vydala své „masážní album“. Nádherná deska, při které možná usnete – ale určitě si ji pak pustíte znovu.
Cassandra Jenkins: My Light, My Massage Parlor, Dead Oceans, 33 min.
Na hraně konvencí
Výstava nabízí pohled na české umění devadesátých let a jeho nejvýraznější projevy. Na příkladu téměř čtyřiceti významných umělců – mezi nimiž nechybějí Petrbok, Bolf, Skrepl, Kovanda, Kokolia, Černický a další –, kteří vstupovali na scénu především po sametové revoluci, jsou představeny hlavní tendence tehdejší tvorby. Součástí výstavy je také „vizuální archiv“: populární média, noviny a časopisy, jež ilustrují divokou, často nesourodou a místy až nevkusnou vizualitu onoho desetiletí. Snad se mezi exponáty najde i první vydání politického bulváru Spy!
Svoboda v pubertě – umění 90. let, Galerie umění Hodonín, do 19. 10. 2025.
Tarantino a Altman
Dva pohledy na továrnu snů od dvou velikánů Hollywoodu. Ve svém devátém filmu si Quentin Tarantino vysnil rozvernou retro verzi zlaté éry amerického filmového průmyslu v Los Angeles. Tenkrát v Hollywoodu patří k jeho vůbec nejlepším scénářům – není divu, že má nyní potíže s napsáním dalšího (projekt Movie Critic nedávno odložil). Jednou z Tarantinových inspirací byl Hráč, klasická filmová freska legendy amerického nezávislého filmu Roberta Altmana. Oba filmy nyní promítne kino Aero, a to dokonce během jednoho večera – Tarantino by jako fanoušek podobných „double feature“ promítání jistě vrněl blahem.
Tarantino a spol. – Továrna na sny, kino Aero, Praha, 19. 9. od 18 hod.
Mlč aspoň chvíli
Povídky, v nichž se zdánlivě nic neděje – to je můj zdaleka nejoblíbenější žánr. Jenže pozor: psát o „ničem“ je jedno z největších umění. V televizních seriálech byl na podobném konceptu vystavěn Seinfeld – a dodnes bývá považován za nejlepší sitcom vůbec. Naši hrdinové jen přecházejí z pokoje do pokoje, pokuřují u stolečků v zahradách, dolévají si víno, sledují dění za okny nebo posedávají na lavičkách v parku. Pod povrchem to však vře. Každá věta je přesně odměřená, každý detail má svůj význam. Takhle snad dokážou psát opravdu jen Norové.
Kjell Askildsen: Pustá otevřená krajina, přeložila Eva Kecková, Rubato, 240 str.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.