Velkorysá výstava solitéra českého sochařství

Ostny a bodce Aleše Veselého

Velkorysá výstava solitéra českého sochařství
Ostny a bodce Aleše Veselého

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Před pražským Veletržním palácem stojí od konce září sedmimetrové kovové monstrum na tenkých pavoučích nohách. Ty podpírají cosi jako rozedranou železnou hruď, z níž vycházejí špičaté ostny, které tvoří snad trnovou korunu bez hlavy. Je to působivý a také hrozivý objekt, metalurgický přízrak z nějaké postapokalyptické krajiny, cosi jako cáry ostrého kovu vynesené vzhůru na oblohu jako monstrance děsu a bolesti. Jde o pověstnou sochu Modlitba za zemřelého / Kaddish, kterou v roce 1968 během sochařského sympozia ve Vítkovicích svařil, sešrouboval, znýtoval sochař Aleš Veselý (1935–2015). Někdy se o tom objektu píše jako o nejvýznamnější poválečné soše českého výtvarného umění.

Kaddish, který Veselý vytvořil na památku svého zemřelého otce, je přitom socha, která dosud nemá své stálé místo: běžně postává za plotem opuštěného umělcova zahradního ateliéru ve Středoklukách, kde Aleš Veselý vytvářel od začátku 70. let svůj paralelní svět. Retrospektivní výstava v Národní galerii nazvaná Alešville, tedy Alešovo město, dokazuje, jak mimořádné je Veselého dílo, jak je monumentální v jednotlivostech i v celku, jak je obsáhlé, různorodé a přitom celistvé. Výstava představuje se vší velkorysostí tohoto solitérního umělce, který měl řadu uměleckých přátel (byl například členem divoké zvuky vyluzující skupiny Žabí hlen) a přitom byl těžko zařaditelný a těžko popsatelný, takže i pro znalejší veřejnost málo známý. Věnuje se mu celá dvorana Veletržního paláce, která je rozdělena na část v osvětlené temnotě, jakémsi tmavém sektoru a ve světlém prostoru navozujícím představu volné krajiny. Zahrnuje tvorbu od realistických – ovšem nikoli ve smyslu socrealistickém – raných kreseb a grafik z padesátých let přes velký převrat na začátku let šedesátých směrem k abstrakci, která ovšem byla v jeho případě jak jen možno robustní, nekompromisní a jaksi „těžkotonážní“, takže nakonec směřovala z ateliéru do přírody. Je to dílo „vážného“ umělce v poválečné Evropě, ve které se otřásly všechny jistoty, včetně avantgardních, a kde tvůrce zase stál na začátku, ovšem mnohem osamělejší a skeptičtější. Umělci jako Veselý tvořili v přesvědčení, že všechno už bylo vysloveno a nic přitom vyjádřeno, není proto možné opakovat staré formy a nápodoby. Proto tvořil s osobním nasazením a intenzitou až obsedantní. Presoval, lisoval a svařoval těžké a ostré materiály, vyráběl cosi jako mučící posvátné stroje, ježaté a pichlavé objekty, které jsou všechno jiné než pěkné na pohled, ale o to silnější je jejich účinek. Promítala se do nich zkušenost rasově perzekvovaného dítěte ze smíšené česko-židovské rodiny, z prožitku totality, ale pak i svobodnějších poměrů let šedesátých, kdy se Veselého dílo formovalo a získávalo svůj nejostřejší tvar.

To platí doslova, protože tehdy, v první polovině šesté dekády, Veselý začal vytvářet tzv. stigmatické objekty, které se staly jeho „značkou“, jeho originálním projevem. Jsou to fantaskní předměty převážně z kovových střepin a ostrých bodců, které jako by vyvřely z vnitřku nějaké temné exploze. Tyto abstraktní, ale přitom symbolické, a tedy emocionalitou nabité temné hvězdy jsou velmi blízké tvarům na obrazech Mikuláše Medka, se kterým se Veselý znal a jehož tvorbu obdivoval. Je to ovšem spíš dialog s nimi a zjevná duchovní spřízněnost, podobně blízko měl k sochaři Janu Koblasovi i k Vladimíru Boudníkovi, jenž byl o generaci starší. Detailnější popis by si zasloužilo přátelství s Vladislavem Zadrobílkem, hermetikem a duchovním zasvětitelem.

Za normalizace, kterou prožil ve „vnitřním exiliu“, se od nefigurálních objektů dostal k vytváření a promýšlení „umělé“ krajiny, k návrhům a někdy i realizacím velkých symbolických plánů, jakýchsi „stop“ v prostoru, odkazujících na dějinné události. K jejich realizaci došlo až za nových poměrů. Příkladem je Brána nenávratna, žebřík sestavený z pražců trčících k nebi před nádražím Praha-Bubny, místem, odkud odjížděly židovské transporty. Pandánem je terezínská Davidova hvězda (Magen David) sestavená z kolejnic, dílo, které je zlomkem původně, už koncem 60. let, navrženého landartového komplexu pro Terezín.

Veselý byl sochař ostrých hran a bodců, tělesně až nepříjemně působících majestátních objektů, ale i drobnějších prací, k nimž se lze na výstavě přiblížit a zblízka si prohlédnout, jak asi vypadá ztuhlá exploze kdysi zářících těles.

Aleš Veselý: Alešville. Národní galerie v Praze, Veletržní palác. Od 26. 9. 2025 do 22. 2. 2026.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.