EMISNÍ POVOLENKY ETS 2

Zabráníme cenovým šokům, tvrdí Fialova vláda. Povolenky už pohřbít nelze, přiznává

EMISNÍ POVOLENKY ETS 2
Zabráníme cenovým šokům, tvrdí Fialova vláda. Povolenky už pohřbít nelze, přiznává

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Nové emisní povolenky ETS 2 vzbuzují obavy napříč Evropou. Očekává se zdražení plynu pro domácnosti i pohonných hmot. Zatímco zrušení celého systému na poslední chvíli v Evropě nepovažují za reálné, Česko s dalšími 18 státy alespoň navrhuje změny v obchodování s novými povolenkami tak, aby jejich cena byla více stabilní a předvídatelná.

Nový systém povolenek ETS 2, který má od roku 2027 dopadnout i na bedra domácností, do své legislativy přijala většina evropských států. Povolenky zpoplatňují emise vzniklé silniční dopravou a vytápěním. Zdraží tak benzín, uhlí, naftu i plyn. Jak moc, však není jasné, právě proto, že nikdo neví, jak vysoká cena povolenky bude. Odhady se pohybují od několika desítek eur až po 200 eur za povolenku.

A těmto cenovým skokům chce několik států včetně Německa, Polska či Česka zabránit několika opatřeními v rámci tržních mechanismů obchodování s povolenkami. Ty Česko představilo v rámci takzvaného non-paperu, který zaslalo Evropské komisi.

„Stále platí, že nejlepší by bylo nové emisní povolenky úplně zrušit nebo odložit, na to ale bohužel nemáme nyní potřebnou většinu. Česká republika proto postupuje v krocích a vypracovala společný dokument, tzv. non-paper, který navrhuje konkrétní úpravy ETS2 a který již podepsala kvalifikovaná většina států Unie, což jasně ukazuje, že naše obavy nejsou ojedinělé. Děláme maximum pro to, aby klimatická politika EU nebyla jen ambiciózní, ale také sociálně únosná, ekonomicky rozumná a neměla negativní dopad na naše domácnosti nebo podniky,“ uvedl ke snahám vlády premiér Petr Fiala.

Dokument, který byl zaslán Evropské komisi, má redakce Echo24 k dispozici. Obsahuje pět návrhů, které mají pomoci stabilizovat cenu povolenek. Nejedná se tak o změnu samotných povolenek, ale obchodování s nimi.

Česko s dalšími zeměmi navrhuje, aby se na jednom místě pravidelně publikovala důležitá data ovlivňující cenu povolenek ETS 2, jako je například množství instalovaných tepelných čerpadel, prodeje elektrických vozů a dalších.

Dále by také mělo podle návrhu obchodování s povolenkami začít nejpozději půl roku před spuštěním samotného systému ETS 2 a měl by proběhnout dostatek aukcí povolenek, aby se cena mohla stabilizovat.

Další návrhy se týkají stabilizačního mechanismu, který se má aktivovat právě v případě vysokých cen. Podle evropských států by systém měl v případě vysokých cen vypustit více povolenek, než je v současném návrhu nebo umožnit je do systému uvolňovat častěji než jednou ročně.

„Nyní očekáváme, že Evropská komise bude jednat rychle a přijde s legislativním návrhem změny tak, aby se finální návrh projednal, odsouhlasil a byl platný do konce tohoto roku,“ uvedl k dokumentu ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Podle něj už vláda návrhy s Evropskou komisí projednávala.

Nový systém povolenek by mohl právě kvůli možné cenové nestabilitě významně ovlivnit ceny plynu a benzínu. "V hrubém průměru lze říci, že jedna tuna emisních povolenek stačí zhruba na 435 litrů paliva. Pokud by cena emisní povolenky zůstala na nynějších 72 eur, pak na každý litr paliva připadá zhruba 16,6 eurocentu, tedy čtyři koruny. Za předpokladu ceny povolenky na úrovni 45 eur by dopad činil zhruba 10,34 eurocentu, tedy zhruba 2,55 koruny na litr. Zdražení u kotlů na uhlí bude znatelnější, když nárůst ceny vytápění dle současných expertních odhadů bude činit zhruba 30 procent. U plynu pak necelých deset procent," uvedl analytik XTB Pavel Peterka.

Ministr životního prostředí Petr Hladík v souvislosti s emisními povolenkami nevylučuje i změnu výše daní. „Pokud by ceny pohonných hmot přesáhly určitou mez, může stát zasáhnout a snížit spotřební daň, která je zahrnuta v benzínu a naftě ve výši 9 až 13 Kč za litr. Tento nástroj už jednou současná vláda v roce 2022 využila,“ uvedl ministr Hladík.

K návrhům na změny systému se už ostře vyjádřila opozice. Podle místopředsedy ANO Karla Havlíčka jsou návrhy vlády nedostačující. Podle něj se musí celý systém přehodnotit, tedy zásadně změnit systém práce s emisními povolenkami. "Nemůže to být spekulativní a tržní nástroj, kdy je naprosto nekontrolovatelná cena," podotkl.

Havlíček už v minulosti pro Týdeník Echo uvedl, že hnutí ANO chce jít kvůli povolenkám i do sporu s Evropskou komisí. „Půjdeme do konfliktu. Budeme se opírat o pár věcí, které nedodrželi. Podmínkou zavedení ETS 2 byla analýza dopadů. Ta zpracovaná nebyla. Druhou podmínkou bylo, že nové povolenky nesmějí narušit konkurenceschopnost. No a my prokážeme, že ETS 2 naši konkurenceschopnost naruší,“ uvedl Havlíček.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.