Emocionální sochař
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ve věku šestadevadesáti let zemřel nejvýznamnější americký architekt posledního půlstoletí. Frank Gehry se nebál velkých gest, v osobním ani profesním životě. Jeho dílo je doslova ztělesněním toho, co nazýváme ikonickou architekturou – v dobrém i špatném. Své návrhy komponoval jako umělec pracující v první řadě s emocemi lidí, a to tak dobře, že se stal doslova globální celebritou, kterých je v oboru jako šafránu.
Prostředník
Vysloužil si i roli v jednom z dílů seriálu The Simpsons. „Franku Gehry, jsi génius!“ zvolá tam sám k sobě poté, co nejprve impulzivně zmačká list papíru a odhodí ho na chodník, aby se k němu za okamžik rozběhl a použil ho jako model budoucí stavby. Gehry postavu sám nadaboval, posléze ale rozhodnutí litoval. Humorná scéna se totiž stala karikaturou jeho tvůrčího procesu i zduřeného ega a propůjčený hlas jí dal určitou autenticitu. Faktem však je, že stavby Franka Gehryho dráždily a stále dráždí, stejně jako jeho impulzivní vystupování – před deseti lety při tiskové konferenci ukázal prostředníček novináři jako odpověď na otázku, zda je jeho architektura založená primárně na spektáklu, a následně prohlásil, že osmadevadesát procent veškeré soudobé architektury je „pure shit“.
Emoce zkrátka neodmyslitelně patří ke Gehryho profesnímu i osobnímu životu a pro jeho dílo jsou ještě důležitější než v případě dalších autorů, s nimiž bývá srovnáván a kterým do jisté míry otevřel dveře, ať už jde o Zahu Hadid, Daniela Libeskinda, nebo rakouský ateliér Coop Himmelb(l)au. Všichni vycházeli z dekonstruktivismu, postmoderního stylu osmdesátých let odmítajícího tradiční komponování staveb, který si pohrával s tvary, kompozicemi i materiály s cílem vytvářet stavby se silným estetickým napětím. Zatímco se architekti snaží své dílo založit na více či méně složitých konceptech, Gehry se neostýchal přiznat, že emoce a intuice jsou zásadními složkami jeho tvorby.
Vysvětlení může poskytnout i to, jak se k architektuře dostal. Coby potomek chudé rodiny polských Židů v Kanadě neměl profesní směřování tak jasně narýsované jako mnozí jeho kolegové. „Byl jsem řidičem kamionu v Los Angeles, chodil na City College a zkusil si práci rozhlasového hlasatele, v čemž jsem nebyl moc dobrý. Zkusil jsem i chemické inženýrství, ani to mi ale moc nešlo a navíc mě to nebavilo. A pak jsem začal v hlavě promýšlet, co mám vlastně rád, co mě kdy dokázalo nadchnout,“ vzpomínal Gehry pro organizaci Academy of Achievement s tím, že myšlenkové mapy ho nakonec dovedly k umění a živým vzpomínkám na návštěvy muzeí a koncertů.
Roztančená hvězda
Pritzkerovu cenu, architektonickou Nobelovku za přínos oboru, získal Frank Gehry už roku 1989, tedy ještě předtím, než navrhl své nejznámější stavby. Především Guggenheimovo muzeum ve španělském Bilbau z roku 1997, které se stalo tak úspěšným, že dalo vzniknout pojmu Bilbao efekt, který označuje situaci, kdy jeden významný stavební záměr promění následným zájmem a přívalem dalších investic v jeho okolí celou větší lokalitu. Dále je třeba zmínit koncertní halu Walta Disneyho v Los Angeles nebo Muzeum popkultury v Seattlu, oboje ze začátku nultých let. Tehdy se z Gehryho stala v jistém smyslu také popkulturní hvězda, jejíž jméno rezonuje napříč kontinenty a každý jeho projekt vzbuzuje obrovskou pozornost – nejen veřejnosti, ale i investorů, kterým se jeho značka dobře hodí do krámu.
Důležité místo v tvorbě Franka Gehryho dodnes zastává také pražský Tančící dům, který vytvořil společně s architektem Vladem Milunićem. Díky tomu máme možnost se na vlastní kůži přesvědčit o tom, že Gehryho tvorba není o jen prázdných spektakulárních gestech, ale jednalo se o velmi vnímavého autora s mimořádným citem pro architektonické kompozice i detaily. Do fasády obtiskl motivy z okolních historických domů i odkazu českého baroka a vlnící se Vltavy. Tančící dům také ukazuje, že Gehryho dílo má v určitém smyslu blíže k sochařství než k architektuře, kdy forma prakticky vždy převáží funkci. Je přece jen neuvěřitelné, že se mu podařilo z hotelové a kancelářské budovy v rámci bloku domů udělat moderní ikonu celého města, kolem které se v roztodivných pózách fotí turisté i třicet let po jejím dokončení.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.