KOMENTÁŘ Mariana Kechlibara

Když napadl sníh

KOMENTÁŘ Mariana Kechlibara
Když napadl sníh

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Kolony aut, krok sun krok, bo silničáři tak, jak každý rok, su překvapení velice, že sníh zasypal jim silnice.

Nohavicova písnička z roku 2006 je aktuální i letos. Nohavica sám se mezitím dostal na pomyslný index kvůli svým techtlím s Putinem (na mechtle snad nedošlo), ale na základním principu se nic nezměnilo. D1 stále vede přes Vysočinu, v zimním období stále občas přes noc nasněží – a následující ráno se na nejpostiženějších úsecích dálnic nehne ani kolo.

U zemí typu Chile, kde v Santiagu nasněží tak jednou za deset let, se to dá pochopit. Je-li nějaká událost v daném regionu dostatečně vzácná, dává ekonomický smysl smířit se s tím, že jednou za (dlouhý) čas nastane nezvládnutelná kalamita. Sice povede ke krátkému kolapsu, ale celkově je to levnější než udržovat si v záloze celý aparát, který je po 99,9 procenta času k ničemu. Nicméně u nás sněží daleko častěji než jednou za deset let a s tím, že silnice jsou pak neprůjezdné, jsme se smířili způsobem, na který by se hodil psychologický pojem „naučená bezmocnost“.

Proč? Protože se s tím takzvaně nic nedělá, kdežto v jiných sektorech ano. Železnice, na kterou Jarek Nohavica rovněž ve svém textu vzpomíná („Pendolino stoji kdesi u Polomi, zamrzly mu všecky CD-ROMy“) si od té doby výrazně zlepšila své sněhové skóre, a to postupnou instalací vyhřívaných výhybek na důležitých tratích. Silnice takto plošně vyhřívat nelze, ale to neznamená nutně rezignovat na celou situaci. Například by bylo možno při nepříznivé předpovědi počasí dočasně – včas! – zakázat provoz kamionů, na které si silničáři nejvíce stěžují. Proměnné značky existují, rádio existuje, dopravní policie k pokutování těch, kdo by zákaz nedodrželi, také existuje. Asi by to chtělo nějakou přípravu, například rozšíření kapacity odpočívek, proti němuž občas občané přilehlých obcí zvedají odpor a příslušné jednání se pak táhne. (Od roku 2006 bylo samozřejmě na takové akce času dost.)

Jenže to by chtělo změnu mentality, a to počínaje samotnými politiky, kteří rozhodují o zákonném rámci, v němž se odehrává silniční provoz. Příslušní ředitelé a náměstci by měli být osobně motivováni k tomu, aby takové problémy minimalizovali (ve světě managementu se tomu říká KPI), a měli by dostat k dispozici nástroje, které jim pomohou.

Pak bychom se možná dočkali stavu, kdy deset centimetrů sněhu nerozvrátí celou republiku. Motoristé, co na to říkáte?

 

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

25. listopadu 2025