Hyundai stojí, Volkswagen bez Golfu. Co se děje ve strádajícím autoprůmyslu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Evropský automobilový průmysl prochází největší krizí od pandemie. Přestože registrace nových aut mírně rostou, výrobci napříč Evropou hlásí propad zisků, odstávky výroby a nejistotu kolem přechodu na elektromobilitu. V Česku výroba mírně klesla, ale přibylo elektrických aut. Německé automobilky mezitím snižují výhledy a varují před dopady cel, emisních cílů a čínské konkurence.
Výroba v Česku mírně klesla, ale elektromobily zrychlují
Podle Sdružení automobilového průmyslu vyrobily české automobilky za tři čtvrtletí 1 089 416 osobních aut, tedy o 0,7 % méně než před rokem. Září bylo po červnu druhým nejsilnějším měsícem s 135 983 vozy. Produkce elektrických modelů však vzrostla o 103 % na 210 506 vozidel, což znamená 19% podíl na celkové výrobě.
„Překročení hranice milionu vyrobených vozidel a výrobně druhý nejsilnější měsíc letošního roku je v současné situaci jednoznačně úspěchem českého autoprůmyslu,“ uvedl prezident Sdružení Martin Jahn. Od nové vlády podle něj sektor očekává jasnou průmyslovou strategii, podporu technického vzdělávání a stabilní prostředí pro investory.
Škoda Auto jako největší výrobce zvýšila produkci o 4,8 % na 705 393 vozů, z toho 158 831 elektrických (+146 %). Denní produkce ve třetím čtvrtletí poprvé překročila 4000 aut, což je historický rekord.
Jenže Škoda je spíše unikát, a to jak v České republice, tak v rámci padajícího koncernu Volkswagen. Naopak Hyundai v Nošovicích hlásí pokles o 15,6 % – „Důvodem bylo přizpůsobování výroby aktuální poptávce na trhu,“ vysvětluje mluvčí Jan Rodek. Toyota v Kolíně se chystá přejít na plně hybridní výrobu, nový model Aygo X HEV spustí ještě letos.
Co brzdí evropský autoprůmysl
Evropský automobilový trh sice po pandemii znovu roste, přesto zůstává zhruba o tři miliony vozů ročně pod úrovní roku 2019. Výrobci i dodavatelé varují, že kombinace ekonomických, regulačních a geopolitických tlaků začíná být neúnosná.
Hlavní problémy:
- Slabší poptávka po elektromobilech. Vysoké pořizovací ceny, drahé baterie a chybějící levnější modely brzdí prodeje. Některé automobilky proto přistupují k odstávkám výroby – jako letos Hyundai v Nošovicích.
- Tvrdé emisní limity EU. Nový strop 93,6 g CO₂/km znamená pokuty 95 eur za každý gram nad limit u každého auta. Firmy omezují spalovací modely, nakupují emisní kredity a zvyšují ceny.
- Nejasnost kolem zákazu spalovacích motorů po roce 2035. Politické spory o odklad termínu nutí automobilky rozkládat investice mezi spalovací a elektrické technologie, což zvyšuje náklady.
- Rostoucí konkurence z Číny. Podporované čínské značky prudce expandují – jejich podíl v Evropě už přesáhl 5 %. Některé, jako MG nebo BYD, překonaly v prodejích Audi či Renault.
- Obchodní cla a geopolitické napětí. USA zavedly 15% clo na evropská auta, EU odpověděla cly na čínské elektromobily. Výsledkem jsou dražší vozy a pokles zisků – u Volkswagenu až o 58 %.
- Vysoké mzdové a energetické náklady. Evropská výroba je až dvojnásobně dražší než v Asii, což nutí firmy k úsporám a propouštění. VW chce v Německu zrušit 35 tisíc míst, Ford 4000.
- Krize dodavatelských řetězců. Spor kolem čínského výrobce čipů Nexperia ukázal, jak zranitelná je závislost Evropy na Asii. Podle svazu VDA by přerušení dodávek mohlo „v krátké době vést k zastavení výroby“.
Škoda Auto roste nejrychleji v regionu
Nové výsledky zveřejněné 31. října potvrzují, že největší česká automobilka zůstává v rámci koncernu Volkswagen světlou výjimkou. Škoda Auto zvýšila za tři čtvrtletí celosvětový prodej o 14,1 % na 765 700 aut, z toho 616 300 vozů prodala v Evropě, kde si drží pozici třetí nejprodávanější značky na trhu.
Celkový odbyt prodejním společnostem, zahrnující i další koncernové značky vyráběné v jejích závodech, vzrostl o 7,5 % na 869 700 vozů.
Tržby automobilky stouply o 9,5 % na 22,3 miliardy eur, provozní zisk o 5,4 % na 1,79 miliardy eur a rentabilita se pohybuje okolo 8 %. „Výborné výsledky značky Škoda po devíti měsících dokazují, že naše strategie funguje. Rosteme se ziskem, rychleji elektrifikujeme a expandujeme po celém světě,“ uvedl předseda představenstva Klaus Zellmer.
Na největším trhu v Německu zvýšila Škoda prodej o 9,9 % na 153 800 vozů, v Česku o 9,8 % na 67 700, a ve Spojeném království o 13,4 % na 66 100. V Indii, která tvoří vedle Evropy druhý pilíř odbytu, prodej stoupl o 106 % na 49 400 vozů, zejména díky modelu Kylaq (30 100 dodávek).
Celosvětově dodala Škoda 150 700 elektrifikovaných vozů, jejichž podíl v Evropě dosáhl 24,1 %. Novinka Elroq už má za sebou 60 400 prodejů, modelová řada Enyaq stoupla o 15 % na 58 200 vozů. Nejoblíbenějším modelem zůstává Octavia (142 200 dodávek), následují Kodiaq, Kamiq, Fabia a Karoq.
V září Škoda představila studii městského elektromobilu Epiq a chystá sériovou verzi rodinného SUV Vision 7S a koncept Vision O, který naznačuje elektrickou budoucnost kombi vozů.
Zisky v Německu klesají
Koncern Volkswagen hlásí za první tři čtvrtletí propad provozního zisku o 58 % na 5,4 miliardy eur, přestože prodej aut vzrostl o 1,8 % na 6,6 milionu. Ztrátu ve třetím čtvrtletí (1,3 miliardy eur) způsobila změna strategie Porsche a americká cla.
Luxusní Mercedes-Benz vykázal ve třetím čtvrtletí propad čistého zisku o 31 % na 1,19 miliardy eur. V USA prodala o 17 % méně aut, v Číně o 27 % méně. Celkově se zisk značky snížil o polovinu. Důvodem jsou náklady na restrukturalizaci, pokles poptávky a nová americká cla.
Evropa mezi regulací a realitou
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) varuje, že přechod na bezemisní dopravu neodpovídá ekonomické realitě.
„Splnění přísných cílů pro emise pro roky 2030 a 2035 zkrátka není v dnešním světě proveditelné,“ napsali v srpnu předsedkyni EK Ursule von der Leyenové šéfové ACEA a CLEPA Ola Källenius a Matthias Zink.
Podle Sdružení automobilového průmyslu i manažera Škody Jana Hoffmana bude budoucnost odvětví záviset na zlevnění baterií o 40–50 % a stabilním plánu EU, který umožní dlouhodobé investice do výzkumu a vývoje. „Bez jasného plánu se investice rozmělní a Evropa ztratí krok,“ řekl Hoffman.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.