Palác ilustrace v Českém Krumlově

Souhra epoch

Palác ilustrace v Českém Krumlově
Souhra epoch

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Čerstvě otevřené muzeum přináší do turisticky nejvytíženějšího města republiky, které žije především ze své dávné historie, záblesk něčeho nového, autentického a zároveň soudobého. Kromě samotné světově unikátní sbírky překrásných ilustrací dětského světa zaujme také architektonicko-designové řešení expozic, které popírá mantru, že méně je více.

Jak vhodně, citlivě a zároveň moderně doplnit historické prostory a interiéry, je časté dilema všech architektů a designérů. Univerzální recept neexistuje, výsledkem bývá často spíše potlačení nových vrstev vložených konstrukcí a vybavení – jejich vizuální minimalizace s odkazem na to, aby nepřekrývaly to nejcennější, tedy historický základ prostorů.

Proti proudu

Když se vydáte do Českého Krumlova a zamíříte do Paláce ilustrace, otevřeného na konci června, setkáte se s opačným přístupem. Autorská dvojice Monika Matějková a Ondřej Čech z O+M studia, která stojí za architektonickým a výstavním řešením, tady projevila svou osobitou odvahu i cit. Autoři za sebou mají už celou řadu řešení expozic a jejich loňská výstava Jana Zrzavého v humpolecké galerii 8smička byla impulzem, proč je vedení Paláce ilustrace přizvalo i k tomuto projektu.

Ten našel své útočiště v barokní budově bývalé mincovny na druhém nádvoří krumlovského zámku, kudy ročně projde více než milion turistů. Nedávno zrekonstruovaná památka s modrými fasádami na první pohled zaujme napětím mezi starým a novým. Už vstupní prostory s pokladnou a muzejním shopem pracují s výraznými barvami současného vybavení, motivy, které se pak překvapivě táhnou napříč všemi osmi výstavními sály. Se „šlehačkově“ barokními kulisami vytváří originální vybavení působivé napětí – nikoli soutěž, ale podnětný dialog různých epoch.

Architektonickým základem celé expozice je originální modulární systém, který O+M studio navrhlo přímo pro Palác ilustrace. „Chtěli jsme, aby byl systém designově cool, současně evokoval dětský svět a přitom působil luxusně, jako Cartier,“ vzpomíná na zadání ředitel a kurátor Paláce ilustrace Ivo Janoušek. Jeho cílem je nechat systém patentovat a nabídnout jej dalším kulturním institucím, které řeší podobný problém – jak prezentovat umění v památkově chráněných interiérech, kde není možné zasahovat do stěn ani podlah.

Český rozměr

Palác ilustrace stojí především na unikátní sbírce světově proslulého nakladatele a sběratele Otakara Božejovského, budované od sedmdesátých let v rámci jeho švýcarského nakladatelství Bohem Press, které se zaměřovalo na výtvarně propracované knihy pro děti. Kolekce čítá téměř osm set originálních ilustrací od desítek evropských autorů a patří k nejrozsáhlejším svého druhu. Putovala po světě, vystavena byla v newyorském Metropolitním muzeu umění i v Japonsku na oficiální pozvání císařovny.

Celým projektem se prolíná výrazná česká stopa. Božejovský, rodák od Prahy, zanechal po desetiletích působení v zahraničí v Českém Krumlově odkaz s evropským rozměrem. Modulární výstavní systém vyrobila jihočeská truhlárna TRUST-ts z Trhových Svinů a významnou součástí instalace je rovněž mobiliář od české firmy Polstrin. Kolekce sedacího nábytku Hide and Seek a Infinite od designérského dua Lexová & Smetana dodává barokním sálům současný akcent a stává se svěžím protipólem k historické architektuře. Celek působí sebevědomě a současně, a přináší tak do Českého Krumlova vítaný kontrapunkt k jeho historickému duchu – světový rozměr s lokálním základem.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

8. září 2025