Samospádem k represi
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Na londýnském letišti Heathrow byl po příletu do Británie zatčený komik a televizní tvůrce Graham Linehan, čekalo tam na něj pět policistů. Důvodem měly být Linehanovy tři tweety, jejichž terčem byli trans lidé a aktivisté zasazující se za jejich práva. Z policejní stanice musel být odvezen na vyšetření do špitálu, protože se mu prudce zvýšil tlak, teď už je propuštěn na kauci. Ta disproporce mezi Linehanovým údajným prohřeškem a nasazenou silou je natolik zjevná, že obhájců té policejní akce je pomálu.
Jistěže v tom hraje nějakou roli ideologie. I o tom se hodně píše a ještě psát bude. Právem. Zvýšení represe je také logickým důsledkem snah uvést ve skutečnost nějaké myšlenky (třeba, že mezi slovní a fyzickou agresí prakticky neexistuje rozdíl, že víc než úmysly toho, kdo mluví, a faktický význam jeho slov, jsou důležité city toho, o němž se mluví a podobně). Kdyby ale problém byl jenom ideologický, bylo by to vlastně docela jednoduché. Stačilo by tu či nu ideologii ve volbách a vůbec ve veřejném prostoru porazit, zmenšit mocenský vliv jejích stoupenců. I v takovém případě ale bude dál existovat jaksi setrvačné chování velkých institucí, k nimž patří i ty státní.
Mnoho lidí si dění, v něčem logicky, představuje jako výsledek naplňování nějakého plánu. Jenomže vždycky v něm hraje roli taky nějaká setrvačnost, byrokratická zatuhlost a podobně. Známý povzdech Viktora Černomyrdina "mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky" neplatí jenom pro Rusko. Rozdíl mezi tím, jak je co myšleno, a jak to dopadne, je konstantou lidských snah. Věci se nemusejí odehrávat jen podle plánů, jež kdesi v temnotách spřádají ti nejmocnější, často se dějí taky samospádem, vyplývají jedna z druhé a všichni (nebo aspoň většina) pak jenom zírají. Lidé často vybírají cestu nejmenšího odporu, minimalizují riziko.
A když se jako to nejméně riskantní, někomu – třeba policistovi nebo jinému reprezentantovi moci - bude zdát, že to nejbezpečnější je chovat se absurdně, nastane hojnost absurdního chování. Možnosti zvyšování represe nahrává i to, čemu se anglicky říká concept creep, tedy rozmlžování a rozšiřování významu slov, který dříve byl striktněji vymezený a užší. Má to taky nějaké praktické důsledky. Když se za násilí dá označit prakticky cokoliv, není se co divit tomu, že instituce – třeba policie – přistupuje k prakticky čemukoliv, jako kdyby to bylo násilí. A pak tu jsou nové technologické možnosti dohledu, i ty tu zůstanou, ať už bude v současných politických a kulturních válkách vítězit jakákoliv strana. Navíc ta represe na společnost není implantována jaksi zvenčí nebo jen seshora. I dole po ní existuje silná poptávka, lišící se jen v představách, vůči komu by měla být uplatněna.
Už Arendtová psala, že totalita vyrůstá také z atomizace společnosti, vykořeněnosti a osamělosti jednotlivců. Pokud jsou pro dnešní západní společnost charakteristické právě tyhle rysy, jak se člověk často dozvídá, může to mít i nějaké politické implikace. Jestli se podaří udržet na uzdě lidskou touhu po represi a sklon lidských institucí ji uplatňovat, jestli například svoboda projevu bude dál existovat nejenom jako praxe, ale i jako koncept, je otevřená otázka, na niž nemusí dát odpověď jenom vývoj nějakého ideologického střetu.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.