Nejde pouze o sexuální boom, ale o duši devadesátek. „Byla to zlatá doba erotiky a porna“
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Sudety, devadesátky, prostitutky na německých výpadovkách a obsluha nahoře bez. To jsou divoké devadesátky podle fotografa Jaroslava Kučery. Ten se ve své knize Sex po převratu navrací do bouřlivé doby, kdy se společnost vyrovnávala s nově nabytou svobodou a otevírala dříve uzavíraná a tabuizovaná témata. Kniha popisuje příběhy ze šedé zóny společně s fotografiemi, které zprostředkovávají intimní pohled na lidské tělo i duši. „V knize nejde pouze o sexuální boom v 90. letech, ale o samotnou duši devadesátek,“ říká Jaroslav Kučera v rozhovoru pro deník Echo24.
Prostitutky na hranicích, pasáci, Romové v Sudetech, fenomén obsluhy nahoře bez. Co vás vedlo k vydání knihy Sex po převratu?
Protože jsem po Sametové revoluci měl možnost fotit pro tehdy nový časopis Reflex, tak jsem se dostal k několika reportážím o životě v bývalých Sudetech, kde 40 let vlády komunistů po vyhnání tří milionů Němců zanechalo značné devastační stopy. A tak jsem tam začal i ve volném čase jezdit a samozřejmě narazil i na nebývalý rozmach prostituce. Ale sexuální boom devadesátek nastal hlavně v Praze, kde se zrodila i politická strana Nezávislé erotické iniciativy (NEI) a začaly vycházet erotické noviny této strany NEI Report. Nakonec vydavatelé sex a porno časopisů uspořádali i tiskovou konferenci, kam přišli novináři snad z celého Československa. Sex byl náhle veřejným tématem a stal se z něho velký byznys. Nastala zlatá doba erotiky a porna... Možnost podnikat byla pro lidi jako balzám. Šlo o to, vydělat peníze. Někdo si založil firmu, něco zprivatizoval a jiný si otevřel erotický salón, nebo jak se tomu říkalo, bordel. Před časem jsem si uvědomil, že knihu o sedmdesátých a osmdesátých letech Klid před bouří jsem před třemi lety vydal, a vlastně v devadesátých letech téměř všechno to sexuální uvolnění jsem fotil, proto padlo rozhodnutí vydat Sex po převratu, dokud je čas.
"Knihou bychom chtěli připomenout pamětníkům i mladší generaci, že devadesátky přinesly převrat snad ve všem. A že se dřívější tabu veřejného sexu změnilo na jeho neuvěřitelný rozmach, nakonec nebylo žádným překvapením," říkají autoři knihy.
Vaše fotografie jsou intimní, odvážné a leckdy i kontroverzní. Jak složité je dostat lehké dívky, pasáky, nebo polonahé servírky před objektiv?
Nikdy jsem netajil, že jsem fotograf a taky málokdy fotím „na tajňačku“. Každý tedy věděl, do čeho jde, pokud ho přesvědčím o mých záměrech. V devadesátkách byly levné hotely, tak jsem mohl na cestách trávit víc času a poznat situaci. Třeba v Karlových Varech v roce 1990 jsem bydlel týden v hotelu Pupp za pár korun na noc a za tu dobu se seznámil s různými týpky z podsvětí, dohodnul jsem třeba rozhovory s prostitutkou, krásnou „masérkou“ a smutnou striptérkou. Pak jsem zavolal do Reflexu, přijel redaktor a články byly na světě. Protože mě zajímají příběhy a životy lidí, tak s nimi musím mluvit a pokud možno si vytvořit i třeba krátkodobý vztah. Většina lidí, stejně i já, si o svém životě ráda poklábosí a pak je k „povolení“ fotografovat blízko. A to platí i o lehkých holkách, jejich pasácích i majitelích nevěstinců. A samozřejmě o obyčejných lidech taky. Nikdy by člověk neměl takové lidi podrazit. A je velký rozdíl mezi prostitucí a obsluhou nahoře bez. Prostitutky jsou poněkud jiná kategorie, někdo řekne odsouzeníhodná, ale hostesky, které si po večerech polonahé vydělávaly v hospodách, byly většinou slušné dívky. Jen minimum z nich mohly být třeba i bývalé prostitutky, což se mohlo stát. To však vím jen od kluků z agentury, která je zaměstnávala.
Jaké jste měl reakce od fotografovaných žen?
Většinou pozitivní. Mnohé z nich nakonec byly rády, že souhlasily s fotografováním. I s případným uveřejněním fotek. Často jsem jim fotografie přivezl, když jsem se vrátil „na místo činu“.
Jezdil jste na tehdy poměrně nebezpečná místa. Údajně jste u sebe měl i zbraň...
To byla naprostá výjimka jen v Dubí na E 55, kdy jsem si sebou vzal zbraň, kterou jsem občas míval v autě. Stejně to bylo jen pro nějaký falešný pocit bezpečí. Vždyť jsem z ní, od doby zkoušek, nikdy nevystřelil. A že bych se pořád bál? To opravdu ne. Věděl jsem o případech údajně zmizelého fotografa z bývalé Jugoslávie, o kterém mi říkali místní policajti, nebo pohřbených, asi „neposlušných“ prostitutkách kdesi na Chebsku i jinde. Párkrát jsem měl ono mražení v zádech, ale jinak se s každým dalo mluvit v pohodě. Vím, že fotografové se často nechali vozit v policejním autě a fotili „šlapky“ z okýnka jako paparazzi, což sice byla jistota, ale za jakou cenu? Co věděli o jejich životě?
Tehdy jste se potkával se zajímavými postavami. Udržujete s někým z nich kontakt dodnes?
To fakt nešlo. Jednak málokterá si své „zaměstnání“ udržela dlouho. Třeba otěhotněla, nebo se vdala, nebo ji pasáci odvezli do nějakého jiného nevěstince, třeba v Německu a tam se doslova ztratila. Některé byly vlastně otrokyně pasáckých gangů. Jejich svět funguje jinak…Ale něco jiného byly slečny, které na konci tisíciletí pracovaly v hospodách jako hostesky „nahoře bez“. S jednou kamarádkou jsme se nedávno sešli v hospodě U Pivrnce. Zuzana přijela ze Slovenska.
To mi nahráváte. Kromě života v Sudetech jste se dostal i k fenoménu polonahých servírek...
Tuto novinku přivedla do českých hospod agentura bratrů Romana a Radka Prišťových z agentury RomArt. A že to byla díra na trhu, ukázaly krachující hospody, náhle narvané k prasknutí a všichni byli spokojení. Majitelé, hostesky a hlavně štamgasti, kteří si mohli, pokud byl zájem, užít i striptýz po 23. hodině, který si striptérka pořádně užila taky. Byl to opravdu poněkud nemravný fenomén, ve světě nebývalý. Vždyť se stávalo, že na čumendě byli i malí kluci, kteří chodili v šest večer tátovi pro pivo.
Co to bylo za dívky?
Byly to většinou hezké a slušné slečny, které si chtěly vydělat. Samozřejmě byly i výjimky, kdy se s nimi osud nemazlil. Jedna chtěla skončit s drogami, ale nakonec se jí to nepovedlo. Další přišla z nevěstince, a nakonec zase skončila tam, kde si vydělala daleko víc. Postupně i obsluha nahoře bez přestala bavit, erotiky a porna přibývalo, pomalu zkrachovaly i noviny NEI Report a i některé hospody zanikaly. Nedávno jsem ty „svoje“ hledal a našel jedinou restauraci „Na Šimandě“, která funguje i jako penzion.
Můžete přiblížit pozadí příběhu, jak jste se k tomu dostal?
V roce 1998 jsem byl pozván na setkání s porotou Czech Press Photo do hospody U Pivrnce v Maiselově ulici v Praze. Když jsem sešel dolů po schodech, objevila se naproti mně servírka nahá od pasu nahoru a ptala se co si dám. Napadla mě taková trochu blbost a řekl jsem: "šáhnout si"... a ona se zamračila, že prý co si dám k pití. Myslel jsem, že ji na mně poslali kamarádi fotografové sedící s porotci naproti u dlouhého stolu, ale ta rajcovní servírka řekla, že v hospodě je jako obsluha "nahoře bez". Zeptal jsem se, jak se k tomu dostala, kdo ji najal, a ona na to, že ti pánové támhle zrovna večeří. Tak jsem poznal Radka a Romana Príšťovi z agentury RomArt a další tři roky s nimi jezdil po hospodách a fotil jejich hostesky. Oni i holky vydělávaly peníze. Dřív, v první polovině devadesátek se děly mnohem horší věci, tak proč díru na trhu nezaplnit? Po deseti letech od Sametu se jednalo relativně o slušné povolání…
Ještě bych se vrátil k pozoruhodné politické straně Nezávislá erotická iniciativa...
Tehdy jsem fotil pro Reflex jejich první sjezd v Edenu. Fotografoval jsem tam delegáty, atmosféru příchodu delegátů, které na schodech k sálu vítala obnažená hosteska. Na sjezdu této poněkud recesistické strany delegáti, z 87% chlapi, zvolili předsednictvo v čele s JUDr. Richardem Knotem. Ale hlavní osobností sjezdu byl známý sexuolog Radim Uzel, který se nakonec, jako jediný, dostal aspoň do pražského zastupitelstva, i když ambicí strany bylo mít lidi v parlamentu.
Je vidět, že jste devadesátá léta prožil opravdu naplno. Jak na tohle všechno pohlížela vaše žena?
Měl jsem v životě velké štěstí na lidi. A co je podstatné, na moji ženu zvlášť. Markéta mě vždy podporovala, věděla o mém životě všechno, i o mých divokých sedmdesátkách a osmdesátkách. Mimochodem, já jsem se živil fotografováním architektury, výtvarného umění, apod. Ta novinařina na volné noze byla vlastně jen koníček. Takže doma jsme žádný problém s mým nárazovým cestováním do Sudet nikdy neměli. Díky Markétě a naší dceři Marianě, která se narodila právě na začátku devadesátek, knihu vydávám. A taky aby si pamětníci připomněli, jaká svobodná divočina na nás zaútočila.
Jeden z nejvýznamnějších českých fotografů. Už během studií na ČVUT založil na kolejích Fotoklub Strahov. V roce 1967 se aktivně zapojil do studentských demonstrací proti komunistickému režimu, což vedlo k jeho zatčení jako „kontrarevolučního živlu“ krátce po invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa. Po roce stráveném ve vazbě se vrátil k fotografii, během normalizace fotil pro časopisy i státní podniky, přičemž jeho práce často odrážely každodenní realitu lidí. Kučera je také zakladatelem fotografické skupiny Signum a členem renomované agentury Bilderberg Hamburg.
Jeho styl se stal známým především díky černobílým fotografiím, které často nesly silný sociální podtext. Kučera o svých fotografiích tvrdí, že zachycují příběhy lidí, se kterými by se divák normálně nesetkal – a často by si ani nepřál setkat. V roce 2000 získal cenu Czech Press Photo za fotografii Kameny a násilím proti globalizaci. V roce 2017 získal titul Osobnost české fotografie 2016 a v roce 2021 obdržel Krameriovu cenu za nezávislou žurnalistiku v oblasti fotografie od Asociace nezávislých médií. Dosud měl na 60 autorských výstav po celé Evropě a ve Spojených státech. Bylo vydáno také 8 autorových biografií.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.