ŽELEZNICE DO NĚMECKA

Za hodinu z Prahy do Drážďan? Na severu se bouří obce proti Krušnohorskému tunelu

ŽELEZNICE DO NĚMECKA
Za hodinu z Prahy do Drážďan? Na severu se bouří obce proti Krušnohorskému tunelu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Krušnohorský tunel a vysokorychlostní trať na Drážďany vzbuzuje očekávání, ale i kritiku. Na jednu stranu by mělo jít o revoluci na středoevropské železnici, jelikož tunel chce propojit Prahu, Vídeň a Berlín do čtyř hodin. V Drážďanech byste mohli být z pražského nádraží do hodiny. Na druhé straně ale stojí severočeské obce, které kritizují plánovanou trať Praha - Ústí nad Labem - Drážďany. Tvrdí, že Ústecký kraj schválil návrh bez dostatečné konzultace, připomínek a vykazuje fatální chyby. Příprava vysokorychlostních tratí (VRT) skrze to opět nabírá zpoždění.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) věří, že vysokorychlostní železnice je budoucností tuzemské dopravy. „S příchodem vysokorychlostní železnice se výrazně promění naše vnímání vzdáleností. Všechna krajská města budou dostupná z Prahy do dvou hodin,“ uvedlo ministerstvo dopravy s tím, že příprava VRT vázne. „Stále platí, že do deseti let se svezeme vlakem po vysokorychlostní trati,“ uvedl ministr. Klíčové úseky VRT zahrnují tratě směřující na Ostravu, Hradec Králové, Brno, Plzeň i Drážďany.

Právě v Ústí nad Labem se chystá velká změna v podobě nového terminálu pro rychlovlaky, který vznikne blíže centru města a bude propojen se čtyřkolejným železničním mostem přes Labe. „Terminál musí splňovat požadavky na plynulost a bezpečnost provozu. Chceme, aby měl dostatečnou kapacitu pro rychlovlaky, regionální vlaky i nákladní dopravu,“ uvedl Martin Švehlík ze Správy železnic.

Součástí vysokorychlostního spojení s Německem bude i přeshraniční Krušnohorský tunel, který zkrátí cestu z Prahy do Ústí nad Labem na pouhých 30 minut. Trasa povede pod Českým středohořím a dále do Drážďan, kde by vlaky mohly být za pouhou hodinu. Tato plánovaná severočeská trasa ale v posledních dnech naráží na tvrdý odpor místních.

Největší bouře se zvedají v Ústeckém kraji. Spolek rozVRTaná krajina sdružuje jedenáctku obcí z Litoměřicka a chystá se k soudu. „Do konce října podáme žalobu na 5. aktualizaci Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje,“ uvedla starostka severočeské obce Hrobce Kateřina Hlaváčová pro Ekonomický deník.

Hrobce, které se nacházejí v litoměřickém okrese, už mají s železnicí zkušenosti. Prochází jimi trať vedoucí z Prahy do Děčína a dál do Německa. Obce kritizují jednání Ústeckého kraje, který schválil změny bez dostatečné konzultace a připomínek. „Proces 5. aktualizace Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje vykazuje fatální chyby. Posouzení SEA bylo vytvořeno ve zkráceném čase, zpracovatelé neznali podstatné informace. Bylo podáno na 600 připomínek, téměř všechny byly zamítnuty bez vypořádání,“ shrnula starostka.

Koridor má podle Správy železnic vést z Prahy do Roudnice nad Labem podél dálnice D8, dále přes Labe do Středohorského tunelu a do Ústí nad Labem. Spolek ale upozorňuje, že „nově navrhované trasy vedou přes zastavěná území, chráněnou krajinu i cennou zemědělskou půdu“, přičemž koridor „šest set metrů široký už více než deset let omezuje výstavbu.“ Starostové, místní politici i občané vytýkají Správě železnic, že neprobrala s obcemi všechny možnosti a do debaty o vedení trasy nepřizvala zástupce regionu.

Podle spolku za změnou trasy stojí tlak na výstavbu zastávky přímo v centru Ústí nad Labem, namísto původně plánovaného terminálu u D8 a Teplic. „Vše kvůli lobby za zastávku přímo v centru Ústí nad Labem, namísto terminálu o deset minut dál u D8 a Teplic,“ uvádí spolek. „Nově navrhované trasy vedou přes zastavěná území, chráněnou krajinu i cennou zemědělskou půdu.“

Ministerstvo dopravy předpokládá zahájení výstavby tohoto úseku v roce 2030, zprovoznění v roce 2035. U Krušnohorského tunelu by stavba mohla začít na přelomu let 2029 až 2030. Práce by měly skončit v roce 2040.

Krušnohorský tunel se nachází ve stádiu příprav. Dochází k prvním geologickým průzkumům, připravují se projekty a česko-německé smlouvy. "Návrh mezistátní smlouvy jsme společně s německými kolegy v březnu tohoto roku dokončili a nyní poběží schvalovací proces v obou státech před podpisem ministrů obou zemí a ratifikací v obou parlamentech. Rovněž byla potvrzená změna trasy v rámci Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje, což je pro umístění portálu tunelu na české straně včetně navazujícího úseku do stanice Ústí nad Labem centrum klíčové," uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka pro deník Echo24 už dříve.

Jak bude vypadat tunel pod Krušnými horami?

Krušnohorský tunel má být železniční stavbou století. Měl by propojit Berlín, Prahy a Vídeň v rekordním čase kolem čtyř hodin. Rozvoj železniční sítě ale nekončí jen u této osy. Součástí plánů je i přímé spojení Prahy s Frankfurtem nad Mohanem přes Drážďany. Díky novým tratím a investicím na německé straně se očekává, že cestu do finanční metropole Německa bude možné zvládnout vlakem za zhruba čtyři a půl hodiny. Tím se výrazně rozšíří nabídka cest do západní Evropy, bez nutnosti využívat letadlo nebo osobní automobil. Projekt „Via Vindobona“ je jedním z klíčových pilířů evropské železniční budoucnosti, uvádí ministerstvo dopravy.

Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) zveřejnily video, na kterém pomocí vizualizace podrobně popisují podobu chystané rychlotratě propojující Drážďany s Prahou. Krušné hory provrtá 30 kilometrů dlouhý tunel, který se stane nejdelším v Německu i Česku. Jezdit se v něm bude kvůli smíšenému provozu s nákladními vlaky maximálně rychlostí 200 km/h.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.