KOMENTÁŘ

Za co je liberál ochoten položit život

KOMENTÁŘ
Za co je liberál ochoten položit život

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Varšava 11. listopadu už tradičně oslavila Svátek nezávislosti – připomínku návratu státu na mapu Evropy v roce 1918 – obřím Pochodem nezávislosti, kterého se zřejmě zúčastnilo přes 200 tisíc lidí (v Polsku jsou i data předmětem tvrdého politického boje, takže čísly uváděnými varšavskou radnicí ani organizátory se moc nemá smysl zabývat).

Pochod nezávislosti je už léta jedním z nejvýraznějších projevů občanské společnosti v Polsku: od začátku organizovaný mimo dosah stranických centrál a státních institucí, vždy byl projektem angažovaných jednotlivců a spolků. Prostě polský ekvivalent Korza Národní, jen s jinak položeným důrazem. Problém samozřejmě je, že to nejsou jednotlivci s těmi správnými názory, proto si v médiích přečtete nikoliv o „občanské společnosti“, ale o „krajní pravici“. Poprvé prošel ulicemi Varšavy v roce 2011. Za prvních vlád Donalda Tuska se potýkal s policejními zásahy, později už jen s nevůlí a drobnými šikanami varšavské (liberály ovládané) radnice. Přesto (nebo možná právě proto) se každým rokem vyvíjel: přibývalo účastníků, a mezi nimiž bylo procentuálně stále méně fotbalových ultras a stále více obyčejných lidí, kteří chtěli v ten konkrétní den vyjádřit radost a národní hrdost. Státní instituce na tuto potřebu nebyly schopné reagovat, tak si poradily samy.

Novináři stejně jako každý rok věnovali mnoho úsilí vyhledání všech problematických transparentů, ty pečlivě nafotili a sepsali, aby mohli do světa poslat zprávu o „pochodu fašistů“. Samozřejmě nemá smysl zastírat, že organizátoři akce se k nacionalismu hlásí (bylo by mimochodem užitečné zbavit ve středoevropských jazycích tento pojem jednoznačně hanlivého nádechu a používat ho jako v anglosaském kontextu, tedy neutrálně). Nejde popřít ani to, že jde o akci, která společnost rozděluje: z Pochodu se stala oslava pro „pravou stranu“ polského politického spektra, zatímco ta „levá“ ji kritizuje za „neinkluzivní“ vizi národa a probouzení „démonů xenofobie“. Koneckonců podobně jako je stále více „slavností jen pro jednu půlku národa“ i Korzo Národní.

Letošní pochod prošel v podstatě poklidně a bez incidentů. Vůbec poprvé se ho zúčastnil – jako „jeden z davu“, nikoliv „v čele“ – prezident Polska, Karol Nawrocki. Tyto dvě skutečnosti mohou signalizovat „normalizaci“ Pochodu v polském veřejném prostoru, ale také obrovskou změnu, kterou polská (ale i obecněji evropská) veřejná debata prodělává.

Když Pochod začínal (kolem roku 2010), náš region stále ještě žil „sen o Evropě“, která bude všeobecným lékem na neduhy postkomunistické reality. Stačilo přesně kopírovat a co nejrychleji dohánět. Budoucnost měla být „evropská“, tedy bez hranic a s národními tradicemi postupně dovedenými na úroveň folkloristických spolků. Zároveň, navzdory všem znepokojivým znamením, jsme stále žili, spolu se zbytkem EU, sen o konci dějin, v němž se Evropa, když už ne svět, obejde bez armád, vlajek, vojenských přehlídek a „silných hodnot“. Měli jsme být humanitárním impériem a evropský vliv budovat kombinací hodnot, otevřenosti a obchodu. V hodnotové oblasti se zrovna zvedala vlna woke revoluce a v politice kraloval „reset“ s Putinovým Ruskem – další krok k Evropě bez hranic, v níž blahobyt a liberální demokracie vítězí nad starými předsudky. V této scénografii působili pochodující národovci, mimochodem stejně jako třeba ti, kteří varovali před ruskými vlivy, jako zjevy z minulosti, která sice ještě nechce zemřít, ale je odsouzená k postupnému odumírání v novém úžasném světě.

„Davy lidí, kteří jsou hrdí na svou víru, tradice a národ… Tak začínaly i pogromy,“ okomentoval letošní záběry z Varšavy český levicový novinář Marek Švehla. A tentokrát, po patnácti letech, to byl on, kdo vyzněl jako návštěvník z jiné planety.

Evropa – zatím alespoň rétoricky – zbrojí, liberální komentátoři hledají způsoby, jak přimět mladé, aby zvažovali vojenskou kariéru, případně jak zavést zpátky všeobecnou brannou povinnost, občané jsou nabádáni k neustálé bdělosti proti hybridním hrozbám a dezinformacím, obrana hranic a regulace toho, kdo je překračuje, už nejsou projevy fašismu a původ kapitálu je najednou výsostně politickou a bezpečnostní otázkou.

Pro všechny, kteří to takto vnímali celou dobu, a tedy neuvěřili ani snu o Evropě bez hranic (vnitřních a vnějších), ani tomu o konci dějin, to může být důvod k pocitu zadostiučinění. Kazí ho ovšem skutečnost, že názorový mainstream EU zatím připomíná onoho vlka z přísloví, který chce být sytý a zároveň mít kozu dál celou. Tedy na jedné straně dál holdovat svým předsudkům, že „lidé hrdí na svou víru, tradici a národ“ jsou z podstaty věci hrozba nebo alespoň důvod k výsměchu, a zároveň mít někde v kasárnách sešikované početné zástupy po zuby ozbrojených obránců inkluzivní, duhové a multikulturní Evropy.

Jejich dilema může ovšem vyřešit snad jen nástup umělé inteligence a armád robotů. V lidském světě a v evropské realitě je prostě zjevení se fenoménu liberální demokracie neodmyslitelně spjaté s národním státem. Jak říká francouzský myslitel Pierre Manent, „národ a demokracie jsou recipročně na sobě závislé“ – národní stát je přirozeným prostředím pro demokracii a moderní národ se zrodil spolu s myšlenkou všeobecného volebního práva.

Stejně tak jsou emoce a hodnoty, kterými je republika udržována, bytostně a hluboce ne-liberální. Bockenfordého paradox, tedy tvrzení, že existence liberálního řádu je udržována hodnotami, které jsou tomuto řádu cizí a které neumí sám od sebe reprodukovat, platí nejen v případě náboženství, ale i vlastenectví.

Někdy před 20 lety organizovalo polské Muzeum varšavského povstání billboardovou kampaň s heslem „Byl bys ochoten zemřít za vlast?“. Měla dnešním obyvatelům města více znázornit oběti a dilemata, před nimiž v roce 1944, v roce povstání proti Němcům, stáli jejich předchůdci. Tehdy, ve světě „konce dějin“, vyvolala ta kampaň vlnu nevole. „Vlastenectví dnes znamená platit daně, sbírat psí hovínka a třídit odpad,“ zněla běžná reakce. Z hlediska filozofie liberalismu, z principu založené na maximalizaci individuálního bezpečí a blahobytu, je totiž na tuto otázku jen jediná správná odpověď: umírat za vlast mají jen ti, kteří si to sami vybrali jako profesní dráhu, s plným vědomím rizik, jež takové zaměstnání přináší.

S tímto postojem u mnohých nepohnula ani lekce, kterou dennodenně už skoro čtyři roky přináší ukrajinská fronta. Třídění odpadu a placení daní jsou samozřejmě velmi důležité, stejně jako tolerance, slušnost a inkluzivita, dokud se drží rozumných mezí. Ale lidi, kteří budou schopni ubránit Charkov či Cherson před nájezdníky, tímto způsobem nevychováte…

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

16. listopadu 2025