VOLKSAWAGEN

Volkswagen ve středu zastaví výrobu Golfů, dále se má zastavit výroba Tiguanu a dalších aut

VOLKSAWAGEN
Volkswagen ve středu zastaví výrobu Golfů, dále se má zastavit výroba Tiguanu a dalších aut

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Německý automobilový gigant Volkswagen bude nucen od středy přerušit montáž svého nejprodávanějšího modelu Golf v hlavním závodě ve Wolfsburgu. Důvodem je nedostatek polovodičů z Číny, informuje německý deník Bild. Po Golfu přijdou na řadu další modely včetně SUV Tiguan a další továrny koncernu. O tom, že se chystá zastavení výroby chystá, jsme psali zde.

Problémy vznikly poté, co čínská vláda zakázala vývoz čipů od nizozemské společnosti Nexperia. Peking tento krok učinil v reakci na převzetí kontroly nad firmou nizozemskou vládou, která jednala pod tlakem Spojených států. Většina produkce Nexperie sice pochází z Číny, ale firma vyrábí i v Evropě - pro Volkswagen to ale nestačí.

Koncern nemůže přejít na jiného dodavatele, protože každý nový typ polovodičů musí nejprve projít náročným testováním a certifikačním procesem. Management nyní sestavuje harmonogram, ve kterém určí, kdy a ve kterých závodech dojde ke snížení nebo úplnému zastavení výroby.

Primárním kritériem bude ziskovost jednotlivých modelů. První vlna omezení se dotkne závodů hlavní značky Volkswagen, teprve poté budou následovat továrny Audi, Seatu nebo Cupry. Mezi ohroženými místy jsou Emden, Hannover či Zwickau. Jediným závodem, který by měl prozatím pokračovat v normálním provozu, je Osnabrück.

Konkurenti BMW, Mercedes a Daimler Truck zatím pokračují ve výrobě a situaci monitorují, uvedli jejich mluvčí pro Bild.

Dopady na zaměstnanost budou rozsáhlé - krize zasáhne několik desítek tisíc pracovníků německých závodů. Vedení koncernu již diskutuje s úřady práce o zavedení systému zkráceného pracovního úvazku.

Koncern se již před problémy s čipy potýkal s poklesem prodejů v Číně a USA a zpožděním uvádění nových modelů na trh. Podle informací Bildu chybí Volkswagenu jedenáct miliard eur na pokrytí plánovaných investic v příštím roce. Blume počítal s tím, že část této částky získá zvýšením prodeje vozů - tento plán je nyní v ohrožení.

, ršn

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

22. října 2025