Ve Varech se představil první český viet-film, Tono Stano i bratři Cabanové
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Karlovarský filmový festival není pouze o filmech, ale i o osobnostech s nimi spojených. Mezi zajímavé body vedlejšího programu patří například výstava Stars by Tono Stano, nebo Cabani 30 x Opening & Closing Ceremonies. První výstava vzdává hold filmových hvězdám, celebritám a tvůrcům, které zachytil světově uznávaný fotograf Tono Stano. Druhá výstava zase rekapituluje 30 let práce bratrů Cabanových na zahajovacích a závěrečných večerech festivalu.
V lesní vilové čtvrti se nedaleko pravoslavného kostela sv. Petra a Pavla nachází Becherova vila. Dům slavného karlovarského lihovarníka v současné době funguje jako interaktivní galerie. Kromě stále expozice o historii rodiny a podnikání Becherových, kteří začínali jako doktoři, lékárníci a lazebníci, se zde nachází i výstava Michala a Šimona Cabanových.
Výstava Cabani - 30 x Opening & Closing Ceremonies – Karlovy Vary International Film Festival 1995 – 2025 představuje výsledky spolupráce bratří Michala a Šimona Cabanových na podobě zahajovacích a zakončovacích ceremoniálů karlovarského festivalu. Bratři s festivalem spolupracují už 30 let a ačkoli je jejich rukopis charakteristický, vždy přijdou s něčím novým, překvapujícím a originálním.
Expozice přiblíží nejen finální výsledky, ale i nápady, koncepty a zákulisí příprav. Samotná výstava obsahuje panely s fotografiemi z ceremonií, na obrazovkách běží záznamy zahajovacích a zakončovacích vystoupení i pohledy do zákulisí. S pomocí QR kódu je také možné si jednotlivé ceremonie prohlídnout i on-line.
Bratři Cabanovi se řadí k nejvýraznějším postavám české vizuální a performativní scény. Dokážou z oficiálního festivalového ceremoniálu vykřesat samostatné umělecké dílo. Podobu takzvaných openingů a closingů Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary formují Cabanovi od roku 1997 a dělají to originálně, s absolutní důvěrou pořadatelů a volností leckde jinde nemyslitelnou.
V jejich režii se začátek a závěr filmové přehlídky staly nedílnou součástí festivalové mytologie, hlavně díky schopnosti přetavit tradiční ceremoniál v samostatný umělecký zážitek. V roce 2006 se v rytmu skákalo na trampolínách, o rok později zaplnily pódium tisíce stříbrných třásní. Jindy jevištěm proletěly víry průhledných igelitů, které jako by luxoval neviditelný vítr. Přišli i mimozemšťané, artisté visící z nebes, zástupy tanečníků v armádních uniformách, hořící kostýmy, lidské formace měnící se ve scénické sochy. Ceremoniály jsou stylizované, ale zároveň srozumitelné, se smyslem pro humor a sebeironii.
Výsledek dlouhých příprav se divákům na filmovém festivalu představuje vždy jen na dvou večerech, na tom zahajovacím a závěrečném. I proto vznikla před pár lety obsáhlá kniha VARY25, knižní monument a sborník těchto výjevů. Výstava pak tuto knihu doplňuje.
Režiséři, performeři, scénografové, ceremoniáři. Jejich styl a energie pro velkolepou show se otiskly hluboko do kořenů samotného festivalu. A mnoho zahraničních konkurentů to západočeskému městečku závidí. Stejně jako léčivé prameny i práce bratrů Cabanových nabíjí. Šimon vstoupil do světa Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary v roce 1995 – a otevřela se kapitola, která trvá dodnes. Festival se tehdy proměňoval, do čela nastoupil Jiří Bartoška a hledal se nový výtvarný jazyk. Scénograf, performer a režisér Šimon Caban přišel na doporučení Aleše Najbrta, s nímž se znal z UMPRUM i legendární Baletní jednotky Křeč. Možná si někdo vzpomene na geniální film z konce 80. let Pražská pětka, jehož byla součástí.
O rok později Šimon přizval i svého bratra Michala. Ten měl na starosti režii slavnostních ceremoniálů. Od té doby jsou Cabani nedílnou součástí festivalové identity. „Byla to výzva – posunout slavnostní večery z formální povinnosti k divadelnímu zážitku,“ vzpomíná Michal. „Snažili jsme se to přetvořit v něco víc výtvarného, scénického. Dříve se jen četla jména…“ vzpomínají bratři v rozhovoru pro magazín Hrot.
Za pozornost také stojí fotografická výstava Stars by Tono Stano v budově Sparkasse u karlovarského Městského divadla a Vřídla. Festivalová expozice černobílých snímků fotografa Tona Stana představuje veřejnosti tradiční i dosud nepředstavené fotografie významných hostů karlovarského Mezinárodního filmového festivalu, které vznikaly v průběhu mnoha let od 90. let.
Slavnostní odhalení portrétu Jiřího Bartošky v rámci výstavy Stars by Tono Stano proběhne dnes v 16:00 ve Sparkasse Gallery.
— Karlovy Vary IFF (@KVIFF) July 6, 2025
//
The ceremonial unveiling of Jiří Bartoška's portrait as part of the Stars by Tono Stano exhibition will take place at 4 p.m. at the Sparkasse Gallery. pic.twitter.com/pZY1b5SQAa
Mezi nejslavnější jména zachycená na jeho snímcích patří Morgan Freeman, Uma Thurmanová, Willem Dafoe, Jude Law, Woody Harrelson, John Malkovich, Scarlett Johanssonová nebo Sharon Stoneová. Z českých herců fotil třeba Ivana Trojana, Karla Rodena nebo Aňu Geislerovou. Na začátku festivalu zde navíc byl i slavnostně odhalen portrét zesnulého prezidenta MFF KV Jiřího Bartošky.
Pětašedesátiletý Tono Stano je známý svými černobílými portréty a figurativní tvorbou. Je autorem námětu Křišťálového glóbu, kterým jsou osobnosti karlovarského festivalu oceňovány. Soška v loňském roce změnila své míry, ze 42 centimetrů a 4,4 kilogramu se zmenšila na 34,5 centimetru a 2,6 kilogramu.
Jedním z úterních filmových vrcholů byla světová premiéra filmu Letní škola, 2001 od česko-vietnamského režiséra Dužana Duonga. Ten představil pohled do nitra vietnamské komunity v České republice. Snímek uvedený za přítomnosti tvůrců se stal prvním celovečerním česko-vietnamským snímkem na největším českém filmovém festivalu. Do běžné distribuce se dostane 24. července.
"Nechci machrovat, ale tolik Vietnamců v Thermalu ještě nebylo," řekl před projekcí bezprostřední režisér Duong, který dorazil s početnou delegací. Jeho film je v Karlových Varech součástí sekce Zvláštní uvedení. Snímek dokazuje, že vietnamskou komunitu v České republice už dávno netvoří výhradně provozovatelé večerek a stánků v tržnicích. Druhá generace, jejímž zástupcem je i režisér Duong, u Vietnamců exceluje v různých sférách byznysu, médií, módy, gastronomie a v dalších odvětvích.
"Dlouho očekávaný první český celovečerní viet-film je tady! S autentickým pohledem do komunity, která je organickou součástí novodobé české historie, přichází nepřehlédnutelný živel Dužan Duong, mimořádně talentovaný zástupce první vietnamské generace, která v Čechách vyrostla. S lehkostí a vtipem natočený příběh nejen o generačním střetu je vřelým i přidrzlým milníkem v diskutované sféře kulturní identity," uvedl umělecký ředitel festivalu Karel Och.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.