Proč si nebrat svou sexy sestřenici

Jak incest podrývá demokracii

Proč si nebrat svou sexy sestřenici
Jak incest podrývá demokracii

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Loni v prosinci britský konzervativní poslanec Richard Holden představil návrh zákona zakazující svazky mezi bratranci a sestřenicemi. V Norsku již tento zákaz existuje, Švédsko a Dánsko ho zvažují. Manželství mezi bratranci a sestřenicemi je sice ve velké části Evropy legální, ale téměř nepraktikované. Jedná se o široce rozšířené tabu, už jen samotné slovo „incest“ ve většině lidí vyvolá pohoršení, snad i znechucení. Proč tedy severní část Evropy najednou řeší zákaz této okrajové praxe?

Vztahy mezi příbuznými mají i své zastánce. „Pošli tenhle podcast svému sexy bratranci nebo sestřenici a pozvi je na rande,“ říká v pořadu BBC s názvem „Je opravdu tak špatné vzít si svého bratrance nebo sestřenici?“ moderátorka Mona Chalabiová. „Je v pořádku chodit se svým bratrancem nebo sestřenicí a musíme rozbít právní rámce, které toto stigma posilují,“ zakončuje díl. Koncem září zase vyvolal pozdvižení článek vydaný na stránkách britské Národní zdravotní služby (NHS), který popisoval i plusy sňatku mezi bratranci a sestřenicemi jako „silnější podpůrné systémy širší rodiny a ekonomické výhody“. Podporovatelé svazků mezi příbuznými tvrdí, že negativní zdravotní dopady na děti se přeceňují. Zatímco u dítěte, které pochází z nepříbuzenského svazku, je zhruba dvou- až tříprocentní šance, že bude trpět genetickými nemocemi, u potomka bratrance a sestřenice jsou to čtyři procenta až šest procent. To je zhruba stejná pravděpodobnost jako výskyt genetických nemocí u dětí matek starších 34 let. Negativně mohou děti ovlivnit i třeba konzumace alkoholu a kouření během těhotenství. Nic z toho není zakázané, proč tedy zakazovat i manželství mezi bratranci a sestřenicemi?

Zastánci manželství mezi příbuznými tak tvrdí, že odpor proti němu je založen na rasismu a eugenice, jelikož tento typ svazku je rozšířen převážně mezi přistěhovalci z muslimských zemí. Zatímco ve většinové populaci je počet příbuzenských svazků minimální, v Evropě běžně méně než jedno procento, jedná se o běžnou praxi v muslimském světě, kde se míra pohybuje mezi 20 až 50 procenty. Podle Patricka Nashe z Oxfordské univerzity čím dále od Evropy, tím počet manželství mezi bratranci a sestřenicemi narůstá. V Maroku je to 10 až 19 procent, v Turecku 20 až 29, středně časté jsou svazky v Sýrii a Íránu (30 až 39 procent), časté v Súdánu a Afghánistánu (40 až 49 procent), velmi časté v Kataru a Saúdské Arábii (50 až 59 procent) a nejčastější v Pákistánu (65 procent) a Kuvajtu (68 procent). Tyto zvyklosti si pak přivážejí do zemí, kam emigrují. Průzkum v Bradfordu zjistil, že méně než 0,05 procenta bílých Britů žije ve sňatku mezi bratranci a sestřenicemi (konkrétně dva z 4384 dotazovaných), zatímco u Britů pákistánského původu je to 46 procent. To odpovídá datům ze zbytku země, kdy 40 až 60 procent britských Pákistánců žije ve svazku s bratrancem nebo sestřenicí.

Fuj, ty rasisto!

Proto se v Británii strhla o incestních vztazích bouřlivá debata. Progresivní aktivisté si myslí, že chrání menšinu proti předsudkům většinové společnosti. „Sňatky mezi bratranci a sestřenicemi se z velké části praktikují v nebílých kulturách a část předsudků vůči nim – pocit, že to je ‚fuj‘ – je prostě obyčejný rasismus,“ tvrdí například Chalabiová.

Jak upozorňuje Nash, sňatky mezi bratranci a sestřenicemi mají mnoho negativních dopadů. Pokud se takovéto incestní svazky opakují napříč generacemi, nebezpečí genetické vady u dítěte stoupá ze čtyř až šesti procent na deset a víc. Investigativní pořad BBC Newsnight zjistil, že v roce 2005 děti britských Pákistánců tvořily 30 procent případů recesivních genetických poruch, přestože představovaly 3,4 procenta všech porodů. Jiné studie uvádějí, že genetické nemoci kvůli příbuzenským sňatkům jsou významnou příčinou u 20 procent úmrtí kojenců v Birminghamu, 20 procent úmrtí dětí v londýnské čtvrti Redbridge a v Bradfordu 53 procent úmrtí jihoasijských kojenců nastalo v důsledku genetických poruch. Tedy nejde o malé zvýšení pravděpodobnosti genetického onemocnění, ale o celkem závažný problém.

Pak jsou tu sociální a kulturní faktory. Když NHS vychválila příbuzenské svazky jako vedoucí k „silnějším podpůrným systémům širší rodiny a ekonomickým výhodám“, měla vlastně pravdu. V preindustriálních společnostech s vysokou úmrtností a nízkým věkem dožití, kdy kvůli přežití komunity bylo třeba se rychle rozmnožovat, jsou sňatky mezi příbuznými spojeny s vyšší porodností, kratšími intervaly mezi porody a dřívějším začátkem a delším trváním reprodukčního období, jelikož je jednodušší najít si partnera. „Manželství mezi bratranci a sestřenicemi je tedy z biologického hlediska prospěšné pro zachování našeho druhu v těžkých časech a nepříznivém prostředí,“ píše Nash.

Také v oblastech bez silné centrální autority široká rodina, tedy klan, poskytuje vzájemnou ochranu. To je třeba případ Mirpuru a okolí, ležícího v nehostinné oblasti pákistánského Kašmíru, kde přítomnost nějaké centrální moci vždy byla dosti nejistá a místní se museli spolehnout jen na sebe a své nejbližší. Sňatky mezi příbuznými se tak do jisté míry staly nutností. Posilovaly soudržnost a důvěru uvnitř klanu. V roce 1966 nová obří přehrada zaplavila starý Mirpur a přes 280 vesnic, což spustilo emigrační vlnu – mnoho lidí odešlo do Británie. Dnes se odhaduje, že 60 až 80 procent britských Pákistánců pochází z Mirpuru.

Výhody si příbuzenská manželství ale zachovávají i v moderním prostředí. Klany umožňují vzájemnou finanční podporu a možnost sdílení zdrojů. Pákistánské biraderi, což znamená bratrstvo a označují se tak tamější klany, v Británii zřizují neformální instituce známé jako kameti, tedy spořicí sdružení určené k nákupu nemovitostí pro nové imigranty, a hawala, což je systém, jak levně posílat remitence zpět domů, založený hlavně na vzájemné důvěře.

Švédsko je jednou ze zemí, která zvažuje zákaz příbuzenských sňatků. Politici otevřeně přiznávají, že to není kvůli tomu, že by praxe byla rozšířená mezi etnickými Švédy. - Foto: Shutterstock

Chvála křesťanství

Má to ovšem i své negativní důsledky. Biraderi mohou být mocnou politickou silou, jelikož dokážou lehce zmobilizovat své voliče, což ale vede ke korupci. Jsou také jedním z důvodů, proč tak dlouho trvalo, než britské úřady zasáhly proti znásilňovacím gangům pákistánského původu. Zapůsobilo vzájemné krytí členů klanu. Klany jsou spojeny také s problematickým chováním, jako jsou přísné kodexy cti, které často nutí ženy k sňatkům, zvýšená nedůvěra vůči cizincům, omezená integrace, korupce či extremismus. Vytváří uzavřené skupiny, které nepustí nikoho mezi sebe.

Důvodem, proč na Západě klany nejsou, je křesťanství. V Echu jsme již několikrát psali o knize harvardského antropologa a evolučního biologa Josepha Henricha The WEIRDest People in the World (Nejdivnější lidé na světě, WEIRD je zároveň zkratka označující typického obyvatele rozvinutého světa – Western, Educated, Industrialized, Rich and Democratic). Hlavní Henrichovou tezí je, že tažení církve proti příbuzenským svazkům změnilo myšlení lidí na Západě a položilo základy jeho budoucí prosperity.

Od čtvrtého století, tedy zhruba od doby, kdy bylo křesťanství v římské říši oficiálně povoleno, křesťanští vůdci a myslitelé tvrdě tlačili na konec manželství mezi bratranci a sestřenicemi. Prosazovaly to všechny odnože křesťanství, i když katolická církev byla v tomto obzvlášť přísná a zakazovala sňatky až do sedmého stupně příbuzenství (tedy mezi dvěma lidmi, kteří mají společného jednoho ze svých 64 prapraprapraprarodičů). Křesťanství pro to mělo teologické i morální důvody. Svatý Augustin prosazoval zákaz příbuzenských sňatků s argumentem, že uzavírání manželství mimo rodinný kruh rozšiřuje okruh společenských vztahů, a „mělo by tak účinněji stmelovat společenský život tím, že do něj zapojí větší počet lidí“. Podobný názor měl svatý Tomáš Akvinský. Sňatky mezi bratranci a sestřenicemi odmítal s tím, že „brání lidem rozšiřovat okruh přátel“. Napsal: „Když si muž vezme ženu z jiné rodiny, spojuje ho to zvláštním přátelstvím s jejími příbuznými; ti jsou mu pak jako vlastní.“

Šlo ale nejspíše i o součást mocenského boje. Církev si uvědomovala, že velké rodinné klany představují konkurenci její autoritě, a snažila se je zákazy rozbít. Její tažení trvalo několik staletí, ale vítězství bylo totální – do té míry, že i když dnes je manželství mezi bratranci a sestřenicemi v mnoha zemích Západu teoreticky legální, téměř nikdo ho nepraktikuje.

Láska ano, ale vocaď pocaď

To mělo obří dopady na vývoj Západu. Lidé se museli naučit důvěřovat i těm, se kterými nebyli pokrevně spřízněni. To vedlo k růstu organizací, jež nebyly založeny na příbuzenských svazcích, jako jsou nejrůznější cechy, kluby a veřejné instituce. Výsledkem byl vznik občanské společnosti a nakonec i demokracie. Tyto závěry potvrzují například Michael Woodley a Edward Bell ve své studii z roku 2012 s názvem Příbuzenství jako hlavní ukazatel úrovně demokracie: studie 70 zemí. Tvrdí, že „tam, kde převažují příbuzenské sítě založené na pokrevních vazbách a kde tyto skupiny sdílejí společný stát, je nepravděpodobné, že by se rozvinula demokracie“.

V 19. století sice došlo k lehké renesanci příbuzenských svazků, například studie z roku 1875 odhaduje, že zhruba 4,5 procenta britské aristokracie žilo v takovémto manželství. Čili se jednalo o jev vzácný, i když ne neznámý. Důvodem nejspíše byla snaha uchovat jmění v rodině. Po daňových reformách ve 20. letech 20. století, které značně zredukovaly bohatství šlechty, tato starost opadla a manželství mezi bratranci a sestřenicemi úplně vymizela.

Islám se k příbuzenským svazkům a klanovým společnostem stavěl minimálně neutrálně, takže tam zůstaly. Mnoho negativ spojovaných s islámem je ve skutečnosti způsobené klanovou společností. Například perzekuce křesťanů po svržení Saddáma Husajna v Iráku nebyla důsledkem jen náboženské nesnášenlivosti, ale i toho, že nežili v klanech. Pokud někdo napadl muslima, mohl s jistotou očekávat, že ho doma brzy navštíví parta milých chlápků, kteří si s ním o tom budou chtít promluvit. U křesťanů tohle nehrozilo.

Z toho všeho vyplývá, že sňatky mezi příbuznými nejsou nějaká neškodná tradice, kterou by měla multikulturní společnost tolerovat. Naopak podporují prorůstání klanů do veřejné správy, podrývají postavení žen, posilují korupci a sektářství. Nemluvě o zdravotních rizicích. Zákaz manželství mezi bratranci a sestřenicemi v Británii a Skandinávii se tak nejeví jako rasismus, ale jako opatření posilující občanskou společnost.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.