REPORTÁŽ Z KARLOVÝCH VARŮ

Duchoň jako démon alkohol v Československu. „Tančily i uklízečky v Thermalu“

REPORTÁŽ Z KARLOVÝCH VARŮ
Duchoň jako démon alkohol v Československu. „Tančily i uklízečky v Thermalu“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Osobitý. Originální. Specifický. Stylizovaný. A návykový. Takový je film Duchoň. Nový hudební snímek Petera Bebjaka ohromil Velký sál v hotelu Thermal a způsobil jeden z dosud nejdelších potlesků. Světová premiéra životopisného dramatu o slovenském zpěvákovi Karolu Duchoňovi byla jednou z hlavních pondělních událostí na 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.

Pondělní ráno se neslo ve znamení lehkého deště a zatažené oblohy. Jak příhodný je fakt, že když skončil slovenský film, tak se nad hotelem Thermal roztrhala obloha a vysvitlo slunce. Čardáš dvoch srdc, V slovenských dolinách či Mám ťa rád patří mezi hity, které před více než čtyřmi desítkami let proslavily popového zpěváka Karola Duchoně. "V době, kdy mladá generace znovu objevuje odkaz „československého Toma Jonese“ mimo kontext doby jeho působení, přichází Peter Bebjak (Čára, Devadesátky) se strhujícím portrétem, dokazujícím, že pojmy autorský film a velké publikum mohou koexistovat v jednom mimořádně atraktivním počinu," uvádí festival.

Umělecký ředitel festival Karel Och na úvod řekl, že Velký sál je vybaven zbrusu novou zvukovou aparaturou. "Když jsem poprosil techniky, aby vyzkoušeli nový zvuk, tak shodou okolností pustili Duchoně. Já jsem zůstal na celý film a i uklízečky přestaly uklízet a začaly tleskat a tancovat," řekl Karel Och.

Film se připravoval několik let. Scenáristé Jiří Havelka a Róbert Mankovecký spolupracovali s Duchoňovou rodinou, stejně jako s jeho nejbližšími spolupracovníky. Díky tomu vznikl portrét, který reálně zachycuje jeho život i veřejnosti méně známé stránky. "Při tomto filmu jsem se naučil, jak jsou důležitá rozhodnutí. Tak vám držím palce při vašich volbách na podzim," řekl před projekcí režisér Bebjak.

Filmová verze Duchoňova dramatického osudu se opírá o divadelní hru Jiřího Havelky a Roberta Mankoveckého Zem pamätá a uchovává si její unáhlených soudů prosté, zároveň i mírně ironické ohlédnutí za dobou normalizační. Na pódium ve Velkém sálu přišla početná delegace snímku, včetně hlavního herce Vladislava Plevčíka, producenta Rastislava Šestáka a režiséra Petera Bebjaka.

Jeho nový snímek je velmi stylizovaný a ukazuje postupný vzestup a pád zpěváka, který žil až příliš intenzivně. Velkým tématem snímku je alkohol, jenž se výrazně podepsal na vztazích v Duchoňově životě i na jeho zdraví. Zásadní část se také točí kolem hazardních her, pomíjivého showbyznysu, dluhů a samozřejmě, čeho jiného než hudby v době komunismu.

Dojde na turné po Kubě, Sovětském svazu, Bulharsku a Jugoslávii. Zároveň se ale podíváme i do Francie, Anglie či Německa. A dojde i na společné vystoupení s Karlem Gottem v podání Vojtěcha Kotka. To vyvolalo salvu smíchu a obří potlesk uprostřed promítání. Nutno dodat, že Duchoň je filmovým portrétem muže, který radši zpíval, než aby přemýšlel, co zpívá.

Kromě Duchoně se na karlovarském festivalu už v neděli představil dokument Projekt český film Marka Nováka a Mikuláše Novotného. Tvůrci se inspiroval dokumentární anketou Pokoj 666, který natočil Wim Wenders v roce 1982 během festivalu v Cannes. Producenti za pomoci karlovarského festivalu natočili loni podobný dokument, kde se ptají třicítky českých či v Česku usazených filmařů všech generací. Otázka zněla: Co je českého na českém filmu?

Odpověď uslyšíte opět ve Varech. „Děkujeme karlovarskému festivalu za to, že existuje a umožňuje tuto oslavu filmu. I za podporu, aby tento film vznikl,“ poděkoval v úvodu Marek Novák, jako producent podepsaný např. pod filmy Běžná selhání nebo After Party.

Jeho kolega Mikuláš Novotný diváky upozornil, že pokud se na konci filmu budou cítit zmateně, nevadí to. „Najít odpověď na naši otázku je těžké, proto jsme zvolili formát, který tu odpověď nedává. Chceme vyburcovat vaši fantazii.“ Producent, jenž spolupracoval na Cestě do Říma nebo posledním snímku Karla Vachka Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie také dovolil publiku si během projekce odpočinout „Náš film nemá klasický začátek, prostředek a konec, takže když trochu usnete, poskládáte si pak vlastní obrázek českého filmu.“

Za pozornost také stálo uvedení digitálně restaurovaného snímku Ecce homo Homolka za účasti Matěje a Petra Formanových. Ti si zde zahráli výrazné dětské role a pár hodin předtím uvedli další zrestaurovaný film Přelet nad kukaččím hnízdem jejich otce Miloše Formana.

Bratři vtipně glosovali, že se proslavili už v dětství právě komedií Jaroslava Papouška. „Já to říkám vždycky, ale říkám to rád. Ten film, to je nádhera, protože je o nás všech. Každý se tam najde, toho čecháčka v nás. Celý život jsme dělali divadlo, snažili jsme se dělat kariéru a pak vám dojde, a dnes mi to dochází tím spíš, že vrchol naší herecké kariéry byl v šesti letech,“ řekl Petr Forman.

Jedním z vrcholů pro tuzemské filmaře bylo oznámení vítězů Filmové nadace. Ta ocenila pět scénářů v rámci Hlavní kategorie a Hvězdy zítřka. Letos si ocenění odneslo šest autorů ze 129 žadatelů. Zvítězily texty ze současnosti i z nedávné minulosti. Autoři nejlepších scénářů obdrželi dohromady 800 tisíc korun.

V srpnu do českých kin vstoupí snímek natočený podle nadací podpořeného scénáře Karavan. "Letos Filmová nadace slaví 20 let a rozhodli jsme se posunout varianty, jak pomoci autorům. Dohodli jsme se proto na spolupráci s mezinárodní vzdělávací institucí Midpoint Institute, která pomáhá začínajícím i pokročilejším autorům, vzdělává je, pomáhá jim s kontakty a možností prezentovat jejich projekty na festivalech," řekla Zuzana Tylčerová, členka správní rady Filmové nadace a ředitelka komunikace innogy ČR.

V hlavní kategorii si odnesli ocenění Diana Cam Van Nguyen a Milada Těšitelová jako spoluautorky díla Mezi světy, příběhu pětadvacetileté dívky Mai pocházející z druhé generace Vietnamců v Čechách. V hlavní kategorii uspěla i Lucie Vaňková s dramatem Vysvěcená o ženě, která byla v sedmdesátých letech 20. století tajně vysvěcena na kněze. Ocenění a peníze získala také Maja Benc za scénář s názvem Kámen v botě, dramatický obraz ze života srbské architektky žijící v Praze. Viktor Labský obdržel nadační příspěvek za scénář Temnosvit o postavě slavného českého barokního malíře a bohéma Petra Brandla.

V kategorii Hvězda zítřka pro autory do věku 33 let cenu získal Matěj Soulek za scénář o důsledcích jednoho pochybného večírku katolických duchovních na polsko-českém pomezí Je to hřích. Více informací se nachází na stránkách Filmové nadace.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.