KOMENTÁŘ

Co říká Putin, když hovoří o národu

KOMENTÁŘ
Co říká Putin, když hovoří o národu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

„Umění klamat je staré jako Rusko samo,“ píše francouzský historik Alain Besançon ve své slavné knize Svatá Rus. První západní „objevitelé“ ruské duše – de Custine nebo Michelet – považovali „lež za fundamentální vlastnost ruské reality“. Jedním z klíčových rozměrů tohoto umění je „naprosto mistrovská schopnost klamat cizince“ (to je markýz de Custine, první polovina 19. století). Samozřejmě toto „klamání“ není nutně vědomou taktikou – může prostě jen pramenit z toho, že máme co do činění s jinou civilizací, v níž zdánlivě podobná slova mají často jiný význam a jiné konotace. A některé západní koncepty v rámci recepce v tomto cizím prostředí procházejí dost zásadní změnou významů.

Tyto staré pravdy mi vytanuly na mysl, když jsem si v minulém vydání tištěného Echa pročítal rozhovor s britsko-americkým expertem ruského původu Anatolem Lievenem na téma rusko-ukrajinské války. Ne, absolutně netvrdím, že je Lieven „agent Kremlu“. Prostě jen hovoří z ruské perspektivy, z perspektivy jiného světa.

Klíčovým slovem je tady „narod“ a spor kolem toho, co tím Putin myslí, když opakovaně (nejslavnější je článek z léta 2021 s názvem O historické jednotě Rusů a Ukrajinců) hovoří o tom, že Rusové, Bělorusové a Ukrajinci tvoří „jeden národ“. V ruštině slovo „narod“ opravdu má podstatně širší a mnohovrstevnatější význam než v češtině, bližší v něčem slovu „lid“, které se odvolává na pocit kulturní a historické sounáležitosti, a nikoliv nutně na etnickou definici. „Za velký ruský lid,“ zněl přípitek, který vznesl Stalin po skončení druhé světové války – a myslel tím nepochybně celý pestrý lid Sovětského svazu. Ústava Ruské federace z roku 1993 zase hovoří o „mnohonárodnostním lidu“.

Podle Lievena nemyslí Putin, když hovoří o trojjediném ruském lidu, politické společenství, ale odvolává se na kulturní dědictví, na hranice „ruského světa“, který vyznačuje dědictví Kyjevské Rusi, ruštiny jako jazyka a pravoslaví.

To zní pro západní ucho, „vycvičené“ ve světě, jehož základními kameny jsou národní státy, jako přijatelné vysvětlení. Není to nakonec něco jako tvrzení, že Poláci a Češi patří do jedné rodiny středoevropských a slovanských národů? Problém je ten, že „ruské kulturní dědictví“, „ruský svět“ nelze oddělit (a ani Putina, ani Stalina, ani kohokoliv z jejich předchůdců by to ani nenapadlo) od politického konstruktu ruského impéria.

Zatímco v západním světě moderní nacionalismus staré imperiální koncepty vyhodil do povětří (posledním byla asi „sjednocená Evropa pod německým vedením“ Hitlera, Goebbelse a Emanuela Moravce; ve vztahu ke koloniím přetrvával po válce ještě v Británii a ve Francii), v Rusku alternativa nikdy ani neměla možnost vzniknout. Národ v evropském smyslu, jak ho v českých sociálních vědách definoval profesor Hroch, je z ruského hlediska zajímavostí pro etnografy. Jeho přerod v plnohodnotné politické společenství, které by mělo vlastní jazyk, tvořilo vlastní vysokou kulturu a mělo i vlastní vizi politické budoucnosti, je nemyslitelný a škodlivý.

Ač se o Putinově Rusku hovoří občas jako o „návratu“ k dobám Sovětského svazu, ve skutečnosti má současný režim mnohovrstevnatý vztah k sovětskému dědictví. Jak poukazuje Piotr Skwieciński, autor i česky vydané knihy Konec ruského světa, není mnoho etap dějin země, které ideologové režimu považují za škodlivější, než tzv. korenizace, tedy období, kdy bolševici v prvních letech své nadvlády podporovali rozvoj lokálních etnických tradic a lokálních etnicky vymezených elit – na úkor soudržnosti impéria s jeho „jediným lidem“.

A právě toto je míra „svobody“, kterou navrhuje Putin ve svém prohlášení, že Rusové a Ukrajinci tvoří jeden národ/lid. Ano, je v něm prostor pro stát s názvem Ukrajina, který ovšem bude, jak říká na FF UK působící badatel Vadim Sidorov, „druhým Běloruskem“ – integrální součástí ruského světa s fiktivní autonomií, v níž vlastní jazyk a kultura zůstanou na úrovni folkloru a o politickém směřování se bude rozhodovat z Moskvy. „Existenci jakýchkoliv plnohodnotných národů – v evropském smyslu slova – v rámci ruského světa Putin vylučuje,“ dodává Sidorov.

Putinovy historické přednášky, které v posledních letech opakovaně podniká (nejslavnější je asi ta z rozhovoru s Tuckerem Carlsonem), tak mají velmi jasné politické cíle: na jedné straně ukázat „společné dědictví“, které Rusy a Ukrajince spojuje, na straně druhé prezentovat ukrajinský národ (ve smyslu plnohodnotného politického národa) jako „umělý konstrukt“ vytvořený „nepřáteli Ruska / ruského světa“.

V rozhovoru Daniela Kaisera s Anatolem Lievenem se objevuje dotaz, zda pro Ukrajinu byla lepší „mytická“ dohoda z Istanbulu z jara 2022, nebo současný „Trumpův plán“ (neřešme teď, nakolik je doopravdy Trumpův). „Určitě Istanbul,“ prohlašuje Lieven a zdůvodňuje to menší mírou teritoriálních ústupků, které měla údajně Ukrajina v Istanbulu oproti dnešku udělat. Neřeší malou drobnost: podle návrhů z Istanbulu se měla Ukrajina téměř zcela vzdát své armády, demilitarizovat, neutralizovat a „denacifikovat“ (čti: odstavit od moci „nacionalisty“, tedy z ruské perspektivy všechny ty, kteří vnímají Ukrajince jako plnohodnotný národ). Zkrátka dosáhnout pozice „druhého Běloruska“. Rusko-ukrajinská válka není válkou o teritorium. Je válkou o to, zda Ukrajina bude, nebo nebude součástí „ruského světa“ s jeho sice na první pohled pestrým, nicméně „jediným“ lidem…

 

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

14. prosince 2025