AUTOMOBILKY V OHROŽENÍ

Německo chystá Ocelový summit. „Zákaz spalovacích motorů je nereálný,“ tvrdí automobilky

AUTOMOBILKY V OHROŽENÍ
Německo chystá Ocelový summit. „Zákaz spalovacích motorů je nereálný,“ tvrdí automobilky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Krizi v automobilovém a ocelářském průmyslu bude řešit Ocelový summit pořádaný berlínskou vládou. Kancléř Friedrich Merz konání summitu oznámil po jednání se svými koaličními partnery. Berlín tak reaguje na otevřený dopis od evropských automobilek, který spustil ofenzívu proti zeleným plánům Bruselu.

Přední výrobci automobilů varují, že zákaz spalovacích motorů od roku 2035 je nereálný a v kombinaci s drahou energií ohrožuje celé odvětví. V dopise předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové připomínají, že evropský trh svírá tlak čínských elektromobilů, amerických cel a vysokých cen energií, zatímco většina zisků stále plyne z vozů se spalovacím motorem.

Na to přišla i reakce z Berlína. Německý kancléř Friedrich Merz oznámil, že vláda svolá takzvaný Ocelový summit, na němž se bude jednat nejen o kondici hutnictví a ocelářského průmyslu, ale také o automobilech. Politici tím chtějí vyslat jasný signál do Bruselu, že obavy průmyslu z Green Dealu berou vážně a že kabinet má plán, jak udržet pracovní místa v době recese a rostoucí nezaměstnanosti, píše německý deník Bild.

Podle předsedy SPD Larse Klingbeila je tento summit důležitým signálem pro Brusel. „Evropský plán transformace automobilového průmyslu musí přestat být idealistický a uznat současné průmyslové a geopolitické problémy,“ prohlásil prezident Evropského sdružení výrobců automobilů Ola Källenius a šéf Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu Matthias Zink podle agentury Bloomberg.

„Splnit cíle v oblasti emisí oxidu uhličitého do roku 2035 je prostě už nereálné,“ pokračují v otevřeném dopise z konce srpna. Prohlášení poukazuje na rostoucí napětí mezi ekonomickými tlaky a klimatickými ambicemi. Na trhu už jsou sice desítky modelů elektromobilů, ale ty stále tvoří pouze 15 % prodejů. Většinu zisků stále generují vozy se spalovacími motory (hlavně drahá SUV a prémiové modely).

Tyto problémy by se měly probrat právě na Ocelovém summitu. Merzův kabinet zatím neoznámil, kdy berlínský summit o automobilovém a ocelářském průmyslu proběhne, ale předpokládá se, že by to mělo být ještě během tohoto podzimu.

Součástí příprav na summit je i energetický balíček. Berlínská vláda schválila výrazné snížení daní z elektřiny pro průmysl, zemědělství a lesnictví – od příštího roku se budou platit jen minimální sazby povolené v rámci EU. Podle ministra financí Larse Klingbeila se tímto krokem uleví více než šesti stům tisícům podniků a podaří se stabilizovat zaměstnanost.

Rozpočet ovšem pocítí ztrátu až tří miliard eur ročně, kterou má částečně kompenzovat federální dotace na poplatky za přenosovou síť. Z ní budou těžit také domácnosti, které si podle propočtů polepší až o sto eur ročně. Ministryně hospodářství Katherina Reiche zdůraznila, že nejde o jednorázovou injekci, ale o dlouhodobé opatření v hodnotě 26 miliard eur během čtyř let.

Německý automobilový svaz (VDA) varuje, že ceny elektřiny v Německu jsou až třikrát vyšší než v USA či Číně. Podle šéfky svazu VDA Hildegard Müller to oslabuje konkurenceschopnost firem a zároveň zpomaluje rozvoj elektromobility, protože drahý proud odrazuje zákazníky od přechodu na elektroauta. Koalice proto musí podle ní garantovat, že úlevy budou platit i po roce 2026 a zavést slíbený strop na síťové poplatky, píše deník Frankfurter Allgemeine.

Napětí mezi klimatickou politikou a ekonomickou realitou tak v Německu vstupuje do další fáze. Ekologické organizace tvrdí, že varování průmyslu jsou přehnaná a že poptávka po dobíjecích vozech i investice do baterií rostou. Ocelový summit ukáže, zda vláda dokáže spojit ambice Green Dealu s tlakem nejvlivnějšího odvětví německé ekonomiky.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.