KOMENTÁŘ jiřího Peňáse

Ani Werich není nikdy definitivní

KOMENTÁŘ jiřího Peňáse
Ani Werich není nikdy definitivní

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V kinech, což je stále ještě zařízení, kam se chodí na filmy, se občas promítá střihový film režiséra Miloše Šmídmajera o Janu Werichovi s podtitulkem, který by mohl i jednoho odradit: Když už člověk jednou je…

A když už ten film jednou je, šel se na něj člověk podívat. Je to standardně odvedená práce, nikoli první svého druhu, před deseti lety sestříhal velmi kvalitní třídílný film Voskovec–Werich: Paralelní osudy režisér Aleš Kisil. Vznikl i samostatný dokument o Jiřím Voskovcovi a na Kampě se o Werichovi hraje divadelní pásmo. Werich a v závěsu za ním Voskovec tedy poletují zdejším povětřím, kdo si na ně chce sáhnout, jsou mu k dispozici, včetně výborně připravených tří svazků vzájemné korespondence.

V tom filmu, tvůrci odpustí, toho zazní nového málo a o nových filmových záběrech ani nemluvě. Jistěže se tam přetřesou věci osobní, ovšem s mírou a též se komentář dotkne Werichových politických postojů, lze-li tak o nich mluvit. A naznačí se, že to koulel různým způsobem, ale v zásadě to byl demokrat a komunismus se mu nelíbil. Zároveň není možné zcela popřít, že na rozdíl od aristokratického Voskovce už v první republice komunismus zcela neodmítal, že jeho vztah k poválečnému režimu byl loajální, a že tedy stylizování Wericha do jakéhosi symbolu tiché rezistence je falešné a mylné.

Problém je, s čím se tu ale vlastně polemizuje, zda s Werichem, nebo s jeho kultem, jenž žil vlastním, na své původní modle nezávislým životem. Werich byl velkou část života levicový umělec s pravicovým životním stylem. Zcela jistě nebyl filozof a nebyl také disident, to ale neznamená, že byl režimista. Členem strany nikdy nebyl a nikdy se otevřeně nepřihlásil ke komunistickému režimu, byť různé projevy loajality čas od času poskytl. Lze však předpokládat, že tak činil z pohnutek lidsky pochopitelných, i když ne právě občansky statečných.

Werich žil v nesvobodné zemi, jeho postavení bylo schizofrenní: na jedné straně byl nesporná „celebrita“, jeden z nejslavnějších lidí ve státě, národní „pan Werich“, ke kterému se lísal kdekdo, každý partajní aparátník si považoval za čest podržet mu tašku. Na druhé straně byl snadno vydíratelný: vinou některých vlastností, ke kterým rozhodně nepatřila střídmost a skromnost, ale také tím, že prostě byl především herec, který toužil hrát, předvádět se, líbit se publiku. Přátelství s Voskovcem, které sice prošlo na začátku padesátých let krizí, se po několika letech obnovilo v plném, nikoli ale již tvůrčím rozsahu a Werich potřeboval „vyjet“ za ním na Západ. Později se přidaly rodinné starosti, nemoc jeho i dcery Jany.

Jistěže si s režimem zadal. Třeba rolí Göringa v sovětském obludném velkofilmu Pád Berlína z roku 1949. Nebo je možné se přít, zda Císařův pekař (1951) je komunistická propaganda, či naopak rafinovaná antirežimní alegorie, když pravděpodobně není ani jedním. Je možné hledat po archivech vyjádření a odpovědi na anketní otázky, jež skutečně nepůsobí heroicky ani zvlášť moudře. Spravedlivé je však také uvést, že v jiných kritických chvílích se Werich choval mužně: když podepsal dopis Zápotockému, žádající milost pro básníka Josefa Palivce, když podepíše mezi prvními Vaculíkův manifest Dva tisíce slov a neodvolá jej.

Jeho v médiích často omílaný podpis pod antichartu, jejímž byl nejmastnějším úlovkem, je ostuda především pro onen režim: nemocný a izolovaný muž v „hlučné samotě“, chycený a dovezený naháněči do Národního divadla, aby ho mohli předvést jako cennou trofej. A on se nechá, protože měl strach a chtěl mít klid. Do smrti zbývají tři roky.

Literární kritik Václav Černý, jeho a Voskovcův vrstevník, s nímž studoval na Lycée Carnot v burgundském Dijonu, při příležitosti Werichových pětasedmdesátin napsal: „Velký umělec a starý poctivec. Umělec myslí na lidi, aby jim udělal radost, a tedy dal i sílu. Je-li poctivec, nikdy jim nenabídne radost, která by neplynula z pravdy a byla založena jen na řemesle a pouhé zábavnosti. Nevím, že bych dovedl a mohl o umělci (i o člověku) říci něco lepšího.“ A Černý neměl skutečně ve zvyku někoho šetřit nebo mu podkuřovat.

Voskovec přežil Wericha sotva o rok. Ti, kdo ho znali a potkali v Americe, píší o jeho duševní vyrovnanosti a tělesné zachovalosti až do posledních dní. Byl králem, který je ale odsouzen žít v jiné zemi, než bylo jeho království. Jeho americká kariéra nebyla hvězdná, ale nebyla ani neúspěšná. Byl oblíbeným, nikoli slavným hercem s lehce cizím přízvukem. Jeho kolegové jistě netušili, že v hlavním městě jakési vzdálené evropské země je reklamní fasáda, ze které se drolí omítka s karikaturou tohoto zvláštního, jemného muže. Možná to nevěděl ani on. Možná ani většina kolemjdoucích. Sláva je relativní, a jak zpívali ti dva: „… nikdy nikdo nemá míti nic za definitivní.“
V rámci možností definitivnosti zůstává pravda, že bez Voskovce a Wericha by moderní česká kultura vypadala jinak. A česká povaha asi hůř.

7. září 2021