Britsko-americký seriál o zmizení výpravy do Arktidy

Sežrat se navzájem? Tak alespoň stylově

Britsko-americký seriál o zmizení výpravy do Arktidy
Sežrat se navzájem? Tak alespoň stylově

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Může to být celkem příjemná kratochvíle, sledovat, jak jiní lidé trpí. Tvůrci britsko-amerického seriálu Teror jsou si toho vědomi a dokážou publiku tu paradoxní slast zprostředkovat. V něčem je paradoxní i jejich dílo – zároveň v mnoha ohledech staromódní, pokud ale jde o technickou stránku věci, naopak značně progresivní. Desetidílná série vychází ze stejnojmenné knihy Dana Simmonse, spekulativní fikce, v níž autor zpracovává skutečnou událost – zmizení výpravy Johna Franklina, která se v půli devatenáctého století vydala do Arktidy hledat tzv. severozápadní průjezd, alternativní lodní cestu mezi Atlantikem a Pacifikem. Po ztracené výpravě se dvacet let bezvýsledně pátralo z iniciativy Franklinovy manželky. Větší jasno ve věci osudu Franklinovy výpravy přinesla až pátrání z konce minulého století, v roce 2014 byly nalezeny lodi Erebus a Terror, na nichž Franklinovi muži vyrazili na sever. Části zápisků a také ostatky některých členů naznačily, že mezi členy expedice mohlo dojít ke kanibalismu.

Autoři Teroru ovšem neusilují o nějakou pokud možno přesnou rekonstrukci. Jejich vyprávění má blízko ke gotickému románu Franklinovy doby nebo pozdějším hororům H. P. Lovecrafta. Seriál také působí trochu archaicky, tempo vyprávění je velmi volné, kamera často ulpívá na detailech, spíš než dynamicky se rozvíjející příběh zprostředkovává nějakou trvale tíživou situaci. John Franklin (Ciaran Hinds) udělá špatné rozhodnutí, kvůli němuž lodi jeho expedice zůstanou uvězněné v ledu. Znamená to vážnou zkoušku Franklinova přesvědčení o osudové předurčenosti britského impéria, křesťanského Západu i jeho osobně vládnout, podmanit si, přinášet světlo civilizace. Protipólem entuziastického vůdce výpravy je kapitán Terroru Crozier (Jared Harris), skeptický muž, kterému osud moc nepřál, má s Franklinem navíc nějaké nevyřízené účty, dost pije a má sklon očekávat nejhorší. 

Desítky námořníků se vypořádávají s nutností přežít na „místě, které vás chce mít mrtvé“. Zabijácký mráz, tma po většinu roku, do toho nutnost udržet mezi členy expedice elementární řád a taky nějakou naději. Seriál portrétuje nešťastnou výpravu jaksi průřezově – ty dole i jejich velitele, ukazuje je při všedních činnostech, které ale v polárních podmínkách mohou mít dost drastickou podobu. Stačí drobnost a něco se stane, lidské tkáně přimrzají ke kovu (třeba obočí k dalekohledu), součástí pracovní náplně palubního doktora je i dostřihávání omrzlých prstů a další „lahůdky“. Nedosti na tom. Proti expedici stojí kromě nepřející krajiny i jakási nadlidská síla. Zlý duch vtělený do bytosti podobné lednímu medvědu – jen o dost větší a asi i chytřejší. Expedice si ji znepřátelila a ona v jejích řadách loví. Může pomoci ta mlčící Inuitka, kterou námořníci zajali? Ale stejně. Nezdá se, že by tahle strašidelná historka směřovala k happy endu.

Tvůrcům Teroru se daří navodit atmosféru toho neutěšeného světa, v němž se postavy ocitly – zobrazit ho jako živý, respektive přesvědčivě mrtvý, umrtvující a také ohromující, monumentální. O to překvapivější může být zjištění, že celý seriál byl natočen v ateliéru v Budapešti, v kulisách, které pak byly dál dotvořené v počítači. Herci během natáčení netrpěli zimou, ale měli opačný problém – museli se v horku (část natáčení proběhla v létě) navlékat do teplého oblečení a tvářit se, že mrznou. A docela se jim to dařilo. Teror je seriál působivý v mnoha ohledech – britští herci jsou uniformně dobří, dialogy dobře napsané, vypadá to skvěle. Po první polovině ale působí problematicky to temné jádro seriálu – střet civilizovaných zápaďanů s prastarou zlovolnou silou, která má jejich představy o vlastní předurčenosti, historické úloze a vůbec smysluplnosti řádu světa demaskovat jako pohádku. Přece jenom – jednou za čas někoho sežere velký lední medvěd nebo tak něco. Jen trochu otrlejší divák už zažil horší a také ve své děsuplnosti přesvědčivější věci. Výrazně je to znát v pasáži, kdy je nositel zla poprvé naplno vidět. A strach z něj deset hodin seriálu utáhnout nemůže. Dá se ale čekat, že ve druhé polovině Teroru tvůrci přijdou s nějakým nosným motivem. Nakonec už i v té první předvedli jednu sekvenci, jež naplňovala představu čirého lovecraftovského děsu.

Teror. USA/UK, 2018. Hlavní scenárista: David Kajganich. Hrají: Jared Harris, Tobias Menzies, Ciaran Hinds a další. Produkce: AMC.

23. dubna 2018