PŘEDPLATNÉ U AUT

Chcete lepší a výkonnější auto? Volkswagen nabízí předplatné

PŘEDPLATNÉ U AUT
Chcete lepší a výkonnější auto? Volkswagen nabízí předplatné

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Chcete výkonnější elektromobil? Stačí pravidelně platit. Volkswagen nově nabízí předplatné za vyšší výkon motoru. Vše zařídí na dálku software. Zatímco automobilka argumentuje větším výběrem, podle kritiků si nechává platit za něco, co automobil už umí. V současnosti automobilka přístup testuje v Anglii a Německu u modelu ID. 3. V minulosti přitom podobné pokusy skončily neslavně. Například společnost BMW předplatné vyhřívání sedaček zrušila. Česká Škodovka podobnou službu odmítla, sama však nabízí některé softwarové doplňky za předplatné v rámci Škoda Connect.

Nová služba Volkswagenu umožní na dálku zvýšit výkon motoru z 201 koňských sil na 228 koňských sil a točivý moment z 265 na 310 Nm. „Historicky bylo běžné, že výrobci nabízeli vozy se stejným objemem motoru, ale s různým výkonem. Zákazník si tak mohl vybrat silnější variantu. Teď jen přidáváme možnost rozhodnout se kdykoli později, a ne už při koupi vozu,“ obhajuje kroky mluvčí automobilky.

Firma zdůrazňuje, že zákazníci tak mají možnost pořídit si sportovnější jízdní zážitek bez nutnosti hned na začátku investovat do dražší výbavy.

Kritici však upozorňují, že lidé mají dlouhodobě platit za funkce, které v minulosti získali při nákupu. První experimenty v minulých letech podnikla i například automobilka BMW. Ta přišla se zpoplatněním elektrického vyhřívání sedaček za asi 450 korun měsíčně. Kdo by platit nechtěl, měl by vyhřívání softwarově zablokované. Po kritice ale firma ze záměru vycouvala.

Podle oficiálních informací stojí „volitelný výkonový balíček“ 16,50 liber měsíčně (465 Kč), nebo 165 liber ročně (4650 Kč) . Alternativou je jednorázová platba 649 liber (asi 18 300 Kč), která funkci aktivuje trvale. Doživotní předplatné nebo doživotní aktivace vyššího výkonu se však podle společnosti váže na automobil, nikoliv uživatele.

Stejnou funkci zavádí Volkswagen i v Německu. Známý německý magazín Auto Motor Sport si nové předplacené služby všiml v konfigurátoru elektronických vozidel, kde se objevila mezi možnými službami za předplatné. Magazínu to potvrdil mluvčí Volkswagenu. Podle mluvčího zvýšení výkonu neovlivní jiné parametry jako dojezd či spotřebu. Němečtí zákazníci si zaplatí 18,90 eur (462 Kč) za měsíc, případně 189 eur (4620 Kč) ročně nebo doživotní předplatné za 629 eur (15 380 Kč).

Česká Škoda, která je dceřinou společností Volkswagenu, podobnou funkci nenabízí. „Škoda v tuto chvíli o zavedení takovéto služby neuvažuje,“ uvedl tiskový mluvčí Škody Martin Ježek. Trendu moderní výbavy a propojenosti vozu se smartphony či internetem se však nevyhýbá.

Česká Škodovka nabízí několik funkcí za předplatné. Například navigaci, rozpoznávání dopravních značek či adaptivní tempomat. Zákazníci si mohou také připlatit za hlasovou asistentku Lauru, která spolupracuje s ChatGPT.

Některé chytré funkce pak zákazníci dostanou zdarma po koupi vozu, ale po tři až deseti letech si je musí následně předplatit, pokud je chtějí dále využívat. Jedná se o softwarové funkce v rámci Škody Connect, která má řidičům ulehčit například při vyhledávání čerpacích stanic. V rámci trendu neustále připojených vozů nabízí Škoda i řadu aplikací. Například aplikaci, která umožňuje platbu za benzín přímo z vozu. Tuto funkci nabízí například u čerpacích stanic OMV.

Některé automobilky, včetně Škody, pak v rámci předplatného nabízí například možnost ovládání klimatizace, nabíjení vozu na dálku nebo informace o technickém stavu automobilu v mobilu.

O záměrech Škody v této oblasti informoval deník Echo24 poprvé před dvěma lety. „Zájem je, ale není to nic, co by měnilo život. Je to něco, co testujeme,“ řekl tehdy člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn. „Pro mě je důvodem, proč si lidé kupují auto, to, jak se v něm cítí, jak jezdí a kolik zavazadel pojme, ale je třeba to prozkoumat,“ dodal Martin Jahn.

Majitelé elektromobilů si podle něj stahují funkce častěji než majitelé vozů se spalovacími motory. Škoda by se mohla satelitní navigace úplně vzdát, ale nechce tento prostor zcela přenechat konkurenci, dodal.

max

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

1. září 2025