Nesmrtelní depešáci, vinylové vyprávění, Pynchon se vrací
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nesmrtelní depešáci
„Pamatuj na smrt,“ připomněli svým posledním albem Memento Mori (2023) Depeche Mode. Patnáctou studiovou desku, poznamenanou náhlým úmrtím dlouholetého člena kapely Andyho Fletchera, následně představili i živě – samozřejmě v doprovodu všech svých velkých hitů. Nyní míří do kin film Depeche Mode: M, který koncertní záběry propojuje s hlubokou meditací o smrtelnosti. A kde jinde mluvit o smrti než v Mexiku, že? Día de los Muertos! Film zkoumá právě propojení mexické kultury se smrtí, vyprávění rámují záběry z posledního turné Depeche Mode pořízené během trojice vyprodaných koncertů v Mexico City, kterých se zúčastnilo přes 200 tisíc fanoušků.
Já jsem ovšem Depeche Mode neviděl ani v Letňanech, ani v Mexiku. Zvolil jsem místo na půli cesty – barcelonský festival Primavera. Bylo léto 2023 a kapela měla čerstvě po vydání svého posledního alba (překvapivě povedeného, dost možná nejlepšího za posledních dvacet let), takže jsem doufal, že nepůjde jen o obligátní „best of“ vzpomínkové turné, jímž si kapely z osmdesátých let zpestřují stáří – a naplňují peněženky. Přiznejme si totiž, že Depeche Mode už dobré tři dekády nevydali nic, bez čeho by se jejich diskografie neobešla (byť Playing the Angel z roku 2005 je celkem ucházející deska).
Jejich sláva přišla koncem osmdesátých let s albem Music for the Masses (1987) – geniální jsou ovšem hlavně předchozí Black Celebration (1986) a Some Great Reward (1984) – po nichž následoval největší komerční triumf, dvojice ikonických desek Violator (1990) a Songs of Faith and Devotion (1993). Kombinace slušně rozjeté drogové závislosti a špinavého, zkresleného kytarového zvuku z té druhé nepřekvapivě dělá mou nejoblíbenější. Záleží ale samozřejmě i na tom, kdy jste Depeche Mode objevili – třeba čeští fanoušci z devadesátek nedají dopustit na Ultra (1997).
V Barceloně mě tehdy nejvíce překvapilo, s jakou zarputilostí kapela odmítá hrát své písně „správně“. Naopak – záměrně ty největší hity pozměňuje, nejde na ruku posluchačům a raději si je zahraje jinak, tak, aby je to samotné i po letech pořád bavilo. Slyšel jsem mnohem pokřivenější, temnější a bezvýchodnější Depeche Mode, než jsem čekal – o Gahanovy rozverné tanečky sice úplně nepřijdete, ale atmosférou koncert spíš připomínal klubové vystoupení nějaké polozapomenuté EBM legendy (ano, skoro jako Vanessa!). To se v Mexiku asi nepodařilo (ono to u takhle obřích koncertů ani nejde), ale stejně se do toho kina zajdu podívat. Na jednu z posledních velkých kapel rocku, která stále ještě odmítá umělecky umřít.
DEPECHE MODE: M, r. Fernando Frías, Aerofilms, 99 min., v kinech od 28. 10. 2025
Vinylové vyprávění
Rozevřít papírový obal, přičichnout k desce, opatrně ji položit na talíř, zapnout otáčení… Vinyl je vstupenkou do jiného světa – trochu elitářského, a přitom vlastně i směšného. Kdo někdy musel protrpět hospodské chlubení sbírkou raritních desek, ví, o čem je řeč. Ale kdo propadl jeho kouzlu, ví také, že s ním přichází nejen celá řada podivuhodných rituálů, ale že kolem něj vznikla i svébytná kultura. Jaká byla vůbec první česká vinylová deska? Jak souvisí hraní desek s rozhlasovým vysíláním? Kdo pořádal nelegální burzy? A proč se vinyl v éře digitálních technologií znovu vrací? O tom všem pojednává nová kniha hudebního novináře Radka Diestlera.
Radek Diestler: Vyprávění z vinylového věku, Paseka, 352 str.
Pynchon se vrací
Milwaukee, rok 1932. Velká hospodářská krize vrcholí a Hicks McTaggart, bývalý stávkokaz, který se stal soukromým detektivem, věří, že konečně našel jistotu v práci – dokud ho nepošlou na zdánlivě rutinní úkol: najít a přivést zpět dívku, jež se rozhodla utéct z domova. Na své pitoreskní cestě potkává nacisty, sovětské agenty, britské špiony, swingové muzikanty, spiritisty i motorkářské gangy. Jeden z posledních géniů světové literatury Thomas Pynchon se ve svých osmaosmdesáti letech vrací s novým románem. „Mistrovské dílo: skutečnost, že je tento román brilantní a prorocký, není překvapením – že z něj zároveň srší radost a smyslnost, to už je zázrak,“ píše recenzent deníku The Telegraph. Snad se brzy dočkáme i českého překladu.
Thomas Pynchon: Shadow Ticket, Penguin Press, 304 str.
Jirous v kině
V pražském kině Atlas se příští týden uskuteční VI. ročník mezinárodního filmového festivalu Nezlomní a obětovaní. Letošním hlavním tématem je alternativní kultura v Československu a v dalších státech sovětského bloku – hudba, samizdat, výtvarné akce, bytové semináře a underground jako projev odporu, tvořivosti a občanské odvahy. Festival prostřednictvím dokumentárních snímků představí příběhy lidí, kteří se nebáli jít proti proudu. Snímky připomenou osobnosti jako Ivan Martin Jirous, František Stárek, Pavel Zajíček a Filip Topol, rockové festivaly v americkém Woodstocku a polském Jarocinu, fenomén bytového divadla či happeningy polské Pomerančové alternativy na konci osmdesátých let.
Nezlomní a obětovaní, kino Atlas, Praha, 4.–7. 11. 2025
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.