EK udělala z autopůjčoven terč, zní z ODS. Nutit jen elektroauta je odtržené od reality
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Od března bylo jasné, že autopůjčovny budou jedním z terčů v legislativě týkající dekarbonizace vozových parků. Pro Echo24 to řekl europoslanec Ondřej Krutílek (ODS). Dodal, že v minulém týdnu byl svolán strategický dialog k tomuto tématu, kde autopůjčovny, dopravci i leasingové společnosti návrh jasně odmítli. Ostře se k návrhu staví také Česko ústy ministra dopravy Martina Kupky (ODS).
Deník Echo24 informoval o draftu návrhu, který by zakázal autopůjčovnám a velkým firmám od roku 2030 pořizovat neelektrické automobily do svých vozových parků. Europoslanec Krutílek pro Echo24 řekl, že pokud s tím Evropská komise na podzim skutečně přijde, bude proti tomu v Evropském parlamentu bojovat. „Dlouhodobě vystupuji proti jakýmkoli povinným kvótám na firemní elektromobily, bylo to v našem usnesení k automobilovému průmyslu, s kolegy jsme dvakrát interpelovali Komisi, zúčastnil jsem se diskuse se zástupci dopravního a finančního sektoru,“ uvedl Krutílek.
„Od března bylo jasné, že Komise na legislativě pracuje a půjčovny budou terčem, na který budou mířit v první řadě. Zatím proběhla veřejná konzultace a minulý týden svolal komisař pro dopravu tzv. strategický dialog k dekarbonizaci firemních vozových parků. Podle mých informací slyšel od výrobců aut i jejich klientů – půjčoven, dopravců, leasingových společností – jasné odmítnutí návrhu se závaznými cíli, který by byl za současných podmínek kontraproduktivní,“ dodal Krutílek.
Ministr dopravy Martin Kupka pro Echo24 řekl, že se o draftu dozvěděl až v úterý. „Byl by to nesmysl a další hloupá škodlivá regulace. Pokud by to Komise myslela vážně, budeme reagovat velmi ostře a stejně jako u Eura 7 nebo u pokut pro automobilky takovému kroku zabráníme,“ řekl Kupka.
Draft EK už odmítl i německý kancléř Friedrich Merz. Podle něj „zcela opomíjí současné společné potřeby, které v Evropě máme“. Poznamenal, že automobilový průmysl je jedním z klíčových odvětví regionu. Kupku Merzův odmítavý postoj k návrhu těší. „Prvního spojence budeme mít podle vyjádření kancléře Merze v Německu. To je na druhou stranu dobrá zpráva. V minulosti jsme museli hledat silné spojence jinde,“ řekl ministr.
Ekonomický expert ODS Jan Skopeček na síti X uvedl, že podobné návrhy jsou u EK v poslední době časté. „Evropská komise pracuje na plánu zakázat… popřípadě ‚omezit, regulovat, zdanit‘… Tato slovní spojení bohužel slyšíme stále častěji. Nemine den, aby z útrob Komise nevzešel návrh, který zase o něco víc omezuje svobodu volby, podnikání a života. Nic co by lidem ulehčilo, nic co by pomohlo nastartovat ekonomický růst zaostávajícího kontinentu. Lze se pak divit tomu, že lidé v Evropě jsou vůči integraci stále kritičtější a ochotní s vaničkou euronesmyslů vylít i dítě pozitivní spolupráce?“ uvedl Skopeček.
Vlivný český europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) na síti X uvedl, že Evropská komise tuto věc vskutku navrhuje. „Činí to proto, že má zato, že to je souladu s mandátem od zemi a EP a dohodnutých cílů. Jde toliko o návrh, který projednají zástupci států a EP. Jen pouze pokud návrh odsouhlasí, respektive upraví, vstoupí v platnost,“ poukázal Niedermayer na legislativní proces EU.
Změna by podle německého deníku Bild, který zprávu přinesl, ovlivnila 60 procent trhu s novými automobily. Na soukromé zákazníky totiž připadá pouze zbývajících 40 procent. Plán by tak v případě přijetí v praxi výrazně uspíšil odklon od prodeje nových vozidel se spalovacími motory, kterého se EU v současnosti snaží dosáhnout do roku 2035. Evropská komise podle Bildu plánuje představit návrh nového nařízení již koncem léta. Schválit jej následně musí Evropský parlament a většina členských států prostřednictvím Rady EU.
Samotné autopůjčovny plán pokládají za nepraktický. Generální ředitel společnosti Sixt Nico Gabriel uvedl, že plánovaný zákaz spalovacích motorů je odtržený od reality. V jeho důsledku by totiž lidé na dovolené služby půjčoven zcela přestali využívat, protože by byli limitováni nedostatkem nabíjecích stanic na území Unie. Sázka na elektromobily autopůjčovnám dosud příliš nevyšla. Například globálně významná společnost Hertz se začala loni části své flotily elektroaut s velkými ztrátami zbavovat.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.