KOMENTÁŘ Lukáše Novosada

Největší frajer Clint Eastwood

KOMENTÁŘ Lukáše Novosada
Největší frajer Clint Eastwood

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Včera oslavil pětadevadesáté narozeniny Clint Eastwood – muž, jehož není třeba představovat. Kdyby však někdo nevěděl: herec, režisér, producent, hudebník, ale také politik. Ve všech těchto polohách přitom vystupoval vždy suverénně, nepředvídatelně, promyšleně. Jako na režiséra na něho s úctou a láskou vzpomínají nejslavnější herci. Například Tom Hanks v jedné z britských talkshow vyprávěl, že okamžik před klapkou je na place samozřejmě chaos: „Každý někam chodí, něco přenáší, montuje, připravuje. Načež asistent režiséra začne všechny uklidňovat, režisér pak zařve ‚Akce!‘… a jde se na to. Ne tak u Clinta Eastwooda. On totiž režíruje lidi stejně, jako by hovořil ke koním. Podívá se na vás a docela konejšivě prohlásí: ‚O.K., jdeme na to.‘ A když je natočeno a vy se ptáte, jestli by se to pro jistotu nemělo sjet znovu, řekne úplně stejně něžně: ‚Myslím, že pro naše potřeby postačí, jak to je.‘“

Nechce se mi jít pohodlnou cestou jiných vzpomínkových článků a vyjmenovávat Eastwoodovy slavné role: začít povinně v Itálii u Sergia Leoneho a „dolarové trilogie“, pokračovat v Americe přes kriminálky a pak se nedejbože zamýšlet, jak v devadesátých letech a na počátku tohoto století údajně začal účtovat s tím, co ho proslavilo, a jak tedy dejme tomu ve svých Nesmiřitelných „demytizoval“ Divoký západ. Je to tak často opakované tvrzení, že dávno ztratilo význam a není jasné, co znamená. To už z devadesátek vzpomeňme spíše na Madisonské mosty, kde Eastwood spolu s Meryl Streepovou dokázali, že silnou lásku a výsostné romantické vyprávění lze pořídit nejen s mladými krásnými lidmi, ale taky s lidmi středního a důchodového věku, tedy s lidmi plnými vrásek, které už život nějak obouchal.

Výjimečnost Eastwoody kariéry se tehdy projevila o rok dřív, kdy natočil dva skvostné filmy – a ke každému z nich přistoupil jinak: jedním z nich je „vězeňské drama“ Dokonalý svět, v němž nabídl jednu z posledních silných rolí tehdy rozjetému, ale už dohasínajícímu Kevinu Costnerovi. Druhým je politický thriller S nasazením života, jenž pojednává o členovi ochranky amerického prezidenta hrajícímu duel s neznámým nepřítelem vyhrožujícím atentátem na prvního představitele země. Výjimečné na tomto spojení je, že ačkoliv Eastwood režíroval film za filmem a měl rok po oscarové žni s Nesmiřitelnými, neznamenalo to, že nutně musí stát vepředu. Když poznal dobrý scénář a chtěl pracovat s jiným režisérem než se sebou, neváhal do toho jít – S nasazením života režíroval Němec Wolfgang Petersen a Eastwood účinkováním v tomto snímku počítá jednu z nejlepších položek své herecké kariéry.

Zároveň platí, že i když je pro Eastwoodův režijní styl příznačná nenápadnost, věcnost, logika, intimnost a důvěra v herce (podívejte se, s jakou střídmostí je zpracován snímek Sully: zázrak na řece Hudson pojednávající o přistání dopravního letadla na řece v New Yorku – tedy o události, která vrátila Spojeným státům sebevědomí po tragédii ze září 2001), neznamená to, že o tomto stylu nelze diskutovat. Kupříkladu v pozapomenutém snímku Vražda na Eigeru z poloviny sedmdesátých let hraje Eastwood kunsthistorika, který krade a prodává starožitnosti, aby měl na svůj život na vysoké noze, a současně působí jako profesor na univerzitě, aby měl krytí v podobě řádného civilního povolání. Studentky ho svádějí v přesvědčení, že se s nimi vyspí, dá jim lepší známku a ony nepřijdou o stipendium. Hrdina na to reaguje takto: „Víš co? Běž domů, tam si sedni na zadek a uč se, tak o své stipendium určitě nepřijdeš.“ Při posledních slovech jde střih na detail mužské ruky, která pleskne dívku v minisukni po zadku. Studentka překvapeně a popuzeně odchází, když za ní profesor ještě houkne: „Máš ho pěknej.“ – „Co?“ – „Ten zadek přece.“ Takových sekvencí je ve filmu víc.

Ani frajer jako Clint Eastwood by ale dnes podbízení a odmítnutí studentky nemohl řešit jako před půl stoletím. Jak by asi tytéž scény natočil dnes? Natočil by je vůbec? Patrně ne, protože podle všeho je to velmi slušný, skromný a empatický člověk. (To máme u megahvězd rádi – obzvlášť když se k tomu přidá, že tak jako včerejší oslavenec vzešly z chudých dělnických poměrů a cestu nahoru si musely odpracovat.) Když v polovině osmdesátých let Eastwood vykonával funkci starosty v kalifornském městečku Carmel-by-the-sea, dělal ji zdarma. Když předával Oscara svému příteli, skladateli Enniu Morriconemu, respektoval, že ten nemluví anglicky a ocenění mu předal v italštině. Neváhá se ani shodit: herec Jeff Daniels rád vzpomíná na to, že poprvé se se svým hereckým idolem setkal při snídani na golfovém turnaji celebrit. Eastwood Danielse spatřil, zamířil k němu a suverénně mu oznámil: „Viděl jsem váš film Blbý a blbější.“ Protože je to vlastně vulgární komedie o pitomcích – výtečná, ale žádné umění –, začal se Daniels za film omlouvat. „Ale nechte toho,“ kontroval Eastwood. „Ta scéna v koupelně, jak máte na návštěvě u cizích lidí průjem a nevíte, že nejde spláchnout záchod, natož jak tu nešťastnou situaci vyřešit… přesně to se mi stalo taky.“

Clint Eastwood je dávno institucí. Stvořil figury, které se staly předobrazem laciných, ale funkčních a vtipných nápodob. Přiznávám, že jako dítě jsem si zamiloval hongkongský snímek Bláznivé poslání – lidi se tam perou mezi sebou a s roboty, jsou tam honičky, šílené tempo, nečekané zvraty, unikátní hudba, asijské vzezření, ergo ve zdejších osmdesátých letech to bylo něco naprosto jiného, než co běhalo v televizích. (Však jsem k tomu taky přišel paradoxně: coby policejnímu děcku mi nosíval otec podobné snímky k přehrání na videu z videotéky Vysoké školy SNB – byl to závan Západu a svobody přicházející z Východu. Dnes už je to bohužel mrtvá éra, Hongkong jako místo umělecké inspirace pro masy směnou britského režimu za čínský dávno padl.) Nu a v tomto filmu je figura záporáka – skutečně, nikoli klaďase – inspirována vzezřením Clinta Eastwooda, jaké měl v leoneovkách a Drsném Harrym. Zde se figura dokonce jmenuje Odporný Harry – a pro mě to bylo vlastně první setkání s americkým velikánem, třebaže jsem to ještě vůbec nevěděl. Tak všechno nejlepší, Mistře!

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

1. června 2025