KOMENTÁŘ Ondřeje Štindla

Andrej Babiš to řekl písní

KOMENTÁŘ Ondřeje Štindla
Andrej Babiš to řekl písní

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Vítězství ANO v letošních volbách ozvučil hit italské kapely Ricchi e Poveri, píseň Sarà perché ti amo z roku 1981. Andrej Babiš ji pouštěl, když vystupoval z auta před volebním štábem. Hrála i k nástupu lídrů hnutí na vítěznou tiskovou konferenci, někteří činitelé se v tu chvíli dali do jakéhosi snaživého potancovávání. Ta hudební dramaturgie nepochybně vyjadřovala vkus a preference předsedy, nepodezíral bych Babiše z toho, že na jeho nadšení z té písně bylo něco předstíraného (novinářům ochotně vysvětloval, co v češtině znamená její název). Její zvuk a melodie mu asociují radost, zábavu, veselí, mládí... Samé příjemné věci.

Je to velmi evokativní píseň, zvlášť pro, ehm, pamětníky, jako je Andrej Babiš, jako jsem já a spousta dalších. Italský pop v osmdesátých letech byl jedním z tolerovaných zvuků tehdejšího Západu. Často hrál z rádia nebo v televizi, mezi zlaté hřeby normalizační Československé televize patřily přenosy z festivalu v San Remu komentované pověstným Milošem Skalkou. Italské hity se dočkaly i mnoha českých verzí, mezi tuzemským a italským popem existovala i jakási družba. Byla to hudba, při jejímž poslechu se mohl bez obav odvázat mladý pracovník podniku zahraničního obchodu, zatrsat si na ni v baru, kde se scházela zlatá, nebo aspoň pozlacená mládež té doby, perspektivní kádři, svazáčtí funkcionáři různé ráže, neoficiální směnárníci – či jak to říct. A taky mladí lidé, pro něž diskotéka, kde unyle žoviální dýdžej vybírá italské songy, představovala dostupný ideál odvazu. Po práci legraci. A že byla veliká.

Lidem, kteří do téhle society nepatřili, ta skladba tehdy mohla asociovat jiné city. Tu agresivní a křečovitou pohodičku, kterou člověku lila do hlavy normalizační zábava a jež významným způsobem dotvářela celkový „feeling“ pozdně normalizační ČSSR. Urputnou radostnost a poživačnost, které dotvářely dojem strnulosti a tísně. Ach, ty československé osmdesátky! Nikdy pořádně neskončily, je to záhada. Nenapadlo by mě, že mě hudba populární v té době bude trýznit ještě na prahu šedesátky. Ten ideál, který tehdejší pop představoval, obraz nirvány, v níž budem colu pít spolu, ale asi má nějaký trvalý apel. Nese příslib hrdého uspokojení jednoduchých potřeb, satisfakce člověka v džínách z Tuzexu a s kartonem tvrdých spartek v ruce, připraveného dát se do tance v jednoduchém rytmu, který bude snadné udržet. Něco takového si může člověk představit, když slyší slovo „dobře“, anebo dokonce „líp“. Ten osmdesátkový pop taky evokuje svět velmi statický, přehledně rozdělený, v němž byly jasně a úzce vymezené hranice povoleného, zdánlivě neměnný. V časech, kdy se dějiny daly do pohybu, může ta představa neměnnosti a předvídatelnosti působit až útěšně. Klamná ale byla i tenkrát.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

7. října 2025