Indická utopie
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Aktuální výstava v pražské Winternitzově vile představuje jednu z nejodvážnějších modernistických utopií 20. století. Indický Čandígarh – město vybudované na „zelené louce“ po osamostatnění země – měl být pro Le Corbusiera příležitostí naplnit ideál moderní demokratické metropole pomocí vlastních architektonických a urbanistických koncepcí. Výstava historika designu a architektury Adama Štěcha ukazuje nejen monumentální brutalistické stavby, ale i každodenní život v kulisách tohoto experimentu, jehož paradoxem zůstává, že o podobě hlavního města čerstvě nezávislé země rozhodoval architekt z Evropy, zcela bez vazby k místnímu prostředí a kultuře.
Šachovnice funkcí
Když se Indie roku 1947 osamostatnila, bylo potřeba vybudovat nové hlavní město státu Paňdžáb. Záměr byl velkolepý: od píky vybudovat novou metropoli, která se stane symbolem moderní demokratické země. Takový úkol dostal nejvlivnější architekt své doby, švýcarsko-francouzský vizionář Le Corbusier, který navázal na rané plány Američana Alberta Mayera a Poláka Macieje Nowického. Generální urbanistický plán Čandígarhu vypracoval v podobě pravoúhlé šachovnice, kde každé pole představovalo jeden sektor s vlastní funkcí. V obrovském měřítku tak mohl společně se svým kolegou a bratrancem Pierrem Jeanneretem zrealizovat hlavní zásadu modernistického urbanismu – funkční zónování separující místa a budovy pro práci, bydlení nebo rekreaci. Zásadu, která se později ukázala nejen v evropských městech jako paradoxně zcela nefunkční.
Nejdůležitější část města tvoří velkolepá vládní čtvrť, tzv. Capitol, kde Le Corbusier navrhl trojici staveb zosobňující pilíře moci: parlament, nejvyšší soud a sekretariát. Parlamentní budova s monumentální betonovou fasádou skrývá dvě zasedací síně – pro státy Paňdžáb a Harijánu. Šedý surový beton tady kontrastuje s výraznými barevnými akcenty, které podle vzpomínek Adama Štěcha ještě více zdůrazňuje ostré indické slunce. Aby budovy obstály v tropickém klimatu, navrhli pro ně Corbusier s Jeanneretem a dalšími svými spolupracovníky prvky, jako jsou slunolamy, provětrávané prostory a velké přesahy střech. Capitol byl v roce 2016 zařazen na seznam světového dědictví UNESCO a dodnes je považován za jednu z největších modernistických realizací 20. století.
Zkušenosti a realita
Výstavu Sen o dokonalém městě připravil pro Winternitzovu vilu historik Adam Štěch v rámci cyklu Tropický modernismus, který představuje modernistické projekty v exotických regionech. Štěch dlouhá léta navštěvuje a dokumentuje architekturu po celém světě a právě jeho osobní zkušenosti a svědectví jsou pro výstavu velmi přínosné, jelikož představují každodenní život v reálných kulisách modernistické indické utopie. „Při procházení vládních budov jsem si všiml, že jedna velká původní tapiserie Le Corbusiera je uprostřed prořízlá a ční z ní klimatizace. Ptal jsem se, co to má být, a odpověď jsem dostal, že to není tak vážné, že je tapiserie nařízlá jen ze tří stran. Zkrátka jiný přístup, než jsme v Evropě zvyklí,“ vysvětluje Adam Štěch s tím, že oproti ostatním indickým městům je tu ale o poznání čistěji. Už Le Corbusier zařídil zákaz volného pohybu krav a živelných trhů v ulicích.
Kritici Čandígarhu vyčítají, že jde o bezduchý import evropských ideálů do prostředí s úplně jinou kulturou a způsobem života. Monumentální prostory, funkční zónování a přísná pravoúhlá geometrie uliční sítě nevytvoří příjemné město v Evropě, natož v orientálních regionech. Le Corbusierův odkaz nicméně v Indii zakořenil hluboko. Inspirací byl i pro Bálkršnu Dóšího, jediného držitele Pritzkerovy ceny z Indie, který dokázal principy evropského modernismu prolnout s domácí kulturou a vytvořit osobitá díla. A jako svého gurua berou Le Corbusiera také dnešní generace indických architektů.
Výstava Sen o dokonalém městě probíhá ve Winternitzově vile do 7. října.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.