Zmizet tiše a beze stopy
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Film Clinta Bentleyho Sny o vlacích je sympatické dílo, zvlášť v kontextu toho, čím Netflix v současnosti krmí svoje uživatele. Není na něm znát dotek ruky algoritmu ani úporná snaha ilustrovat nějakou předem danou a triviální tezi. Ta sympatičnost, řekl bych, přebíjí některé problémy toho snímku, nebo přesněji to, že jeho potenciál někdy a v některých ohledech není naplněný, jakkoli o něm americká kritika píše jako o bezmála zjevení. Ale stejně. Bylo by dobré, kdyby tenhle film měl pokud možno širokou a pozitivní odezvu, aby se šéfové streamovacího průmyslu nezdráhali dát zelenou nějakému dalšímu podobnému projektu.
Sny o vlacích navazují na tradici amerického lyrického filmu, jejímž vrcholným představitelem je Terrence Malick. Clint Bentley a spoluscenárista Greg Kwedar pro film adaptovali stejnojmennou novelu výborného prozaika Denise Johnsona (1949–2017), její děj v rámci toho trochu uhladili. Potkávají se v něm velké a malé dějiny, ovšem způsobem, který ve filmu a v literatuře není příliš obvyklý. Příběh Roberta Grainiera (Joel Edgerton) není o individuálním dramatu, jež formují dějinné síly, ale o osudu člověka, jenž těmi dějinami a proměnami světa byl fakticky nedotčený. Jeho život jako kdyby se zastavil v jednom určujícím okamžiku a uzavřel se do sebe, tiše pominul skoro nezaznamenaný a dle běžných kritérií bezvýznamný, vytratil se z dějin, aniž by se do nich otiskl a ony se otiskly do něj.
Počátkem dvacátých let pracuje sirotek Robert v lese na americkém severozápadě, větší část roku tráví mimo domov. Během stavby železničního mostu je svědkem rasistického incidentu, který skončí vraždou. Nezasáhne a později si to vyčítá, má zlé sny, možná je prokletý. Zamlklý hrdina ale najde štěstí, zamiluje se do Gladys (Felicity Jonesová) a ožení se s ní, narodí se jim malá dcerka. Robert s rodinou vybudují na odlehlém místě domov, svět jen pro ně. Dojde ale k tragédii a Robert zůstane sám, dál už jen přežívá a čeká na návrat těch, kdo se už nevrátí, občas s nimi komunikuje, nebo se mu to zdá, dál se živí manuální prací, i když na život v lese je už časem starý, uchovává si jakousi elementární důstojnost. Zažije pár setkání, snad obohacujících, odejde někdy v šedesátých letech, jeho kraj už je změněný k nepoznání.
První polovina Snů o vlacích je velice silná, plná krásných obrazů z věkovitých lesů (kamera Adolpho Veloso), Joel Edgerton dokáže svou postavu prodchnout jakousi tichou intenzitou, jeho téměř nehybná tvář evokuje množství emocí a neokázalou hloubku. S hojným užitím Johnsonova textu ve zvukové stopě zvolna vykresluje život party lesních dělníků, zachycuje portréty jejích jednotlivých členů, ukazuje jejich život v kontaktu s prastarou krajinou, jež té existenci dodává jakousi samozřejmou duchovní dimenzi. Ti životem omlácení muži jsou ale zároveň předvojem moderní civilizace, která se na tom nedotčeném místě jednou podepíše výrazněji a destruktivněji než oni. Ve druhé části Bentleyho film působí víc epizodicky a někdy možná i rozbitě, děj snímku také pokrývá velmi dlouhou dobu. Jednotlivé scény mohou být velmi silné, ale jejich spojení do jednoho celku se už nezdá tolik pevné, film sice ve finále dospěje k nějaké emoci, asi ale mohla být silnější a hlubší. S těmi lyrickými obrazy navíc autoři pracují trochu neinspirovaným způsobem, jejich film by jistě pozvedl trochu víc vzdušný, možná i asociativní střih, který by tolik nelpěl na obvyklé vyprávěcí konvenci. Film tak nakonec působí trochu jako hudba Bryce Dessnera – vlastně je o. k., ale k velikosti, schopnosti skutečně strhnout mu přece jenom něco málo chybí. I tak ale díky za něj. Za těch pár obrazů a tvář zamlklého hrdiny, jenž v mnohém odporuje soudobému ideálu muže, který mluví o svých problémech a sdílí je. Jeho život – podobně jako existence všeho – je ve filmu ukázaný jako pomíjivý, ztratí se beze stopy. Zároveň ale nese nějaký tichý dotek věčnosti, v němž se všechno to ztracené snad může spojit.
Sny o vlacích (USA, 2025), režie: Clint Bentley, hrají: Joel Edgerton, Felicity Jonesová a další, v nabídce Netflixu
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.