Česká železnice potřebuje zásadní změnu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Je trochu smutné, že Jiří Svoboda skončil v čele SŽ až poté, co u něj našli „osmdesát míčů ve strožoku“. Z pohledu pravidelného cestujícího měl být odvolán už dávno. Ale nejen on. Česká železnice se pod svým současným vedením drží kdesi dvacet let v minulosti.
SŽ sice jednoho dne zjistila, že konkurenční ŘSD má proklikávací mapu staveb a PDF dokumenty k jednotlivým projektům, a tyto prvky zkopírovala, ale v zásadě je to cargo cult – slepé napodobování vnějších projevů vyspělejší civilizace, aniž by jim dotyčný rozuměl. V té skutečné stavební aktivitě Správa železnic za ŘSD zásadně pokulhává.
A co se vysokorychlostních tratí týče, začínají nás předbíhat státy jako Maroko, Uzbekistán, Turecko, Indonésie či Egypt. Ale ono je možná i dobře, že se u nás VRT zatím nestaví, protože současné vedení SŽ „umí“ soutěžit stavby tak draho, že se z toho jednomu protáčejí panenky.
Ryba smrdí od hlavy, ale necháte-li ji smrdět dostatečně dlouho, bude zkažená celá. Chceme-li mít železnici na úrovni za rozumné peníze, bylo by vhodné vyměnit nejen ředitele, ale celou starou gardu, která tam rotuje skrze různá křesla už desítky let. A místo nich povolat nějaké odborníky ze zemí, které jsou nám ekonomicky podobné, ale železnici mají na vyšší úrovni než my – Španělsko, Itálie? Nikde není psáno, že ředitel SŽ by měl být Čech – a vzhledem k nutnosti rozbít staré „kamarádšofty“ mezi SŽ a všelijakými dodavatelskými firmami by snad ani být neměl.
Právě Španělsko dokázalo svoji síť VRT postavit velmi ekonomicky efektivně a mohlo by nám posloužit jako praktický vzor. Ale to znamená zbavit se s konečnou platností dvou manter, které v české železnici panují. Znějí „Nikdy se to tak nedělalo“ a „Vždycky se to tak dělalo“ a je to kombinace, která nás odsuzuje k zaostávání.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.