DOPRAVA V ČESKU

Bednárik se pustil do Hladíka kvůli silnici v Českém ráji. „Doprava nemá být o politických půtkách“

DOPRAVA V ČESKU
Bednárik se pustil do Hladíka kvůli silnici v Českém ráji. „Doprava nemá být o politických půtkách“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Silnice mezi Jičínem a Trutnovem je v ohrožení. Plány na výstavbu důležité tepny napříč Českým rájem narušil poslední krok bývalého ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL). Ten totiž zrušil závazné stanovisko EIA a vrátil ho k novému posouzení. Tento krok kritizoval nový ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD) s tím, že „doprava nemá být o politických půtkách.“

Hladík krátce před svým odchodem vyšel vstříc odpůrcům plánované silnice I/35 Turnov-Úlibice, což znamená, že se stavba může zpozdit a zkomplikovat. Toto rozhodnutí kritizoval bývalý šéf Českých drah i Slovenské železnice a nový ministr dopravy Ivan Bednárik. „Ministr životního prostředí v demisi zruší stanovisko EIA. Na poslední chvíli. Bez další odpovědnosti. Výsledek? Možná další roky jízdy tisíců kamionů přes města a obce,“ uvedl Bednárik na síti X.

Podle Bednárika doprava nemá být o politických půtkách, ale o konkrétních projektech a řešení, která zlepší každodenní život občanů. „Severní varianta důležité silnice I/35 prošla řádným, zákonným projednáním. S úřady, obcemi i veřejností. Je zanesena v územních plánech. A je důležitá proto, aby doprava mezi Turnovem a Jičínem byla plynulejší a hlavně bezpečnější,“ prohlásil.

Jedním z posledních kroků Petra Hladíka ve funkci ministra bylo totiž zrušení závazného stanoviska ministerstva k posudku vlivu stavby na životní prostředí (EIA). „Pan ministr zrušil závazné stanovisko EIA týkající se silnice I/35 Turnov – Úlibice a vrátil jej k novému posouzení, neboť v průběhu jednání rozkladové komise bylo poukázáno na řadu nedostatků vyplývajících ze znaleckých posudků,“ uvedla mluvčí ministerstva Veronika Krejčí pro Hospodářské noviny.

Nyní ale stavba vázne. Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD) do příprav silnice investovalo stovky milionů a běží různé průzkumné a přípravné práce. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla zatím není jasné, co to bude pro stavbu znamenat a jaké budou další kroky. „My zatím normálně projektujeme dál,“ uvedl Mátl už dříve. Proti ministrovu rozhodnutí existují opravné prostředky, nutně tedy neznamená, že by se kvůli němu musel posudek EIA dělat znovu.

Podle zástupců spolku SOS Český ráj se jedná o ten nejcennější vánoční dárek. Právní zástupce koalice spolků SOS Český ráj Miloš Tuháček ale uvedl, že ŘSD nemůže pokračovat v procesu povolování stavby silnice Českým rájem, pokud nezíská nové závazné stanovisko EIA.

Odpůrci projektu od začátku kvalitu a zákonnost posouzení vlivů na životní prostředí zpochybňují. Hladíkovo rozhodnutí podle mluvčího SOS Český ráj Jana Piňose umožní v novém posudku zohlednit řadu kritérií. „Patří k nim ochrana cenné přírody a krajiny Českého ráje, životní prostředí pro 25 tisíc obyvatel, charakter terénu ovlivňující technickou složitost stavby i rizika, náklady, zájmy turistického ruchu a místní ekonomiky. Dává také prostor rychle a levně vyřešit stavbou obchvatů dopravní zátěž obcí na silnici z Jičína do Turnova,“ uvedl.

„Oceňujeme, že se pan (bývalý) ministr zachoval jako čestný a statečný muž na svém místě, jako odborník i jako politik, jenž hájí zákon, právní stát a zájmy svěřeného rezortu. A zároveň se umí podívat na situaci z nadhledu, jen z něj je možné najít celospolečensky nejlepší řešení složité otázky podle mnoha hledisek a nikoli prosazovat úzce pojaté zájmy některé skupiny politiků, lobbistů nebo byznysmenů, jak je to dnes běžné. Jako aktivní lidé oceňujeme, že vnímá hlasy občanské veřejnosti,“ stojí v prohlášení Jana Piňose.

Silnice I/35 dnes mezi Turnovem a Jičínem vede přes 11 obcí, o trase a podobě přeložky, která odvede dopravu mimo zástavbu a zlepší spojení mezi Libereckým a Královéhradeckým krajem, se diskutuje čtvrt století. Plánovaná trasa je dlouhá 35 kilometrů a součástí je přivaděč směrem na Semily. Od Ohrazenic u Turnova po Žernov bude silnice čtyřproudá, dál na Jičín bude dvouproudá silnice se střídavým třetím pruhem. Podle odhadů přijde stavba na 30 miliard korun bez DPH, stavět by se mělo v letech 2029 až 2033.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.