Česko začalo v EU lobbovat za levnější emisní povolenky. V nové alianci má být Paříž i Řím
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Česká republika se začala výrazně angažovat v podobě nového systému emisních povolenek ETS 2, který má od roku 2027 znatelně zasáhnout domácnosti nebo motoristy. Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) podle informací deníku Echo24 v těchto dnech jedná s evropskými partnery o stabilizačním mechanismu, jenž by měl zabránit prudkému zdražení paliv a vytápění. K iniciativě takzvaného non-paperu, který Česko minulý pátek rozeslalo ostatním členským státům, se připojily i velké země jako Francie a Itálie.
Non-paper v kontextu Evropské unie je neformální dokument, který se používá v uzavřených jednáních mezi členskými státy a institucemi EU. Slouží k testování reakcí na možné návrhy nebo řešení problémů bez formálního závazku. A právě k takové dohodě začíná Praha přesvědčovat další členské země, sdělil redakci zdroj blízký vyjednávání. Oficiálně byla jinak na programu ministrů životního prostředí pouze debata o omezení olova v munici a recyklaci materiálu z vozidel.
Dnes se účastním jednání Rady pro životní prostředí v Lucemburku.
— Petr Hladík (@hladikpe) June 17, 2025
Za Českou republiku budu otevírat dvě zásadní témata. Návrh Evropské komise na omezení olova v munici, který dostatečně nereflektuje aktuální bezpečnostní situaci v Evropě, a recyklaci materiálu z vozidel. pic.twitter.com/ALoZCpOTlg
„Ministr životního prostředí Petr Hladík jednal s některými státy bilaterálně, aby podpořily tzv. non-paper, kterým ČR ve spolupráci s Francií a dalšími zeměmi požaduje stanovit stabilní mechanismy proti prudkému růstu ceny emisní povolenky,“ potvrzuje pro Echo24 mluvčí ministerstva Veronika Krejčí. Podle ní je cílem předejít cenovým výkyvům, které by mohly zásadně dopadnout na občany. Podporu má Hladík také například z Říma, doplňuje.
Rána pro každou domácnost
Nový systém ETS 2 se má týkat zejména fosilního vytápění a osobní i nákladní dopravy. Povinnost nakupovat povolenky za produkci emisí tak nově dopadne nejen na průmysl a elektrárny, ale i na běžné domácnosti, dopravce a řidiče. Očekává se, že tímto způsobem bude nově pokryto dalších zhruba 15 procent emisí v EU. Česká vláda se nyní obává, že ceny povolenek by mohly vystřelit vysoko nad předpokládaný limit.
Podle odhadů se cena jedné povolenky může pohybovat mezi 45 až 200 eury, což by v krajním případě mohlo zvýšit cenu benzínu až o více než 10 korun na litr. Evropská komise sice navrhla cenový strop 45 eur, po jehož překročení by se měly do systému uvolnit další povolenky, ovšem na trhu se už nyní obchodují za 70 eur a více.
„Vláda ČR spolu s Francií a dalšími 12 zeměmi vyjednává v rámci EU cenový strop,“ uvedla už dříve Krejčí. Součástí systému má být i tzv. Klimatický sociální fond, z něhož by členské státy měly pokrývat dopady na nejzranitelnější domácnosti. Jenže podle aktuálních pravidel lze maximálně polovinu výnosů z povolenek využít na přímé kompenzace. Zbytek musí směřovat do investic – například do zateplení domů nebo výměny spalovacích motorů za elektromobily.
Opozice mezitím systém ETS 2 ostře kritizuje. „EU nemůže nic stropovat, maximálně může vrhnout na trh více povolenek a tím tlačit cenu dolů. To se nyní neděje,“ řekl Echo24 místopředseda ANO Karel Havlíček. Jeho strana trvá na tom, že ETS 2 do české legislativy nezavede, protože Evropská komise podle nich nesplnila podmínky týkající se například dostupnosti alternativních řešení. Systém označuje za „zvrhlý“ a tvrdě ho kritizuje i kvůli tomu, že byl schválen za českého předsednictví v Radě EU.
S pochybnostmi se netají ani Piráti, kteří v pondělí navrhli kompenzaci dopadů prostřednictvím tzv. energetických kuponů. Každý občan s trvalým pobytem v Česku by podle nich měl nárok na 1500 až 2250 korun ročně ve formě daňové slevy nebo příspěvku k důchodu. „Vydělají ti, kdo spotřebovávají méně. Pro většinu domácností bude tento kupon výhodný,“ uvedl ekonomický expert Pirátů Libor Dušek.
Další pojistkou má být možnost snížit spotřební daň z paliv, pokud cena povolenek překročí stanovenou mez – například 55 eur. „Je to poměrně jednoduchá změna zákona, kterou by šlo schválit ještě v tomto volebním období,“ uvedl šéf pirátských poslanců Jakub Michálek.
Čas na zvrácení?
Zatímco Francie, Itálie a Česko hledají cestu, jak ETS 2 zmírnit, některé východoevropské země jako Polsko či Estonsko nadále volají po úplném zrušení systému. Podle analytika Tomáše Jungwirtha Březovského je však jeho plošné zrušení nepravděpodobné. „Více než polovina Evropy už má ETS 2 transponováno. Počítá se s tím, vytváří se sociální a klimatické fondy. Úplné zrušení není politicky na stole,“ konstatoval.
Systém ETS 2 má vstoupit v platnost od roku 2027. Česká vláda i opozice se zatím shodují jen na jednom: bez úprav by jeho dopady na domácnosti mohly být těžko únosné.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.