Vláda schválila rozpočet na příští rok, Kupkovi v něm stále chybí 38 miliard
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Vláda v nejzazším možném termínu schválila rozpočet na rok 2026 s deficitem 286 miliard. Informoval o tom premiér Petr Fiala (ODS) na tiskové konferenci po jednání vlády. Oproti srpnovému návrhu došlo k nárůstu rozpočtu resortu dopravy o 22 miliard korun, ministr dopravy Martin Kupka (ODS) přitom avizoval, že by potřeboval nejméně 20, ale spíše 60 miliard. Kupka deníku Echo24 řekl, že jde jednoznačně o dobrou zprávu, neboť se podařilo posílit dotaci ve prospěch Státního fondu dopravní infrastruktury.
V rozpočtu je na straně příjmů i výdajů o 28 miliard korun navíc, což je dáno díky dopadu jednotného hlášení zaměstnavatele, které začne platit v příštím roce. V původním návrhu je ministerstvo nezahrnulo, protože zákon začal platit až v září. Ministerstvo podle něj také proti prvnímu návrhu zvýšilo očekávané příjmy z Evropské unie.
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) uvedl, že rozpočet byl schválen jednomyslně. Připomněl růst výdajů na obranu, což je jeden z hlavních důvodů nárůstu plánovaného deficitu oproti letošku. V srpnovém návrhu rozpočtu byl plánován pokles rozpočtu ministerstva dopravy o skoro čtvrtinu oproti letošku. Premiér Fiala oznámil, že oproti prvnímu návrh je v definitivně schváleném návrhu nárůst o 22 miliard. Ministr dopravy Martin Kupka nicméně Echu začátkem září říkal, že by potřeboval o 20, respektive ideálně 60 miliard více.
„S ohledem na tempo investic potřebujeme navýšení oproti letošnímu roku, mělo by to být o nějakých dvacet miliard. Fakticky oproti tomuto původnímu návrhu je to pro Státní fond dopravní infrastruktury o nějakých 60 miliard více,“ uvedl na začátku září konkrétně Kupka. Nyní redakci sdělil, že navýšení je jednoznačně dobrou zprávou. „Naplnilo se z významné části to, co jsem říkal před časem. V rozpočtu se oproti původnímu návrhu podařilo posílit dotaci ve prospěch SFDI o více než jednu miliardu korun s letošním rokem,“ řekl Kupka.
Hnutí ANO počítá s revizí rozpočtu, pokud bude po volbách součástí vládní koalice. Stínový premiér Karel Havlíček (ANO) už dříve Echu řekl, že co se týká chybějících peněz v rozpočtu ministerstva dopravy, je to „vrcholná prasárna Zbyňka Stanjury na resort dopravy a Martina Kupku“. „V tuto chvíli se kvůli tomu nesmí podepsat další připravené úseky D6, D11, dokončení IV. koridoru do Českých Budějovic nebo třeba trať Ruzyně – Kladno. Totální dopravní Waterloo, které ochromilo investory, projektanty a způsobilo na dopravě chaos srovnatelný s vládou Petra Nečase,“ uvedl Havlíček.
„Jen proto, že (Stanjura) nechce přiznat, že deficit není 286, ale 330 miliard. Nejhorší na tom je, že ví, že zdroje bude muset doplnit, ale nyní se před volbami tváří, že šetří. Naše vláda potřebné zdroje zajistí,“ uvedl Havlíček. Ministr financí Stanjura nicméně avizuje, že v rozpočtu bude nakonec o desítky miliard více než v původním návrhu.
Šéf SPD Tomio Okamura v rozhovoru pro Echo24 řekl, že Fialova vláda plánuje další astronomické zadlužení, které způsobí nárůst inflace. „Takto sestavený státní rozpočet je podvodný, stejně jako předchozí rozpočty z pera Fialovy vlády. Už teď je jasné, že vláda nadhodnocuje příjmy a jako obvykle část výdajů přehodila na jiné. Aktuálně jde o 14,4 miliardy korun, které na školství budou muset dát samosprávy. Velký problém hrozí ve zdravotnictví, pokles výdajů na něj by byla katastrofa,“ uvedl Okamura.
„Naopak jsou v rozpočtu miliardy na Ukrajinu a Ukrajince, což jsou peníze, které je nutné škrtnout a vrátit našim občanům a státu. Navržený státní rozpočet by vedl jen k prohloubení krize, která v naší zemi buď už je, nebo hrozí. Až bude návrh představen kompletně, nabídneme k němu konkrétní pozměňovací návrhy. Snížení deficitu a vyrovnané státní rozpočty prosazujeme dlouhodobě,“ dodal Okamura.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.