DÁLNICE NA POLSKO

Bitva o dálnici na Polsko. Po radioaktivitě výstavbu D11 přeruší archeologové

DÁLNICE NA POLSKO
Bitva o dálnici na Polsko. Po radioaktivitě výstavbu D11 přeruší archeologové

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Dálnice do Polska je stále v nedohlednu. Výstavba dvacetikilometrového úseku dálnice D11 mezi Jaroměří a Trutnovem je ohrožena kvůli zablokovanému sporu mezi uchazeči o archeologický průzkum. Dálnice, která by měla propojit Prahu přes Pardubice a Hradec Králové s Polskem, se možná znovu zpozdí. Neúspěšný uchazeči Eurovia CZ a Univerzita Hradec Králové podaly podnět na vítěze zakázky SAMSON PRAHA a Labrys u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Tvrdí, že výherce tendru neprokázal technickou kvalifikaci, řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda deníku Echo24.

Dvacetikilometrový úsek mezi Jaroměří a Trutnovem je posledním kouskem dálnice D11, kde se dosud nestaví. Přípravy provázely dlouho trvající spory, problematický odkup půdy a problémy s odpůrci stavby. Před rokem ale Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo finální stavební povolení a začalo s kácením zeleně v trase dálnice. Odhadovaná cenovka tohoto úseku se odhaduje na 12,5 miliardy korun. Teď ale hrozí další zpomalení i zdražení stavby.

Stavbu totiž komplikuje boj o zakázku na záchranný archeologický průzkum. ŘSD již dříve vybralo firmu Ekostavby Brno, která provede zemní práce pro archeology. Zakázku získala s nabídkou 22,7 milionu korun, výrazně nižší než původně očekávaných 175 milionů. Nyní však čeká ještě na výběr samotného prováděcího týmu pro archeologický výzkum.

Právě zde vznikl problém. Sdružení vedené společností Eurovia CZ a Univerzitou Hradec Králové, které ve výběrovém řízení neuspělo a nabídlo dražší projekt, napadlo rozhodnutí zadavatele a podalo podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Stejný krok učinilo i v případě podobné zakázky na D35 mezi Hořicemi a Úlibicemi na Jičínsku.

To potvrdil mluvčí královéhradecké univerzity Jakub Novák. "Činíme tak ze stejných důvodů jako v případě D35 Úlibice – Hořice, kdy je naše jednání motivováno výhradně snahou předejít porušení zákona, zejména pak ale ochranou kulturního dědictví. Na pozadí našich námitek nechceme ovlivňovat veřejné mínění prostřednictvím médií, proto nebudeme poskytovat žádné další informace k řízení do té doby, než bude řádně ukončeno," uvedl Jakub Novák pro deník Echo24 s tím, že univerzita dále věc nebude komentovat.

Mluvčí ÚOHS Martin Švanda potvrdil, že v uvedených věcech probíhají prvostupňová správní řízení. "Kromě toho jsme 13. června 2025 zahájili také řízení týkající se zakázky D11 odpočívka Jaroměř – Záchranný archeologický výzkum. I zde byl návrh podán sdružením okolo společnosti EUROVIA," uvedl Martin Švanda pro deník Echo24.

Doplnil, že ve všech případech sdružení rozporuje výběr archeologického tendru ze strany dodavatele, konkrétně sdružení subjektů SAMSON PRAHA a Labrys. "Zejména kvůli údajnému neprokázání technické kvalifikace," sdělil Švanda redakci.

Královéhradecká univerzita zároveň odmítá obvinění z účelového jednání a tvrdí, že hájí zákonný postup a ochranu kulturního dědictví. Rozhodnutí ÚOHS očekává v řádu měsíců, což může ohrozit původní plán zahájit výstavbu ještě letos. „Může se to zdát jako paradox, že státní instituce blokuje druhou státní instituci, ale nesouhlasíme s tím, jakým způsobem postupoval zadavatel. Jsme připraveni postupovat až k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl archeolog Univerzity Hradec Králové Ladislav Rytíř.

ÚOHS se případem může zabývat klidně i tři měsíce, což znamená, že stavba dálnice opět nabírá výrazné zpoždění. „Je to pro nás kritická komplikace v přípravě obou staveb. S takovým postupem jsme se zatím nesetkali. Samozřejmě firmy mají právo na právní ochranu, ale pro nás je to nepříjemná skutečnost, která může zpozdit zahájení stavby,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Krkonošský Deník napsal, že rozdíl v nabídkových cenách byl výrazný – vybraný uchazeč nabídl částku 235 milionů bez DPH, zatímco sdružení s univerzitou 343 milionů. ŘSD kritiku odmítá a trvá na tom, že vítězný subjekt splnil všechny podmínky. V případě úseku D35 mezi Hořicemi a Úlibicemi se situace opakuje – i tam podalo sdružení s univerzitou podnět k ÚOHS. Zatímco vítěz (sdružení firem SAMSON PRAHA a Labrys) nabídl 267 milionů, druhý uchazeč vedený královéhradeckou univerzitou téměř 434 milionů.

Obě dálniční stavby mají pravomocné stavební povolení, pozemky jsou vykoupené a čeká se jen na archeologii. Pokud se rozhodování protáhne, může se výstavba zpozdit o mnoho měsíců. Ačkoliv ŘSD doufá ve verdikt ÚOHS do tří měsíců, následná odvolání mohou celý proces prodloužit. Už minulý rok se ÚOHS zabýval deset měsíců sporem mezi firmou MI Roads a Budimex v rámci stavby D11.

"Ty případy nejsou jenom dva, ale je jich víc. Máme zhruba sedm osm sporů, které se vedou v rámci jednotlivých staveb ŘSD. Prakticky na všech archeologických průzkumech aktuálně dochází k tomu, že neúspěšní archeologičtí uchazeči napadají reference a nízkonabídkovou cenu,“ uvedl Mátl s tím, že ředitelství chce situaci vyřešit tím, že zavede tzv. dynamický nákupní systém na provádění archeologických průzkumů.

Dálnici D11 ohrožuje i přírodní radiace

Není to první komplikace na D11, jelikož na začátku června byla na 300metrovém úseku dálnice naměřena zvýšená přírodní radiace. "Jsem přesvědčen, že v průběhu léta bude situace vyřešena a stavba bude plynule pokračovat dál. V tuto chvíli se to týká pěti stavebních objektů. Klíčový stavební objekt zasažený tou radioaktivitou je tunel Poříčí. Tam by zpoždění mohlo být poměrně zásadní, ale věřím, že ho odstraníme v průběhu léta a technické řešení nalezneme takové, aby to zpoždění bylo co nejmenší," řekl Mátl.

Zpoždění na stavbě u tunelu Poříčí by podle něj mohlo být maximálně v měsících nebo dokonce žádné. Kromě radiace jsou ale na stavbě také další problémy, které je třeba vyřešit. "Nechceme se vymlouvat. Toto (radioaktivita) je jeden z problémů, který musíme řešit a věřím tomu, že ho vyřešíme tak, že skutečně to zpoždění na stavbě bude minimální. V tuto chvíli nejsem schopný potvrdit ten původní plánovaný měsíc. S velkou pravděpodobností se to přesune do letních měsíců, ale skutečně v roce 2028 se řidiči svezou po novém úseku D11," dodal šéf ŘSD.

Práce v dotčeném úseku ŘSD preventivně pozastavilo, když se u některých vzorků ze stavby objevily hodnoty radioaktivity až patnáctkrát vyšší proti běžným hodnotám. Nakonec inspektoři ze Státního úřadu pro jadernou bezpečnost uvedli, že radioaktivita je mírně zvýšený jenom u některých vzorků a že to není důvod pro omezení stavby dálnice.

Význam D11 mezi Jaroměří a Trutnovem je přitom zásadní. Úsek má propojit českou dálniční síť z Prahy přes Hradec Králové a Pardubice s Polskem a ulevit přetížené silnici I/37. Dálnice je zároveň součástí dálničního okruhu podél českých hranic, který si klade za cíl propojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc.

Hotovo má být v roce 2028, ale čím déle se spory povedou, tím méně je tento termín reálný. Na trase se přitom již kácelo a připravovalo území, včetně výjezdů Choustníkovo Hradiště a Kocbeře. Bez archeologického výzkumu ale stavební práce nemohou začít. Kdy padne finální rozhodnutí, je nyní v rukou ÚOHS.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

29. června 2025