Jak cestují mladí Češi? Mileniálové hledají klid, Generace Z ráda cestuje sólo
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Jak se mění cestovatelské návyky mezi nejmladšími generacemi? Zástupci Generace Z cestují více, spontánněji, dál a single. Mileniálové naopak víc plánují, řeší praktičnost a jezdí za odpočinkem s rodinou. Na vzestupu je i sólo cestování, což souvisí s fenoménem tzv. singles. Sólo cestovatelé se věnují sebepoznání, navazují nová přátelství a nemusí se přizpůsobovat preferencím větších skupin. To vyplývá z rozsáhlého šetření cestovatelské firmy Kiwi.com a agentury STEM/MARK.
Podle průzkumu 62 % „zetek“ plánuje letos minimálně dvě zahraniční cesty a 40 % z nich míří mimo Evropu. Touha po objevování a dobrodružství je pro nejmladší dospělé klíčová. Oproti tomu mileniálové častěji zůstávají v evropských destinacích a jejich kalendář nebývá tak nabitý. Češi jsou obecně zdrženlivější: 40 % si na letošek zatím naplánovalo jen jednu dovolenou, zatímco u našich slovenských sousedů má výrazně více cest v plánu 70 % lidí.
Průzkum potvrzuje i sílící zájem o aktivní dovolené. Češi nejsou „lenoši u bazénu“, ale stále častěji vyrážejí za sportem – od surfování u oceánu přes horské treky a silniční cyklistiku až po běžecké závody. Zatímco Generace Z spojuje cestování hlavně s partou kamarádů a poznáváním nových kultur, 72 % mileniálů vnímá dovolenou především jako způsob, jak odbourat stres. I proto u nich rostou oblibě pobyty s rodinou a romantické úniky ve dvou – a často právě v aktivnějších formách.
Zajímavé rozdíly se ukazují i v praktických návycích. Generace Z balí „na jistotu“ a často přibaluje věci, které nakonec vůbec nepoužije – od techniky po drobnosti. Mileniálové jsou v balení, nákupu letenek i zajišťování ubytování organizovanější a úspornější. A pak jsou tu české speciality: 4 % Čechů si někdy na dovolenou přibalila svíčku nebo difuzér – pro jistotu atmosféry.
Rok 2025 podle šetření ovládnou konkrétní cestovatelské trendy. „Calmcationing“, tedy dovolená zaměřená čistě na relax, láká 38 % Čechů. Téměř třetina „zetek“ (28 %) chce vyrazit „off the beaten track“, do méně známých lokalit, kde se vyhnou davům. Čtvrtina dotázaných mluví o „nocturismu“, tedy poznávání atrakcí v noci. Patnáct procent mileniálů preferuje „JOMO“ – radost z toho, že jsou offline a nesdílejí každou chvíli na sociálních sítích. A své místo má i „break-up travel“: porozchodové cesty plánuje 10 % zlomených českých srdcí, z nichž téměř 40 % tvoří samoživitelé a singles s dětmi.
Vzestup sólo cestovatelů kvůli fenoménu tzv. singles
V poslední letech také roste trend sólo dovolených. Na letní i zimní dovolenou jezdí čím dál více lidí samostatně. Mezi hlavní důvody patří to, že jedna skupina turistů je starší a jedná se o lidi v důchodovém věku. Tou druhou skupinou jsou zase mladí lidé, kteří jsou single a touží po seberozvoji a poznání. „Cestování bez partnera, přátel či rodiny už není tabu a stává se plnohodnotnou volbou, kterou Češi využívají stále častěji,“ říká pro Hospodářské noviny Jiřina Ekrt Jirušková z cestovní agentury Invia.
Firma eviduje roční nárůst single zákazníků o zhruba 10 %. Podle statistik Invie jsou nejzastoupenější věkovou skupinou mezi individuálními cestovateli ženy ve věku mezi 45 a 54 lety, které tvoří přibližně 60 procent. Významnou částí jsou ale i senioři ve věku 64 let a více. To potvrzuje i mluvčí Čedoku Klára Divíšková. „V posledních letech sledujeme výrazný nárůst zájmu jednotlivců o samostatné cestování,“ uvádí
Sólo cestovatelé míří hlavně k moři – do Egypta, Řecka, Turecka, Španělska či Tuniska. Ze vzdálenějších zemí lákají USA, Jihoafrická republika a Japonsko. Nabídka se trendu přizpůsobuje. „Například okružní plavby od doby covidu cílí i na samostatné ženy a jednotlivce,“ poznamenává Kateřina Chaloupková, výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Chaloupková se domnívá, že sólo cestovatelé si chtějí odpočinout, sebepoznat a nechtějí se podřizovat preferencím větší skupiny. „Sólo cestování nabízí řadu výhod, včetně duševního, zvýšení nezávislosti a budování sebevědomí. Je to také prostor pro navazování nových kontaktů či přátelství a poznávání nových lidí,“ uvedla pro Hospodářské noviny.
Nárůst sólo cestovatelů zřejmě souvisí i s demografickým vývojem v zemi. To potvrdil i Český statistický úřad s tím, že jednočlenné domácnosti tvoří bezmála třetinu celkového počtu lidí v České republice. Mezi důvody se zmiňuje například ovdovění, zvyšující se věk související i fakt, že mladá generace odkládá založení rodiny do pozdějšího věku. To souvisí i se silným fenoménem tzv. singles. Stále více mladých lidí žije do relativně vyššího věku samostatně a vážné vztahy začínají budovat až kolem třicítky. Lidé v čerstvé dospělosti po dovršení osmnácti let tak dávají přednost cestování, studiu či přátelství.
Data tak kreslí jasný obraz: Generace Z žene kupředu chuť po novém a spontánnost, mileniálové zase sází na klid, řád a pohodlí. Společným jmenovatelem ale zůstává, že cestování je pro obě skupiny jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak trávit čas – bez ohledu na roční období i hranice mezi generacemi.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.