Zdražení je cíl. Neplačme pak ale nad inflací
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Zapomíná se na to, ale stát stále nemá schválenou novelizovanou Státní energetickou koncepci. Tedy funkční scénář pro to, jak bude energetika v horizontu několika málo let fungovat, jak zvládneme odchod od uhlí, nápor zelených zdrojů na síť, jak budeme stavět plynové zdroje, jádro, jak se to všechno bude dotovat. Koncepce se měla schvalovat loni v létě, spolu s dalšími dvěma dokumenty, tedy Národním klimaticko-energetickým plánem a Politikou ochrany klimatu. Jenže pak to vláda ze strachu raději vše odložila. Ministr průmyslu Lukáš Vlček teď tvrdí, že chce koncepci schválit ještě do podzimních voleb.
Odložení schválení dokumentů nastalo hlavně z toho důvodu, že se masivně medializovalo téma ceny nových emisních povolenek na osobní dopravu a vytápění, tzv. nový systém obchodování ETS2, platný od roku 2027. A i když nové povolenky s koncepcí přímo nesouvisejí, vláda nebyla schopna přiznat, že to byla ona, kdo podobu opatření z klimabalíčku Fit for 55 za českého předsednictví dojednával a v dubnu 2023 proti nim na Radě EU nevystoupil.
Směrnice počítala s nastavením prahu pro cenu povolenky na 45 eur za tunu CO2 a s tím, že „pokud bude tržní cena vyšší, uvolní se na trh dodatečné množství povolenek, aby se cena snížila“. S tím stropem se to ale nesmí brát moc vážně. Už na začátku května se obchodoval futures kontrakt za 73,57 eura. Takže už teď jsme s cenou dost jinde, a to se ještě nezačalo fyzicky obchodovat.
Analytická společnost Veyt sledující trh se zelenými technologiemi teď odhadla, že v roce 2027 už bude cena ETS2 na 90 eurech, v roce 2033 dokonce na 200 eurech. Cílem totiž je natolik zdražit a znevýhodnit vytápění v plynových kotlech a ježdění v autech se spalovacími motory, že to spotřebitele donutí k přechodu na tepelná čerpadla a elektroauta. Na která samozřejmě dostanou dotace. Jak jinak než skrze přerozdělování.
Redistribuce peněz od těch bohatších k těm chudším, kteří by jinak žádnou zelenou transformaci neměli šanci zvládnout, je páteří plánu na „snižování emisí“. To je mantra číslo jedna. Odpor proti zavádění ETS2 sice mezi členskými státy je, ale malý. Nakonec pravděpodobně nedojde ani k posunutí platnosti nového systému.
Veyt uvádí, že ceny benzinu by se mohly do roku 2030 zvýšit o 17 až 22 procent a ceny plynu pro vytápění až o 43 procent. Je zbytečné se ptát, co něco takového udělá s inflací.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.