STÁTNÍ ROZPOČET 2026

„Tohle profesionál prostě neudělá,“ kritizuje Kalousek. V rozpočtu na dopravu chybí peníze na opravy silnic

STÁTNÍ ROZPOČET 2026
„Tohle profesionál prostě neudělá,“ kritizuje Kalousek. V rozpočtu na dopravu chybí peníze na opravy silnic

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy silnic druhé a třetí třídy, které jsou v působnosti krajů. Uvedla to vláda v demisi v návrhu rozpočtu SFDI. Bližší informace v materiálu neuvedla. Návrh dostali v pátek k dispozici poslanci. Návrh rozpočtu SFDI na rok 2026 je pro kraje nepřijatelný. Pokud stát nechá odpovědnost za silnice krajům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, řekl dnes předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO). Chybějící peníze v rozpočtu rozhořčily budoucí ministryni financí Alenu Schillerovou (ANO). Za pravdu jí dal i bývalý ministr financí Miroslav Kalousek, který krok vlády označil za neprofesionální.

„V rozpočtu SFDI na rok 2026 nejsou na financování silnic II. a III. třídy, resp. na opravy a rekonstrukce předmětných komunikací, které jsou v samostatné působnosti krajů, alokovány finanční prostředky,“ píše se v návrhu rozpočtu. Letos dostaly kraje ze SFDI na uvedené silnice dvě miliardy korun, což byla proti loňskému roku poloviční částka. Podle tehdejšího vyjádření asociace krajů byla částka nedostatečná.

Pro kraje je návrh rozpočtu SFDI na příští rok nepřijatelný. „V situaci, kdy jsme se už letos museli vyrovnat s tím, že na opravy silnic II. a III. třídy dorazila pouze polovina prostředků oproti předchozím letům, vláda nyní předkládá návrh, který nepočítá s jedinou korunou. To není rozpočtové opatření, to je rezignace na péči o většinu silnic v této zemi,“ uvedl Holiš.

Kraje dlouhodobě upozorňují na to, že i čtyři miliardy korun byly nedostatečné. Bez financování hrozí degradace dopravní infrastruktury. „Stávající vládní návrh představuje jen další zásah do krajských rozpočtů. Například Zlínský kraj vstupuje do nového roku zhruba o 300 milionů korun minus oproti současnému stavu. Je to krok proti dlouhodobému rozvoji celé České republiky,“ uvedl Holiš. Hejtmani se tématem budou zabývat příští týden na Radě Asociace krajů. „S novou vládou jsme připraveni jednat o nápravě,“ uvedl Holiš.

Podle hejtmana Libereckého kraje a předsedy komise Rady Asociace krajů ČR pro dopravu Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) absence státního příspěvku nicméně neznamená, že se nebudou silnice opravovat, ale oprav bude méně. Jeho region podle něj v návrhu rozpočtu pro příští rok s penězi od státu zatím nepočítá, ale věří, že nějaké dostane. „Soutěže na stavby silnic začaly v případě našeho kraje minulý měsíc, ale zatím budeme soutěžit s tím, co máme naplánované v rozpočtu. A kdyby se podařilo na příští rok od státního fondu nějaké peníze dostat a měli jsme je k dispozici jako kraj, tak budeme přidávat další soutěže,“ sdělil dnes ČTK Půta.

Podle dřívějších informací ministerstva dopravy dal stát v letech 2020 až 2025 krajům na dopravu přes 58 miliard korun, z toho více než 25 miliard na silnice druhé a třetí třídy. Od roku 2015 šlo na krajské silnice téměř 40 miliard. Opravy silnic měly být letos nově financovány přímo prostřednictvím upraveného rozpočtového určení daní. Změnu ale Sněmovna do voleb neschválila.

Ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS) tehdy odmítl, že by rozhodnutí mohlo negativně dopadnout na stav silnic nižších tříd. Některé kraje podle něj vysoutěžily například souvislé opravy silnic zhruba za polovinu projekční ceny. Podle něj se část krajů rozhodla i zvýšit slevy na dopravu pro některé skupiny lidí ze současných 50 na 75 procent. Nejde proto podle něj věřit tomu, že by některé kraje neměly peníze na opravy silnic.

Dosluhující vláda v demisi předkládá návrh rozpočtu SFDI s výdaji 187 miliard korun. V návrhu rozpočtu ale chybí 37,2 miliardy korun. Vláda v materiálu píše, že je chce doplnit při projednávání rozpočtu ve Sněmovně. „Saturace tohoto požadovaného navýšení bude realizována v rámci schvalování rozpočtu na rok 2026 v nadcházejících měsících,“ stojí v materiálu. Kupka na dotaz ČTK uvedl, že pro doplnění peněz lze využít zůstatek SFDI nebo ušetřené peníze z předchozích let. Po jednání ve vládě řekl, že chybějící peníze považuje za řešitelnou věc. „Už na konci září jsem uvedl, jak bychom doplňovali potřebné finanční prostředky: využitím zůstatku SFDI, zapojením nespotřebovaných neprofilujících výdajů. Další možností je posílení rozpočtu SFDI v průběhu roku 2026,“ uvedl Kupka.

Alena Schillerová v Otázkách Václava Moravce (OVM) uvedla, že i přesto, že v rozpočtu SFDI chybí miliardy, nechce nová vládní koalice zastavovat dopravní stavby. Zároveň zmínila, že na ministerstvu práce a sociálních věcí chybí na mandatorní výdaje v příštím roce 31,6 miliardy korun a letos 13 miliard Kč. To Jurečka odmítl, podle něj letos chybí zhruba sedm miliard korun. „Nestydíte se, pane Jurečko? V rozpočtu odevzdáváte nepřiznanou díru za nejméně 83 miliard, z toho 32 miliard mandatorních výdajů v kapitole MPSV. Něco podobného se ještě nikdy nestalo,“ uvedla.

Se Schillerovou souhlasí i exministr financí Miroslav Kalousek. „Vláda přece nemůže sněmovně předložit návrh, kde se říká: ‚Navrhujeme utratit 187 mld, na které máme 150 mld‘. Tedy, jak vidno, může. Ale bránit by jí v tom měl zákon, protože navrhuje nelegální výdaje. A když už jim nepřekážel zákon, měla jim v tom zabránit sebeúcta. Protože tohle profesionál prostě neudělá,“ komentoval.

Fond je určen k financování dopravních staveb v zemi, zejména dálnic, silnic, železnic, vodních cest nebo i cyklostezek. Letos hospodaří s více než 160 miliardami korun. Od letošního roku může financovat i veřejně přístupné dobíjecí stanice a vodíkové čerpací stanice nebo místní dráhy a vlečky ve vlastnictví státu.

Návrh rozpočtu SFDI naproti tomu počítá s 20 miliardami korun na obranné výdaje. „Jedná se o financování staveb, které budou přispívat ke zvýšení vojenské mobility, jež naplňují požadavky na efektivní přesuny vojsk mezi evropskými státy přes ČR,“ píše vláda.

,

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.