METRO V PRAZE

OBRAZEM: Praha přemýšlí o nové stanici metra D. Na „modré“ lince bude dinosaurus i akvárium

METRO V PRAZE
OBRAZEM: Praha přemýšlí o nové stanici metra D. Na „modré“ lince bude dinosaurus i akvárium

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pražští radní schválili, že Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zpracuje studii proveditelnosti budoucího pokračování linky metra D z náměstí Míru na náměstí Republiky. Měla by prověřit zejména trasu vedenou přes hlavní nádraží, ale i variantu na Žižkov, kterou dlouhodobě prosazuje radnice Prahy 3. Práce na studii začnou koncem letošního roku, náklady dosáhnou 16 milionů. Vzhledem k těžkostem, které linku D v průběhu let potkaly, je to ale projekt na dlouhé roky dopředu.

Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) je napojení na náměstí Republiky výhodné kvůli propojení s chystanou centrální železniční stanicí pod hlavním nádražím. „Bohužel stávající přepravní kapacita metra trasy C se limitně blíží maximu, a proto je nezbytné přepravní kapacity rozdělit. Z toho důvodu je vhodné prodloužit trasu D až na náměstí Republiky,“ uvedl Hřib. Stavba finálního úseku se předpokládá v letech 2037–2044 a bude muset být koordinována s projektem podzemní železnice Správy železnic.

Stanice Nemocnice Krč. - DPP

Dlouhá a složitá cesta na jih Prahy

Stavba metra D začala v roce 2022, a to úsekem mezi Pankrácem a Olbrachtovou. Navazovat má druhá část do Nových Dvorů a třetí z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původně měl být celý jih hotový v roce 2029, ale zpoždění kvůli zdlouhavým řízením u antimonopolního úřadu posunulo předpokládané zprovoznění na rok 2031. Nápady na čtvrtou–modrou linku metra jsou přitom ještě výrazně starší, hovořilo se o ní za minulého režimu, souhlas s realizací dalo město v roce 2013.

Stanice Pankrác. - DPP

Problémy se týkají i soutěží na dodavatele. Antimonopolní úřad letos v červenci potvrdil vyloučení sdružení firem Porr, Vinci a Marti (PVM) z tendru na druhou část mezi Olbrachtovou a Novými Dvory. „Jsme přesvědčeni, že naše nabídka splnila veškeré požadavky zadavatele a měla být vybrána jako nejvýhodnější,“ reagovala mluvčí Porr Lucie Obdržálková s tím, že firma připravuje rozklad k předsedovi ÚOHS.

Stanice Libuš. - DPP

Jak se rodila tvář nové linky

Vedle technických a právních peripetií provází metro D i jedinečný projekt výtvarných soutěží na podoby jednotlivých stanic. Myšlenka se objevila už v roce 2015, kdy dokumentace pro územní rozhodnutí dorazila na Institut plánování a rozvoje. Z intenzivních debat mezi DPP, IPR a Metroprojektem nakonec vzešel koncept střídmé architektury, která poskytne maximum prostoru pro umělecké zásahy.

Do přípravy se zapojil architekt David Vávra, jenž s Národní galerií pomohl nastavit systém vyzvaných soutěží pro renomované i mladé umělce. „Je to návrat k tradici, kdy se architekt a výtvarník podíleli na stanici společně. Každá dostane svoji tvář, atmosféru a příběh,“ uvedl Vávra.

Stanice Olbrachtova. - DPP

Od nanočástic po dinosaury

Vítězné návrhy už mají téměř všechny stanice prvních úseků. Na Pankráci vytvoří Jakub Nepraš multimediální stěny evokující mikroskopické akvárium s „nanočásticemi“ reagujícími na pohyb vlaků, doplněné o surrealistické videosochy nad eskalátory. Olbrachtovu promění Vladimír Kokolia v „nebeskou“ klenbu s anamorfickými malbami postav chodců viděných shora.

Stanice Nádraží Krč. - DPP

Na Nádraží Krč Vladimír Kopecký využije sklo a světlo v nadzemní hale nad vodní plochou, Nemocnice Krč dostane od Jiřího Černického ornamenty inspirované medicínou a přírodními vědami. Stanislav Kolíbal na Nových Dvorech vytvoří geometrické reliéfy kruhu a čtverce, Libuš pojmou Julius Reichel, Roman Výborný a Roel Jeroen van der Linden jako „mytickou jeskyni“ s reliéfy příběhů od místních obyvatel a obří dinosauří sochou.

Stanice Náměstí Míru. - DPP

Soutěže na Písnici a Depo Písnice proběhnou až po finálním schválení jejich architektonických návrhů. Zvláštní architektonická soutěž čeká také Náměstí Bratří Synků, kde je ještě možné do projektu zasáhnout bez ohrožení harmonogramu.

Stanice Libuš. - DPP

 

jhr

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

12. srpna 2025