Přetahovaná o voliče: Náskok ANO se tenčí, křivka SPD a STAN se zploštila
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Tři měsíce před sněmovními volbami zůstává hnutí ANO Andreje Babiše v čele volebních modelů, nicméně některé průzkumy naznačují, že jeho náskok přestává růst a v některých šetřeních dokonce mírně klesá. Naopak koalice Spolu nezažívá univerzální propad, jak by se po bitcoinové kauze čekalo. Posilují Piráti, které táhne vzhůru nově oznámená spolupráce se Zelenými. Stagnace nebo pokles naopak nastává u dříve černých koní STAN a SPD.
Podle červnového modelu Medianu by ANO vyhrálo volby se ziskem 32 procent, což je stejný výsledek jako v květnu. Druhé Spolu oslabilo na 19 procent. Ve volebním modelu STEM z počátku července má ANO 30,9 procenta, zatímco Spolu drží 20,5 procenta. NMS Market Research v červencovém šetření uvádí dokonce pokles ANO pod 30 procent – konkrétně na 28,7 procenta, zatímco Spolu roste na 21,5 procenta. Výsledky se tak liší podle agentur, ale trendem je mírný pokles ANO a stabilizace Spolu.
Kauza bitcoinů Spolu zatím výrazně nepoškodila
„Podpora koalice, i přes drobné zakolísání minulý měsíc, zůstává stabilní,“ uvedla Tereza Friedrichová z NMS. Podle ní však bitcoinová kauza může působit jako silný mobilizační impuls pro opoziční voliče. „V jejich očích se totiž dále potvrdilo, že koalice není schopna vládnout bez korupce a budou motivováni hlasovat pro změnu,“ dodala.
Analytici STEM varují, že zatím není jisté, zda kauza už vyčerpala svůj efekt. „Je otázkou, zda jde jen o dočasný výkyv a pokles bude v dalších týdnech pokračovat či zda se efekt kauzy již vyčerpal,“ stojí v komentáři agentury.
Zatím se zdá, že Spolu ztrátu zvládlo ustát. Hnutí ANO, navzdory kauze, stále těží z vysoké loajality svých voličů. Median upozorňuje, že „jen necelá čtvrtina bývalých voličů ANO by ho nyní nevolila nebo neví, koho volit.“ Voliči ANO však v posledních měsících vykazují nižší ochotu přijít k volbám, což může být pro hnutí rizikem.
Piráti se zvedají, Motoristé jednou nohou ve Sněmovně
Jedním z překvapení průzkumů je růst Pirátů, kteří se podle NMS dostali s podporou Zelených na 7,9 procenta, což je jejich nejlepší výsledek od loňského léta. V Medianu posílili na osm procent. „Spojenectvím se Zelenými by Piráti mohli získat zpět zklamané voliče. Otevírá se jim šance oslovit liberální levicové voliče, kterým v Česku aktuálně chybí alternativa,“ upozornila Friedrichová.
Dalším zajímavým jménem na hraně vstupu do sněmovny jsou Motoristé sobě. Podle Medianu by se s 5,5 procenta těsně dostali do dolní komory. STEM a NMS ale Motoristy stále drží pod pětiprocentní hranicí – kolem 3 až 4 procent. Jejich osud zůstává nejistý, rozhodnout může kampaň na poslední chvíli.
Emoce a lídři vládnou, programy až na druhé koleji
Politologové se shodují, že rozhodující roli letos nehrají propracované programy, nýbrž osobnosti lídrů a emoce. „Volič bere lídra jako esenci programu a podle toho poměřuje vše, s čím strana přichází,“ míní politolog Jan Kubáček. Podle něj se strany bojí zveřejnit konkrétní programy příliš brzy, aby se nestaly terčem útoků konkurence a médií. Očekává se, že strany své plány představí až těsně před volbami.
Podle Miroslava Mareše současná doba přeje spíše marketingu než věcným debatám. „Současná doba, kdy silnou roli hrají sociální sítě, včetně memů a krátkých podcastů, nahrává marketingovým kampaním namísto věcných debat,“ řekl.
Emoce – zejména strach a hněv – se staly hlavním nástrojem politických kampaní. „Místo konstruktivního programu se prezentují hesla, která spouštějí naše skryté identity,“ uvedla politoložka Eva Klusová. Odborníci upozorňují také na možné pokusy ovlivnit volby údajnými dezinformacemi nebo zahraničními aktéry, zejména z Ruska.
Co může rozhodnout volby?
Podle analytiků bude klíčová volební účast a schopnost stran zmobilizovat nerozhodnuté voliče. V červnovém průzkumu Medianu deklarovalo ochotu jít k volbám 59 procent lidí, v červencovém šetření NMS 61,5 procenta. To je stále méně než při volbách v roce 2021, kdy přišlo přes 65 procent voličů.
Překvapení může přinést i další vývoj kauzy bitcoinů nebo potenciální alianční rošády, například spolupráce SOCDEM s hnutím Stačilo!. Zatím se však podle STEM případné dohody nepromítly do preferencí. Pouze částečně v případě sociální demokracie, která klesla i pod 2 procenta.
I přes oslabení zůstává ANO největší silou. „Hnutí ANO má významnou oporu u občanů bez maturity a u lidí ve věku 60 či více let. U žádné sociodemografické skupiny ale vyloženě nepropadá,“ konstatuje STEM. Pokud by ANO chtělo vládnout, nevyhne se podle agentur hledání koaličního partnera. Možnou variantou je i spolupráce s koalicí Spolu, která by dohromady podle Medianu měla 110 mandátů.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.