kulturní tipy

Neutíkat před sebou, pij a modli se, zvukové ponory

kulturní tipy
Neutíkat před sebou, pij a modli se, zvukové ponory

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Neutíkat před sebou

Bruce Springsteen patří mezi největší jména světové hudby, ale jeho celosvětová popularita se do návštěvnosti kin příliš nepromítla. Hudební životopisný film Springsteen: Deliver Me From Nowhere, který vypráví o vzniku jeho ceněného akustického sólového alba Nebraska z roku 1982, v kinech propadá – v USA utržil jen slabých sedm milionů dolarů. Není těžké dopátrat se důvodů. Na rozdíl od filmů jako Bohemian Rhapsody nebo Rocketman – široce přístupných a divácky vděčných portrétů skupiny Queen a Eltona Johna – se Deliver Me From Nowhere soustředí pouze na jednu, méně komerční kapitolu ze Springsteenovy kariéry.

Tou kapitolou je začátek 80. let, kdy Springsteen v horské chatě natáčí album Nebraska, sám, bez pomoci dalších hudebníků a pouze na čtyřstopé zařízení Portastudio. Někteří dnes o Nebrasce mluví jako o „albu pro lidi, kteří Springsteena jinak moc nemusí“, tak odlišné je od zbytku jeho tvorby (jde vlastně o první takhle komerčně úspěšnou lo-fi desku). Hlavním důvodem tohoto obrácení se do sebe samotného byly Springsteenovy úzkosti a počínající deprese – a právě v tom tkví problém filmového zpracování. Známá poučka říká, že „nejde napsat román o nudě, aniž by byl alespoň trochu nudný“ – a totéž zřejmě platí i pro filmové ztvárnění depresí. To, co na papíře (film vychází ze stejnojmenné knihy Warrena Zanese) fungovalo, působí na plátně poněkud útrpně. A to je ještě velké štěstí, že herecké obsazení film zachraňuje. Jeremy Allen White, který Springsteena ztvárnil, je lepší herec než například Timothée Chalamet, jehož jsme mohli vidět v roli Boba Dylana v nedávném snímku Úplně neznámý, ale Springsteen zkrátka není tak fascinující umělec jako třeba právě Dylan. Zaznamenat několik měsíců z jeho života, během nichž se většinu času melancholicky dívá do dáli, odpovídá jednou větou nebo si sám brnká na kytaru v chatě, je doslova recept na komerční sebevraždu. Ve filmu zazní i skladby kapely Suicide a ztrápený umělec sleduje Malickův film Zapadákov – právě v těchto momentech, prostřednictvím jiných autorů, získává snímek nejvíc života. Možná to byl záměr, ale vůči divákovi poněkud troufalý. Občas tak máte chuť Bosse proplesknout a zakřičet na něj: Neotravuj už a dej si pivo! Přesto film stojí za to vidět – a to nejen kvůli těm nádherně tragickým písním z Nebrasky. Cenný je i pokus zachytit pocit, že jste ve špatný čas na špatném místě. Tehdy třicetiletý Springsteen neustále vzpomíná na minulost, obsesivně jezdí ke svému starému domu, kde vyrůstal s otcem alkoholikem, a nedokáže se bez cizí pomoci posunout dál. Dnes se často říká o uměleckých dílech, že jsou terapeutická, ale Nebraska Springsteenovu duševnímu zdraví nijak nepomohla. Úlevu mu přinesla až terapie, ke které se – jak ukazuje závěr filmu – konečně odhodlá.

Springsteen: Vysvoboď mě z neznáma, r. Scott Cooper, 120 min., v kinech od 23. 10. 2025

 

Pij a modli se

Jsem velkým propagátorem gastro rubriky v Echu, bohužel se mi ji stále nedaří prosadit. Tak alespoň takto: Z Prahy do top barů Asie! Vychází cestopisný rozhovor plný zajímavostí o alkoholu. Vojtěch Bažant připravoval drinky po boku Gordona Ramsayho, načepoval plzeň Chrisi Hemsworthovi a za sedm let v Singapuru obsloužil desetitisíce alkoholiků. Kudy vede cesta od studentské brigády v Praze do nejluxusnějších podniků v Singapuru? Co všechno dělá kvalitní drink? Hned mám chuť se napít. Snad brzy vyjde i publikace o vídeňských řízcích: který je lepší, ten od Punčocháře, nebo od Figlmüllera? Bez těchto informací opravdu nelze žít.

Vojtěch Bažant, Pavel Bušta: Český barman v Singapuru, nastole, 192 str.

 

Zvukové ponory

David Byrne (Talking Heads) v knize vystupuje jako historik, antropolog, vypravěč a sociolog, hledá zákonitosti hudební produkce a ukazuje, jak ovlivnily jeho vlastní tvorbu, stejně jako tvorbu avantgardních umělců osmdesátých let dvacátého století, jako byli Patti Smith, Ramones, Blondie a další. Přestože se jedná o literaturu faktu, kniha má velmi nelineární strukturu, v níž se informace příručkového typu prolínají s prvky Byrneovy autobiografie a esejemi o hudební teorii. Četl jsem knihu před lety v originále a jsem zvědavý na překlad – naštěstí Byrne, na rozdíl od teoretika Marka Fishera, nepíše nohou, takže s ním snad bylo méně práce.

David Byrne: Jak funguje hudba, přeložil Filip Drlík, Host, 352 str.

 

Světlo mizí v šedi

Fotograf Dušan Tománek (1973) patří k nejvýraznějším českým autorům, kteří zachycují tvář domácí hudební scény. Bývalý novinář a specialista na architekturu a design ve své tvorbě dlouhodobě spojuje dokument s osobitým, často ironickým rukopisem, připomínajícím lehkost předčasně zesnulého fotografa Adama Holého. Nyní Tománek vydává novou knihu, kterou společně s grafickým designérem Adamem Macháčkem připravili pod značkou House of Cards. „Mor je otiskem krize – osobní i politické, sociální a technologické, období nejistoty,“ píše v průvodním textu publicista a kurátor Michal Nanoru. Původně barevné snímky se proměňují do škály šedi a vytvářejí temnou až nihilistickou atmosféru.

Dušan Tománek: Mor, nakladatelství Jakost, 256 str.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

6. listopadu 2025