Z Avengers do reality, vědci ze španělské univerzity přišli s novým interaktivním 3D displejem
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Elodie Bouzbibová a její kolegové z Navarrské veřejné univerzity ve španělské Pamploně vytvořili nové zařízení, zobrazující trojrozměrnou grafiku, se kterou mohou uživatelé vlastníma rukama volně manipulovat. Informuje o tom Science News.
V minulosti stroje vykreslovaly trojrozměrné objekty tak, že posouvaly plochou obrazovku nahoru a dolů a promítaly na ni v různých výškách různé dvojrozměrné výseče objektu. Když se obrazovka pohybuje extrémně rychle, tyto plátky se rozmazávají a vypadají jako jeden souvislý tvar.
Bouzbibová a její kolegové nahradili plochou obrazovku řadou elastických proužků, podobných gumě, jaká se používá v pase elastických kalhot. Uživatelé pak mohli sáhnout dolů na displej a prsty proklouznout skrz kmitající proužky a dotknout se virtuálních objektů. Kamery sledující ruku uživatele umožňovaly přejíždět, otáčet a jinak manipulovat s grafikou.
„Je to jako skutečný trojrozměrný objekt. Vidíte ho ze všech stran,“ říká Bouzbibová, výzkumnice interakce člověka s počítačem.
Zobrazení si vyzkoušelo 18 dobrovolníků, kteří ovládali virtuální objekty prsty i trojrozměrnou myší. Lidé byli schopni provádět výběry, přetahovat objekty a sledovat cesty rychleji a přesněji, když používali prsty. Většina z nich také uvedla, že přímé ovládání virtuálních objektů je snazší a přirozenější, a několik z nich vyjádřilo překvapení, že zařízení je příjemné na dotek.
„Ve skutečnosti je to opravdu měkké. Trochu to lechtá,“ říká Bouzbibová, jejíž skupina má představit zařízení na konferenci CHI o lidských faktorech v počítačových systémech v japonské Jokohamě.
„Z tohoto výzkumu jsem opravdu nadšený, protože displej je přiměřeně velký a interaktivní,“ říká Tatsuki Fushimi, inženýr z univerzity v japonské Tsukubě, který vytvořil trojrozměrnou grafiku pomocí částic levitujících pomocí zvukových vln. Říká, že se těchto displejů můžete dotýkat, ale je těžké použít levitaci k vytvoření obrázků větších než asi centimetr na šířku.
„Nyní mohou lidé začít experimentovat a hrát si s tím,“ řekl Fushimi pro Science News. To by mohlo přinést nové nápady na využití trojrozměrných displejů jak na akademickém poli, tak např. v uměleckém či herním průmyslu.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.