ROZPOČET EU

Pletou se hrušky s jablky, říká Nerudová k návrhu EK na nové daně

ROZPOČET EU
Pletou se hrušky s jablky, říká Nerudová k návrhu EK na nové daně

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Česká republika podrobně analyzuje jednotlivé návrhy Evropské komise v rámci budoucího dlouhodobého rozpočtu Evropské unie. K novým vlastním zdrojům včetně nových daní se podle ministerstva financí (MF) staví obezřetně. Podle MF není možné posoudit dopad jednotlivých opatření na veřejné finance ani na občany, dokud Komise nedodá detailní podklady. Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN), která má za Evropský parlament na starosti vyjednávání v oblasti nových příjmů, Echu řekla, že je důležité, aby finální podoba rozpočtu chránila firmy a občany.

EK zveřejnila minulou středu první návrh nového sedmiletého rozpočtu od roku 2028 v objemu dvou bilionů eur (49,3 bilionu korun). Představila v něm několik zásadních změn s tím, že chce, aby byl mnohem flexibilnější a ambicióznější. Aby mohl nový sedmiletý rozpočet vstoupit v platnost, musí ho jednomyslně schválit členské státy EU a rovněž EP. Očekávají se tedy dva roky intenzivních vyjednávání. Deník Echo24 již informoval o tom, že součástí návrhu jsou i nové příjmy. Patří mezi ně i tři nové daně zaměřené na elektroodpad, velké společnosti a tabákové výrobky.

Zpravodajkou EP pro oblast nových příjmů je česká europoslankyně Danuše Nerudová, která je zároveň členkou největší frakce v EP – Evropské lidové strany. Ta pro Echo24 řekla, že se v debatě o nových příjmech pletou hrušky s jablky. „Komise navrhla nové zdroje, které mají primárně sloužit k tomu, abychom mohli splatit naše obří pandemické půjčky. Během pandemie se totiž členské státy nedokázaly dohodnout, jak se tyto půjčky budou splácet. Je to, jako kdybychom si vzali hypotéku, aniž bychom věděli, jak ji budeme splácet. Za to ale Unie nemůže – ta teď jen napravuje to, co jsme v minulosti zanedbali. Pokud nic neuděláme, budeme muset omezit až 20 % evropského ročního rozpočtu – tak vysoké ty půjčky jsou. Takže například méně peněz pro chudé regiony, zemědělce, Erasmus a tak dále,“ uvedla Nerudová.

V navrženém balíčku nových zdrojů jde podle ní převážně o přesuny zdrojů z některých již existujících příjmů do EU rozpočtu, zejména tedy z cel. „A to dává smysl – proč by například měly příjmy z cel směřovat do národních rozpočtů, když importéři využívají celý společný trh, a ne jen zemi, kde zboží vstupuje do EU? Jedna kontroverzní nová daň v balíčku ale skutečně je – tzv. korporátní příspěvek. Vyjadřovala jsem se k němu velmi kriticky hned na začátku, protože bychom měli podporovat konkurenceschopnost, ne na ni uvalovat další břemeno. Mohu ale ujistit euroskeptiky, že tato daň vyžaduje jednomyslné schválení – a Německo se už vyjádřilo proti,“ dodala Nerudová.

Z jejího pohledu by bylo vhodnější zavést například digitální daň, zaměřenou především na americké technologické giganty, kteří na Evropě vydělávají obrovské částky a přitom se daním na kontinentě často vyhýbají.

„Tak či onak bychom neměli lidi strašit řečmi o nových evropských daních. Ve skutečnosti jde především o přesuny existujících daňových a jiných příjmů. A měli bychom si připomenout, že jsme z EU v průběhu let dostali mnohonásobně víc peněz, než jsme do ní odvedli – nemluvě o dalších výhodách, které nám přináší jednotný vnitřní trh. A je logické, že se budeme podílet i na splacení evropských dluhů. Dluhy se platit musí,“ dodala s tím, že je škoda, že nepřistupujeme v debatě stejně přísně i k českým veřejným financím.

NRR: Není vůle omezovat stávající priority

Ekonom Lukáš Kovanda, kterého citoval deník Echo24, podle ní návrh rozpočtu nečetl, protože přesuny příjmů z nového systému emisních povolenek ETS 2, tedy pro budovy a dopravu, do rozpočtu EU v návrhu vůbec nejsou. „To ukazuje, jak zavádějící jsou některé jeho výtky. Já budu jako zpravodajka pro zdroje EU rozpočtu v týmu vyjednavačů, tzv. Contact group, který má vyjednat spolu s členskými státy finální podobu dlouhodobého evropského rozpočtu a jeho příjmů. Z mého pohledu bude důležité, abychom ochránili zejména konkurenceschopnost firem a přistupovali k celému návrhu co nejvíce pragmaticky – tedy aby zatížil co nejméně občany a firmy,“ dodala Nerudová.

Česká republika návrhy Komise v současnosti podrobně analyzuje. „Budeme se k nim detailněji vyjadřovat v průběhu následného projednávání. První technické představení návrhů probíhá právě dnes na úrovni pracovní skupiny, kde ČR vznese řadu dotazů týkajících se jejich praktické aplikace,“ řekl pro Echo24 mluvčí ministerstva financí Stefan Fous.

„Považujeme za nezbytné, aby EK předložila detailní podklady, které u každého z navržených zdrojů rozpracují očekávané příjmy v členění po jednotlivých letech a příspěvky jednotlivých členských států. Bez těchto údajů nelze kvalifikovaně posoudit dopady na veřejné finance ČR ani na občany,“ dodal Fous.

ČR dlouhodobě podporuje zjednodušení systému financování rozpočtu EU. „Financování založené na hrubém národním důchodu (HND) považujeme za nejférovější a osvědčený princip. Systém vlastních zdrojů je sám o sobě poměrně složitý, a proto by měl být spíše zjednodušován, nikoliv dále komplikován zaváděním dalších prvků. K novým vlastním zdrojům tak přistupujeme obezřetně, nicméně jsme připraveni vést o nich věcnou debatu,“ řekl dále Echu Fous.

Mluvčí Národní rozpočtové rady Tereza Sura pro Echo24 řekla, že rada bude rozpočet komentovat až ve fázi, kdy bude jasnější, jak bude skutečně vypadat. „Teď by to byly pouze spekulace. Nicméně návrh EK na nové vlastní zdroje nás nepřekvapuje, protože v souladu s naším očekáváním se množí nové priority EU a není vůle příliš omezovat ty stávající,“ dodala Sura.

Europoslanec Jan Farský (STAN) redakci řekl, že spokojenost kolem návrhu rozpočtu EU nepanuje. „Každý mu ale vytýká něco jiného. Osobně jsem doufal, že dojde k jeho výraznému navýšení. Po EU požadujeme stále více, ale zdroje nejsou. Od EU očekáváme, že bude držet krok s USA, zatímco ale rozpočet EU je 1,1 % HNP, rozpočet USA je více než 20% HNP. To je pak těžké… A paradoxní je, že ti, co Evropě nejvíce vyčítají její nedostatečnou sílu, ji tuto sílu odmítají dát. Pro Česko, jako čistého příjemce, by navíc navýšení rozpočtu bylo výhodné, protože bychom získali daleko více, než přispíváme,“ uvedl Farský s tím, že považuje za odpovědné, že se Komise zamýšlí nad tím, kde hledat nové zdroje.

 

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.