NÁDRAŽÍ PRAHA-BUBNY

Nádraží Praha-Bubny je hotové. Vlaky z Masaryčky na Kladno mají zelenou

NÁDRAŽÍ PRAHA-BUBNY
Nádraží Praha-Bubny je hotové. Vlaky z Masaryčky na Kladno mají zelenou

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Náročná rekonstrukce železničního nádraží Praha-Bubny je u konce. Vlaky nyní mají zelenou směrem na Kladno a již brzy vyrazí i na Masarykovo nádraží. Rekonstrukce pražské železnice mezi Bubny a Výstavištěm je hotová, v příštích dnech se na ni vrátí vlaky. Zastavovat budou na nově vybudovaném nádraží v Bubnech nebo zastávce Výstaviště. Na pátečním slavnostním otevření nádraží to uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Modernizace úseku, který je součástí budované trati z centra metropole na letiště, vyšla na 5,644 miliardy korun.

Po rekonstrukci se podle Správy železnic zvýšila kapacita trati, což umožní nasazení více spojů do provozu. Prakticky celý modernizovaný úsek o délce téměř kilometru stojí na pilířích. Místo dřívějších náspů vznikly průchozí estakády, což umožnilo zrušit frekventovaný přejezd v Bubenské ulici a také propojit horní i spodní část Holešovic s novou ulicí Nicolase Wintona.

Bubenské nádraží bude obsluhovat dvě příměstské trati. Do Kralup nad Vltavou a dále Ústí nad Labem se z něj cestující dostanou už dnes, v sobotu, vlaky z Masarykova nádraží do Kladna ho pak budou využívat od pondělí. Nádražní budova má rozměry 250 krát 50 metrů a vlaky budou vjíždět přímo do interiéru nádraží. Budova stojí na pilířích, pod nimiž vzniknou obchody a další komerční prostory. Ty se začnou otevírat v následujících měsících po dokončení všech prací. Cestující se k vlakům dostanou eskalátory nebo výtahy.

Zrekonstruovaný úsek zatím končí na nové zastávce na Výstavišti. Na tamní vyvýšené nástupiště vedou schody a výtahy. Nad kolejemi do Kladna pak vznikla lávka, která zajišťuje přístup z Letné do Stromovky.

"Tento projekt je mimořádně významný nejen z hlediska dopravy, ale do značné míry mění tvář hlavního města. Bubenské nádraží se stává základním kamenem nové čtvrti, která tam v příštích letech vznikne. Železnice tak znovu plní svou historickou roli, kdy je impulzem k rozvoji širšího okolí," uvedl Kupka.

Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody šlo o technicky i organizačně mimořádně náročný projekt. Ocenil přitom i konstruktivní přístup místních obyvatel, s nimiž se podle něj podařilo najít shodu na některých detailech. "I díky tomu mohla stavba probíhat plynule a bez zbytečných zdržení," podotkl Svoboda.

V červenci začala také přestavba původní nádražní budovy v Bubnech, v níž nově vznikne centrum k připomínce deportací Židů z tohoto nádraží. Stavba za téměř 190 milionů korun by měla být dokončena za dva roky.

Modernizace trati z Prahy do Kladna je rozdělená na 11 menších staveb. V letech 2017 až 2020 SŽ zrekonstruovala Negrelliho viadukt. Pokračuje přestavba Masarykova nádraží, před dokončením je modernizace trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Letos by Správa železnic měla začít se stavbou úseku mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem, tendr je před vyhlášením vítěze. V příštím roce SŽ vypíše tendr na stavbu úseku od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Z centra Prahy na letiště by se cestující mohli vlakem dostat nejspíš v roce 2030.

Původní nádraží se promění v památník holokaustu

Novou podobu dostane i bývalé nádraží Praha–Bubny. To se promění v důstojné pamětní místo holokaustu, jelikož z tohoto nádraží odjížděly tisícovky Židů do lágrů v Osvětimi a Terezíně. Projekt za více než 200 milionů korun, který připravuje Centrum paměti a dialogu Bubny (CpdB) ve spolupráci se Správou železnic, má připomínat tragický osud desítek tisíc lidí deportovaných z tohoto místa během druhé světové války. Zároveň má sloužit jako vzdělávací a kulturní prostor zaměřený na holokaust a jeho odkaz v současném světě.

Podle zveřejněných vizualizací vznikne nad zachovanou částí historické budovy mohutná betonová nástavba. „Prvky původního nádraží jsou zachovány jako fragmenty minulosti s přiznanou patinou,“ vysvětluje ředitelka CpdB Pavlína Šulcová. Symbolická osa domu povede ze sklepení až do prosvětlených sálů – jako metafora cesty z temnoty do světla.

Autorem architektonického návrhu je ARN STUDIO, které vzešlo z architektonické soutěže. Novostavba je koncipována jako kontrast k původnímu objektu, což má podpořit vnímání historického traumatu. „Brutalistní architektura zrcadlí poválečné rány a zároveň vytváří prostor pro dialog a vzdělávání,“ dodává Šulcová.

Budoucí památník nebude jen statickou připomínkou minulosti, ale i živým prostorem pro současné společenské debaty. Cílem Centra paměti a dialogu Bubny je vytvořit moderní instituci, která bude klást důraz na propojení historických událostí s dnešním světem. „Chceme uchovat paměť obětí holokaustu a zároveň vést návštěvníky k přemýšlení o toleranci, svobodě a odpovědnosti,“ uvádí Šulcová.

Nástavba bude zhotovena z vysokopevnostního betonu s povrchovou strukturou, která záměrně ponechává stopy času. Tento materiál má symbolizovat odolnost a kontinuitu. „Zachovává charakteristické prvky jako svědectví doby a zároveň vytváří nový prostor,“ říká ředitelka.

Mezi lety 1941 a 1945 odjelo z Bubnů přes 70 transportů. Téměř 50 000 československých Židů a dalších osob označovaných podle norimberských zákonů jako Židé bylo deportováno do Terezína, Lodže a dalších ghett. Bubny se tak staly jedním z nejtragičtějších míst pražské historie.

Rekonstrukci památníku schválila vláda letos v únoru, smlouvu o spolupráci podepsalo CpdB se Správou železnic v březnu. V současnosti probíhá soutěž na zhotovitele stavby, s jejímž zahájením se počítá v létě 2025.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.