Fiasko kolem F-35. Nasazení je schopná pouze třetina britských stíhaček
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Z celé britské flotily nejmodernějších stíhaček F-35 je schopná operačního nasazení pouhá třetina z 37 strojů. Zbytek letounů stojí nečinně na základnách – kvůli pomalé údržbě, nedostatku náhradních dílů, personálním problémům a nečekaně vysoké korozi při nasazení na moři. Kritickou zprávu o stavu programu přinesl britský Národní kontrolní úřad (NAO). Informují například Skynews
Flotila F-35, do které Spojené království investovalo už minimálně 11 miliard liber, má být klíčovou součástí moderní obrany. Podle auditu je ale operačně použitelná jen třetina letounů. A to navzdory tomu, že Británie si pro své F-35 stanovila nižší výkonové cíle než například americká námořní pěchota, která využívá stejný typ stíhaček.
Velká Británie plánuje pořízení až 138 stíhaček F-35 v různých variantách. V současnosti jich jejich americký výrobce Lockheed Martin dodal 38. O jednu stíhačku už Velká Británie přitom přišla v roce 2021. A to při mezinárodní ostudě, když jedna stíhačka skončila v moři při snaze o vzlet z letadlové lodě HMS Queen Elizabeth. Za nehodou stál neodstraněný kryt motoru před startem. Nejedná se o jediný problém pro britské F-35. Kvůli mechanické poruše už několik týdnů stojí britská F-35 na letišti v Indii.
V současnosti je naplánované dodání dalších deseti stíhaček F-35B, tedy ve variantě pro letadlové lodě.
Jedním z největších problémů je pomalý servis a logistika. A to především kvůli nedostatku personálu. Úprava letounů mezi misemi a se prodlužuje a jejich dostupnost pro operační nasazení se snižuje. Mezi říjnem 2024 a lednem 2025 nebyl například k dispozici ani jeden funkční stroj.
Ministerstvo obrany sice odhaduje celkové náklady programu při prvních 48 letounech na zhruba 18,76 miliardy liber, podle NAO ale skutečný účet za celou flotilu 138 strojů, plánovaných do roku 2069, vyšplhá až na 71 miliard liber. A to bez započtení výzbroje.
Z těchto 138 strojů zatím Británie objednala pouze 48 varianty B určené pro letadlové lodě. Z nich bylo dodáno 38 a v současné době je aktivně využíváno jen 37 – jeden byl zničen při nehodě. Vládní plány navíc v minulosti opakovaně zpomalovaly tempo nákupů kvůli rozpočtovým škrtům, což sice přineslo krátkodobé úspory, ale v konečném důsledku projekt jen prodražilo.
Stíhačky F35, ve verzi A, se mají od 30. let stát pilířem českého letectva. Nákup vláda Petra Fialy schválila v roce 2023 a první dodávky by do Česka měly dorazit v roce 2031. Všech 24 stíhaček za přibližně 150 miliard korun by v Česku mělo být schopno operačního nasazení v roce 2035, kdy mají definitivně nahradit švédské stroje JAS-39 Gripen.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.