RESTAURACE

Velikonoce zvedly restauracím tržby. I tak se potýkají s úbytkem hostů, lidé si dopřejí až o víkendu

RESTAURACE
Velikonoce zvedly restauracím tržby. I tak se potýkají s úbytkem hostů, lidé si dopřejí až o víkendu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Restaurace a další gastronomické provozovny v Česku měly letos úspěšné Velikonoce, tržby jim oproti loňským svátkům stouply o 21 procent. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka, které ve středu v Praze představil ředitel rozvoje Dotykačky Vladimír Sirotek. V dubnu byly podle něj tržby v gastronomii o 6,2 procenta vyšší než loni, za posledních 20 měsíců šlo o nejlepší výsledek. Od začátku ledna do konce dubna gastronomické provozovny utržily o 1,3 procenta více.

Dotykačka v souvislosti s Velikonocemi porovnala data z týdne od 15. dubna do 21. dubna 2025 s týdnem od 26. března do 1. dubna 2024. K meziročnímu růstu velikonočních tržeb podle Sirotka přispělo zejména to, že svátky byly letos později než loni. „Zejména o Velikonocích – ale nejenom – lidé vyjížděli z měst na venkov nebo na hory, kde utráceli za pohoštění v tamějších provozovnách. Ze všech gastro segmentů tak nejvíc rostly obraty hotelovým gastro provozům a restauracím v nejmenších obcích,“ uvedl Sirotek.

Nejúspěšnějším velikonočním dnem zůstal Zelený čtvrtek, kdy tržby gastronomických provozoven oproti běžnému dni stouply o 48 procent. Následovala Velikonoční neděle s růstem o 32 procent, řekl Sirotek. Naopak na Velký pátek provozovny utržily o čtyři procenta méně než v běžném dni, na Velikonoční pondělí pokles činil dvě procenta.

V dubnu hotelové restaurace utržily o 17 procent více a kavárny o 11 procent více. Tržby stouply také barům a sportbarům, podle Dotykačky o pět procent. Kioskům, bistrům a provozovnám rychlého občerstvení tržby vzrostly o čtyři procenta, stejné zvýšení bylo i u restaurací. Hospody utržily o dvě procenta více, naopak noční kluby zaznamenaly o procento horší výsledek.

„Určitě je povzbuzující vidět pozitivní vývoj na straně poptávky. Gastro podnikatelům ale bohužel celou dobu rostou náklady – a to takovým tempem, že ani současné oživení jim nedovoluje realizovat dostatečnou ziskovou marži pro obnovu a rozvoj podnikání,“ uvedl předseda sekce gastronomie Hospodářské komory Luboš Kastner. „Pokud by se oživená poptávka udržela až do konce roku a došlo by ke stabilizaci stále vysokých nákladů, snad bychom konečně poprvé od covidu mohli generovat prostředky na rozvoj,“ doplnil.

Restaurace se podle Sirotka potýkají také s úbytkem hostů během obědů. Například loni meziroční pokles hostů v obědovém čase činil od pondělí do čtvrtka deset procent. „Teprve koncem týdne vyrážejí do restaurace pohodlně posedět a popovídat. Chtějí kvalitní servis a zážitek. O víkendu je tedy trend opačný než v týdnu. Počínaje pátkem si lidé rádi dopřejí,“ řekl Sirotek. Na celkových tržbách v gastronomii se podle něj obědy loni podílely přibližně 31,5 procenta, v roce 2019 před pandemií covidu-19 to bylo 34,6 procenta.

Podle dat portálu JenPráce.cz letos poptávka po pozicích v gastronomii meziročně vzrostla o 17 procent, přičemž třeba u barmanů a barmanek o 26,6 procenta, u číšníků a servírek o 15,2 procenta a v případě kuchařů a kuchařek o 11,7 procenta. Počet reakcí na inzeráty se ale zvýšil rychleji, a to ve srovnání s loňskem o 39 procent. „U pozice barman sledujme nyní v průměru kolem 33 uchazečů na jeden pracovní inzerát, u pozice číšník 25 a přibližně 17 uchazečů na jeden inzerát kuchaře,“ řekl za portál JenPráce.cz Michal Španěl. Data jsou ke konci dubna.

Od začátku ledna do konce dubna tržby v gastronomii vzrostly o 1,3 procenta, stejně jako v dubnu se nejvíce dařilo hotelovým restauracím a kavárnám. V lednu byly tržby o tři procenta vyšší, v únoru a březnu naopak klesly, přičemž v únoru o čtyři procenta a březnu o procento. V prvních čtyřech měsících roku se tržby v reálném vyjádření podle Sirotka blížily loňským hodnotám.

,

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.