KOMENTÁŘ

Anatomie jedné kauzičky

KOMENTÁŘ
Anatomie jedné kauzičky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Současná kulturní válka probíhá v něčem velmi předvídatelným způsobem. Jakmile bojovníci dostanou patřičný signál, zareagují známým a předpisovým způsobem, dá se na to spolehnout. Téhle neměnné charakteristiky je také možné využít, vytěžit z ní nějaké to dílčí vítězství. Nedávno se to povedlo americkým republikánům a vůbec online pravici, když se jim povedlo motivovat svoje protivníky z řad, řekněme, progresivní levice k tomu, aby se velmi efektivně a vlastními silami znemožnili.

Šlo o... reklamu na džíny. Asi jste o té kauze už slyšeli. Značka American Eagle uvedla kampaň, v níž účinkuje známá mladá herečka Sydney Sweeneyová. Je to kampaň v něčem velmi tradiční – pohledná mladá žena má na sobě džíny a sluší jí to, v jednom spotu odfrčí ze záběru v krásném auťáku. Text reklamy si v některých spotech pohrává s identicky znějícími slovy genes/jeans – geny/džíny. „Sydney Sweeneyová má skvělé geny/džíny.“ Kampaň byla docela úspěšná (akcie výrobce po jejím zveřejnění stouply), někteří lidé z „woke“ levice ji ale kritizovali, někdy pořádně přepjatým způsobem. Hlásá prý eugeniku (protože je v ní užito slovo geny), je de facto nacistická (protože Sydney Sweeneyová má světlé vlasy a modré oči). Do důsledku tak naplnili představu „woke“ levičáka jako komické dohlížitelské figury, schopné chrlit pobouřené odsudky často z důvodů až legračně malicherných.

Deník New York Times minulý čtvrtek publikoval text, podle nějž byla ta „bitva“ vyvolaná do jisté míry uměle a z druhé strany. Podle analýzy ohlasu kampaně, zpracované také umělou inteligencí, bylo kritických ohlasů zpočátku velmi málo a většinou přicházely od nijak zvlášť sledovaných uživatelů sociálních sítí. Chytili se jich ale online pravičáci a repostovali je jako ilustraci kampaně levičáků proti Sweeneyové, která v tu chvíli ještě neexistovala. Herečku proti ní bránil třeba senátor Ted Cruz a obdiv k ní vyjádřil i Donald Trump.

Viceprezident Vance v rozhovoru pro Ruthless Podcast položil řečnickou otázku: „To jste se (američtí demokrati – pozn. aut.) nijak nepoučili z voleb v listopadu 2024? (...) Asi vyvodili tohle poučení: ,Budeme na lidi, kteří si myslí, že Sydney Sweeneyová je krásná, útočit jako na nacisty.‘“ A není se mu co divit. Ten „diskurz“ o reklamě se Sydney Sweeneyovou vskutku na lidi, kteří nejsou extrémně online, působil jako z Marsu. A republikánské pravici přinesl snadno získané body. Stačilo protivníky trochu popostrčit, což se asi stalo. Jenže poté, co byla kauza – možná uměle – rozdmýchaná, už dál běžela organicky. Spontánně se do ní zapojovali další a další myslitelé a myslitelky progresivní levice, další média v Americe i jinde (včetně Česka). Dalo by se říct, že pravice nabídla levici neodolatelnou šanci znemožnit se – a levice ji entuziasticky využila. Lidem, jejichž vnímání světa je pokřivené optikou sociálních sítí, se takové věci stávají – levičákům, pravičákům, všem. Nic není lákavější než možnost zase předvést to svoje ohrané číslo a získat za něj pár lajků od obvyklých podezřelých, a udržet tak při životě iluzi vlastní relevance a sladěnosti s vůlí své „armády“. Že to v reálném světě přinese porážku, se jim v takovou chvíli může zdát vedlejší.

 

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

12. srpna 2025